|
ös534,5 Hässleholm C (Hm) 53 stn 1860-12-01; <1996 Hässleholm; ansl Markarydsbanan, Skånebanan; FS
535,2 Södra Hässleholm (Söhm) 51 abo 1945-06-10, A 1959-05-31; endast körriktning söderut
538,2 Finjasjön 47 (säsong)hp 1929-06-15, †1931-08-31
539,6 Tormestorp (Tmtp) 49 abo 1945-06-10, A 1959-05-31
540,1 Tormestorp (Tmp) 51 hlp 1916-06-15, T hp ~1960, †1968-05-12, BI 1978
Km Trafikplatser mm Möh Kända förändringar mm
544,1 Mellby (Mly) 65 ts 1981-04-10; IS
544,9 Sandåkra (Sdå) 69 hlp 1918-08-01, T hp 1954, †1970-05-31, BI 1994-09-24
545,6 Lunnahöja (Luh) 72 abo 1945-06-10, A 1959-05-31
546,8 Norra Mellby (Nmy) 80 hp 1946-06-03, †P 1967-05-28 (allmän trafik), †1970-05-30 (skolelever)
549,3 Norra Sösdala (Nrsd) 94 abo 1945-06-10, A 1959-05-31; endast körriktning norrut
549,9 Sösdala (Sd, Sö) 95 stn 1959-07-18, †P 1979-06-11, †1981-06-01; småbana Sösdala–Store mosse
550,5 Södra Sösdala (Sösd) 95 abo 1945-06-10, A 1959-05-31; endast körriktning söderut
554,3 Norra Tjörnarp (Nrtö) 109 abo 1945-06-10, A 1959-05-31; endast körriktning norrut
554,9 Tjörnarp (Tö) 112 ts 1874, stn 1875-04-15, †G 1969-06-01, †1979-06-11; <1875 Gunnarp; IS
555,4 Södra Tjörnarp (Sötö) 112 abo 1945-06-05, A 1959-05-31; endast körriktning söderut
557,2 Karlarpsby (Kaby) 113 hp 1945-06-05, †1975-06-01
559,2 Rörum (Röum) 107 abo 1945-06-10, A 1959-05-31
560,3 Frostavallen (Fsv) 98 1934-12-02, †1975-06-01
563,4 Norra Höör (Nrhö) 82 abo 1945-06-10, A 1959-05-31; endast körriktning norrut
564,2 Höör (Hö) 80 stn 1858-10-04, †G 1986; ansl ÖSJ; <1918-01-01 Hör; småbana Ringsjö stenbrott; PS
|
|
|
Södra stambanan (SSB)
Nydefinierade SSB utökades 1990 med Östra stambanan och statsbanan Järna–Nyköping–Åby (se för tidigare data dessa)
Inte minst tack vare ett skickligt lobbyarbete från landshövding Troil i Malmö påbörjades SSB och fick sin första delsträcka öppnad samtidigt med Västra stambanans, även om utbyggnaden skedde i långsammare takt. Flera tidigare undersökningar i enskild regi hade utpekat Lagadalen som lämpligaste sträckning för en järnväg till Skåne, men bland annat för att det visat sig kostsamt att från söder ansluta till Vättern vid Jönköping utan att uppge kravet på maximal lutning 10 ‰ valdes en östligare linje norrut från Finjasjön. Banan kom därmed närmare mittlinjen genom Sydsverige. Som den undvek alla befintliga städer mellan Lund och Jönköping gav den upphov till en rad betydande stationssamhällen. De besvärligaste anläggningsarbetena fanns på båda sidor av Jönköping. SSB förvaltades relativt självständigt tills den färdigställdes 1864, och den rullande materielen hade då en egen nummerserie. Några av de sydligaste stationshusen vittnar ännu om denna självständighet. Sedan Östra stambanan öppnats i sin helhet 1874 gick den genomgående trafiken Stockholm–Skåne i huvudsak den vägen och linjen Falköping–Nässjö miste sin stambanekaraktär. Vissa nattåg har dock gått den ”gamla” vägen och en del godståg gör det ännu av kapacitetsskäl. SSB var först i landet med ett stycke dubbelspårsdrift men dubbelspåret på sträckan Näs-sjö–Malmö fullbordades relativt sent. På 1990-talet anpassades banan för snabbtågstrafik
längd Ursprungligen totalt 382 km, idag totalt 594 km
trafikförändringar
1856-12-02 *Malmö–Lund, 16 km, allmän trafik
1857-12-23 *Lund–Örtofta, 10 km, allmän trafik
