I projektet Botniabanan har Banverket
haft ansvar för den fysiska planeringen av Botniabanan samt ansvaret för
drift och underhåll. Bolaget Botniabanan AB har ansvarat för
finansiering, upphandling och byggande av banan.
I de flesta järnvägsinfrastrukturprojekt ansvarar Trafikverket (tidigare
Banverket) för planering och byggande. Trafikverket ska även, med
utgångspunkt i ett trafikslagsövergripande perspektiv, ansvara för den
långsiktiga infrastrukturplaneringen för vägtrafik, järnvägstrafik,
sjöfart och luftfart samt för byggande och drift av statliga vägar och
järnvägar.
Botniabanan är en järnväg i Ångermanland och Västerbotten i norra
Sverige.
Den avgrenar sig från Ådalsbanan vid Västeraspby nära Kramfors - Sollefteå
flygplats strax söder om Ångermanälven, och går via Örnsköldsvik och
Nordmaling till Umeå.
Strax norr om Bjästa, bro och viadukt över Nätraån och dess dalgång.
Foto: 2011-06-14 Börje Göransson.
Järnvägen är 190 kilometer lång och har totalt 140 broar och 25
kilometer tunnel.
Banan är enkelspårig men försedd med 22 mötesstationer.
Maximal hastighet är 250 km/h för persontåg och 120 km/h för godståg med
maximal axelvikt på 25 ton.
Järnvägen byggdes mellan 1999 och 2010, efter att Sveriges riksdag 1996
beslutat att banan skulle byggas.
Banan öppnades för godstrafik mellan Örnsköldsvik och Husum i oktober
2008 och mellan Västeraspby och Örnsköldsvik i oktober 2009.
Botniabanan invigs
och tas i trafik
Formellt invigdes Botniabanan, Västeraspby - Umeå, av Kungen den 28 augusti 2010.
I och med detta startade persontrafik mellan Örnsköldsvik och
Umeå östra station, i Norrtågs regi.
28 augusti 2010 kl 12.23 Det Kungliga invigningståget passerar över
Veckefjärden, strax söder om Örnsköldsvik. Foto: Börje Göransson. Större
bild? Klicka på bilden!
SJ:s nattåg Stockholm/Göteborg - Umeå/Luleå/Narvik hade
då också kört på
banan sedan 2010, då via Mellansel - Örnsköldsvik fram till juli 2012.
Först 2012, sedan upprustningen av Ådalsbanan var klar, kunde man
utnyttja Botniabanans hela kapacitet.
Med start i augusti 2012 togs hela sträckan mellan Sundsvall och
Umeå i trafik med regionaltåg.
Från 9 december 2012 startade SJ trafik med snabbtåg (SJ 3000) mellan Stockholm och
Umeå.
Från 13 december 2020 började både SJ och Vy Tåg med nattåg på
Botniabanan. SJ kör Umeå–Göteborg/Stockholm och Vy Tåg kör
Narvik/Luleå–Stockholm.
Kostnaden för Botniabanan blev 15 miljarder kronor exklusive räntor,
räknat i löpande priser.
För att få full nytta av Botniabanan fattade riksdagen även beslut om
att förbättringar skulle göras på banor längre söderut, särskilt
Ådalsbanan, vilket kostade 6,6 miljarder kronor.
Allmänt
Plats Sverige
Sträcka Nyland–Umeå
Anslutande linjer
- Ådalsbanan
- Järnvägslinjen Mellansel–Örnsköldsvik
- Järnvägslinjen Vännäs–Umeå–Holmsund
Organisation
Invigd 28 augusti 2010
Ägare Svenska Staten
Infrastrukturförvaltare Trafikverket
Trafikoperatör
- Norrtåg
- Vy Tåg
- SJ AB
- Green Cargo
Tekniska fakta
Längd 185 kilometer
Antal spår Enkelspår med mötesspår
Spårvidd 1435 millimeter (Normalspår)
Största tillåtna axellast 25 ton
Största lutning 10 ‰
Minsta kurvradie 3 200 m
ATC Nej (Banan har ERTMS)
ERTMS E2.
(Text från Trafikverket: Det nya signalsystemet driver på
digitalisering inom järnvägen och är en förutsättning för
höghastighetsjärnvägar och framtida automation. European Rail Traffic
Management System (ERTMS) är ett EU-gemensamt signalsystem. Trafikverket
ansvarar för införandet i Sverige. Vi gör det i nära samarbete med
branschen.)
Fjärrblockering Ja
Högsta hastighet 250 km/h
Elektrifierad (kontaktledning) 28 augusti 2010
Matning 15 kV 1 fas 16 ⅔ Hz
Lastprofil C
Örnsköldsvik Norra, ÖKN
2011-10-19. Möte mellan resandetåg, Norrtåg, mot Umeå och ett tomt
timmertåg på väg till Örnsköldsvik. Foto: Börje Göransson. Större bild?
Klicka på bilden!.
|