Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
DJ, Dalslands
Järnväg
Fredrikshald - Sunnanå
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
Järnvägens östra slutpunkt, Sunnanå hamn
vid Vänern. Omstigning mellan tåg och båt. Ångbåten
är "Kinnekulle af Råbäck" och bilden
togs 23 juli 1892. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
från 1926 beskrivs Dalslands Järnväg enligt följande:
Dalslands järnväg, (Sunnanå - Kornsjö
vid riksgränsen), 68 km.
Järnvägen går från stranden av Vänern
vid Sunnanå, som fordom var en viktig hamnplats, till Melleruds
station, föreningsstation med Bergslagernas järnvägar
och den nya järnvägen till Arvika. 1 km. från
stationen ligger Melleruds köping. Från Mellerud gör
banan en båge åt söder och väster och närmar
sig, efter att över ett smalt sund ha passerat sjön
Kålungen, foten av Kroppefjäll. I stigning av 10
fortsätter linjen utefter fjällets branta sidor, genom
en del mindre bergskärningar och uppnår den lilla
brunnsorten Rostock, vackert belägen nedanför den högt
liggande banan. Utflykter kunna göras till den av stupande
branta berg omgivna Näsölsjön.
Dals Rostock stationshus. Stationen byggdes 1907 och öppnades
för allmän trafik 1 november 1908. Till höger
i bild är i riktning mot Mellerud.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Från Rostock fortsätter linjen med ståtlig utsikt
till Dalskogs station å den dalsländska högslätten
med en höjd över havet av omkr. 150 m.
Sedan järnvägen
därefter genom en del bergskärningar uppnått Teåkersjön, på vars norra strand den löper
och där den dragits genom en tunnel av 146 m. längd,
fortsätter den över tämligen jämn mark förbi
några hållplatser till Bäckefors, föreningsstation
med Uddevalla - Lelångens järnväg. Därefter
går linjen förbi de bekanta Ödskölds moar
och över Tingvalla mossar i närheten av Bäckefors
numera nedlagda bruk till Eds station.
Från denna är
ett bispår (sicksackbana, den enda i Sverige) draget ned
till sjön Stora Le.
Bibanan Ed - Le var 3 kilometer lång och byggd som ett
sicksackspår för att övervinna den stora höjdskillnaden.
Bilden är tagen i början av 1929-talet och visar lok
1 med persontåg på väg upp eller ned.
Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Eds turist- och sportplats ligger i mångskiftande och natursköna
omgivningar på näset mellan sjöarna Lilla och
Stora Le samt har goda hotell och pensionat. På grund härav
är platsen en livligt frekventerad turist- och rekreationsort.
Lilla Le är en märklig bergsjö utan avlopp.
På Stora Le, vars nordligaste del kallas Foxen, finnas
ångbåtsförbindelser. Vid Lennartsfors möta
sjön Lelången och Dalslands kanal med ångbåtsförbindelser
till Vänern över Köpmannebro.
Hökedalen på 1920-talet. Bortåt i bild är
i riktning mot Mellerud.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Från Ed höjer sig järnvägen ytterligare,
passerar stationen Hökedalen i rätt tätt bebyggd
nejd, som därefter avlöses av öde trakter.
Strax
före framkomsten till Mons station når linjen sin
högsta punkt, 170 m., där den vid Haksjön dragits
genom en tunnel av 76 m. längd. Därefter sänker
sig järnvägen något mot riksgränsen, vilken
den, efter att åter ha genomgått åtskilliga
bergskärningar, uppnår i närheten av gästgivaregården
Högen.
Banans slutpunkt ligger i skenskarvarna å östra landfästet
till bron över sundet mellan de båda Kornsjöarna,
men själva riksgränsen går mitt i sundet.
Närmaste station på norska sidan är Kornsjö,
belägen 1 km. bortom gränsen. Genomgående vagnar
framföras över Dalslandsbanan mellan Oslo och Göteborg,
Hälsingborg, Trälleborg, Köpenhamn, Berlin och
Hamburg.
Mons station på 1920-talet. Kontinentaltåget draget
av lok nummer 9 ankommer till Mons station.
Tåget medför direkta vagnar till Göteborg, Hälsingborg, Trälleborg, Köpenhamn, Berlin och Hamburg.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Dalskog station på 1920-talet. Bortåt i bild är
i riktning mot Kornsjö. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum. Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till DJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
dj_beskrivning..html senast uppdaterad 2004-09-22
|