1858-10-04 *Örtofta–Höör, 28 km, allmän trafik
1859-07-18 *Höör–Sösdala, 14 km, allmän trafik
1860-12-01 *Sösdala–Hässleholm, 15 km, allmän trafik
1862-08-01 *Hässleholm–Älmhult, 51 km, allmän trafik
1862-11-08 *Falköping–Mullsjö, 38 km, allmän trafik
1862-12-01 *Älmhult–Liatorp, 16 km, allmän trafik
1863-09-01 *Liatorp–Alvesta, 32 km, allmän trafik
1863-12-01 *Mullsjö–Jönköping, 32 km, allmän trafik
1864-06-01 *Alvesta–Lammhult, 31 km, allmän trafik
1864-10-01 *Lammhult–Sandsjö, 39 km, allmän trafik
1864-12-01 *Sandsjö–Jönköping, 59 km, allmän trafik
1970-05-31 †Älmhult–Alvesta, 47 km, lokal persontrafik
1971-05-23 †Falköping–Nässjö, 113 km, lokal persontrafik i huvudsak
1975-06-01 †Hässleholm–Älmhult, 51 km, lokal persontrafik
1976-08-01 †Alvesta–Nässjö, 87 km, lokal persontrafik
1979-06-11 †Eslöv–Hässleholm, 50 km, lokal persontrafik i huvudsak
1995-06-12 *Norrköping C–Mjölby, 79 km, lokal persontrafik (Östgötatrafiken)
1995-08-14 *Mjölby–Tranås, 37 km, lokal persontrafik (Östgötatrafiken)
1996-01-08 *Tranås–Nässjö, 52 km, lokal persontrafik (Jönköpings Länstrafik)
trafik
a) 1991-08-19 startades en ”fjärrpendel” (Norrköping)–Nyköping–Stockholm (tåguppehåll också i Vagnhärad) genom samarbete mellan SJ och kommunerna Nyköping och Trosa
b) Godstrafiken i Nyköping sköttes 1991-06-10–1997-12-31 av TGOJ varefter den nedlades
omläggning
a) 1993-05-20 togs en planskild, dubbelspårig anslutning till WSB i bruk i Järna. Linjen omlagd ~5 km på grund av byggarbeten för Grödingebanan
b) 1995 fick banan vid ombyggnad av Katrineholm C en ny och flackare ingång söderifrån
c) 1996-12-08 öppnades ett triangelspår i Katrineholm för direkt gång mot Västra stambanan västerut (första tåg 1997-01-03)
elektrifiering
1932-11-16 Mullsjö–Forserum, 53 km
1932-12-16 [Falköping]–[Mullsjö], 38 km, och [Forserum]–Nässjö, 17 km
1933-04-04 Malmö–Eslöv, 34 km
1933-07-23 [Nässjö]–Alvesta, 87 km
1933-09-02 [Eslöv]–Hässleholm, 50 km
1933-10-01 [Hässleholm[–[Alvesta], 98 km
dubbelspår
1900-10-01 Malmö C–Lund, 16 km. I Lund infogades LTJ:s ingångsspår. Två spår Arlöv–Malmö C sedan 1886
1901-10-01 Lund–Eslöv, 18 km
1904-05-01 Eslöv–Höör, 20 km
1904-10-01 Höör–Hässleholm, 29 km
1920-09-15 Nässjö–Grimstorp, 10 km
1921-10-01 Grimstorp–Sandsjö, 6 km
1923-08-13 Bodafors (Sandsjö)–Sävsjö, 12 km
1942-12-16 Hässleholm–Ballingslöv, 9 km
1952-06-15 Alvesta–Blädinge, 7 km
1952-09-29 Blädinge–Vislanda, 7 km
1953-06-10 Moheda–Alvesta, 12 km och Sävsjö–Stockaryd, 11 km
1953-12-01 Lidnäs–Moheda, 7 km, och
Stockaryd–Rörvik, 9 km
1954-10-01 Lammhult–Lidnäs, 12 km
1954-10-11 Rörvik–Lammhult, 8 km
1955-06-10 Ballingslöv–Hästveda, 10 km
1955-08-15 Hästveda–Osby, 11 km
1955-10-17 Vislanda–Eneryda, 12 km
1956-09-01 Eneryda–Diö, 11 km
1957-05-15 Osby–Killeberg, 12 km
1957-10-01 Diö–Älmhult, 11 km
1957-12-02 Älmhult–Killeberg, 9 km
trespår 1922 Malmö godsbangård–Arlöv,
2 km, godstågsspår parallellt med dubbelspåret
linjeblockering manuell
1900-10-01 Arlöv–Malmö
1905-04-06 Stångby–Arlöv
linjeblockering automatisk
1925-06-05 Arlöv–Malmö (fr.o.m. 1981-02-04 räknat till Malmö C stn)
1935-05-15 Lund–Arlöv och Arlöv–Malmö gbg (från 1981-02-04 räknat till Malmö gbg)
1945-06-10 Hässleholm–Lund (sista kvarvarande sträcka med dvärgsignaler på högerspår, ersatt av ny anläggning 1981)
1949 Ballingslöv–Hässleholm (sista nyanlagda sträcka med dvärgsignaler på högerspår, ersatt av ny anläggning 1960)
1959 Alvesta–Eneryda
1960 Eneryda–Ballingslöv och Lidnäs–Alve-sta
1960-05-29 Lammhult–Lidnäs
1961-09-01 Nässjö–Stockaryd
1961-09-29 Stockaryd–Lammhult
fjärrblockering
1940 Rocksjön fp, lokal fjärrstyrning; Jönköping
1976-03-01 (Falköping)–(Bankeryd); Göteborg
1976-03-25 Bankeryd–(Jönköping); Göteborg
1976-05-30 (Jönköping)–(Nässjö); Göteborg
1979-06-11 (Arlöv)–(Lund C)–(Eslöv), dsp; Malmö
1981-02-04 Arlöv stn, lokal fjärrstyrning; Malmö C
1981-06-29 (Hässleholm)–(Höör)–(Eslöv), dsp; Malmö
1981-11-30 Höör stn; Malmö
1985-09-30 (Hässleholm)–(Älmhult), dsp; Malmö
1986-09-29 Jönköping stn; Göteborg
1987-10-05 (Älmhult)–(Alvesta), dsp; Malmö
1988-07-07 Älmhult stn; Malmö
1992-05-24 Simonstorp–[Åby], dsp; Norrköping
1992-06-17 Strångsjö–[Simonstorp], dsp; Norrköping
1992-08-18 (Katrineholm)–[Strångsjö], västra spåret; Norrköping
1992-08-20 (Katrineholm)–[Strångsjö], östra spåret; Norrköping
1993-02-22 Eslöv stn, delvis och tidvis; Malmö
1993-02-28 (Norrköping)–Fiskeby, dsp; Norrköping
1993-06-13 [Fiskeby]–(Linköping), dsp; Norrköping
1993-09-01 Linköping stn, tidvis; Norrköping
1994-01-10 (Linköping)–(Mjölby), dsp; Norrköping
1995-04-10 Eslöv stn, helt; Malmö
1995-06-09 (Alvesta)–(Nässjö); dsp, Malmö
1995-06-12 Linköping stn och Norrköping stn, helt; Norrköping
1996-01-29 (Mjölby)–(Boxholm, delvis)–(Nässjö), dsp; Malmö
1996-03-30 Boxholm stn, helt; Malmö
1996-10-01 Katrineholm stn, tidvis; Stockholm
1997-05-08 Lund C stn; Malmö
1998-10-01 Katrineholm stn, helt; Stockholm
2002-09-23 Mjölby stn; Norrköping
2004-04-05 Hässleholm stn, tidvis; Malmö
ATC
1981-06-29 (Arlöv)–(Lund)–(Eslöv)
1981-10-12 Lammhult–(Alvesta)
1981-11-09 (Eslöv)–(Höör)–(Hässleholm)
1981-12-14 (Nässjö)–[Lammhult] och (Alve-sta)–(Hässleholm)
1982-05-03 Höör stn
1983-02-07 Eslöv stn
1983-04-18 (Falköping)–(Jönköping)
1983-09-05 (Jönköping)–(Nässjö)
1984-02-13 Nässjö stn
1984-03-14 Jönköping stn
1984-06-28 Hässleholm stn
1984-07-11 Falköping stn
1984-11-05 Alvesta stn
1985-03-18 Lund stn
1985-11-25 Arlöv stn
1996-11-25 Malmö C stn
1998-11-25 Malmö gbg
nollpunkt Stockholm C för Katrineholm–Malmö C, via Falköping för Falköping–Bankeryd och via Nässjö för Bankeryd–Nässjö
anmärkning
a) Viss bangårdsdel av Malmö stn tidvis benämnd Malmö lokalstation
b) Tågfärjorna Malmö–Köpenhamn började gå 1895-10-07 varvid Malmö Å inrättades. Vagnar norrifrån fördes först in till Malmö C stn varefter de drogs ut till Frihamnsviadukten och via det nyanlagda förbindelsespåret till färjestationen. Godsfärjelinje Malmö–Trave-münde öppnad 1987-08-17 (se bil. 9)
c) Malmö frihamn fick 1922 denna tullstatus
litteratur
Allan Sigward Lundin, Från Prins August till Skåningen, 1956
Då och nu i Nässjöbygden, 1978
Nässjö, knutpunkt på höglandet, 1988 (SJK 44)
Sven-Eric Nilsson, ”Södra stambanans väg till Osby”, Osby hembygdsförenings årsbok 1993–1998
Josef Rydén (red.), Järnvägar. Då och nu i Nässjöbygden, 1994
Gunnar Sandin, Kring Lund C, 1999
– ”Järnvägen i Höör 150 år”, Skånska Järnvägar 3/2008
– & Anders Olsson, ”Stad är vid stad fast knuten med järnband”, 2006
Järnvägshistoria i Hästveda, 2002
Evert Cixthenson, Hässleholm … Järnvägshistoria fram till 1930-talet, 2002
Bengt-Arne Bengtsson, Östra stambanan, 2007
Ragnar Hellborg, Järnvägen i Eslöv, 2008
|
|