Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
VCJ, Västra
Centralbanan
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta (facts about
VCJ)
Under senare hälften av 1800-talet presenterades
och diskuterades otaliga förslag på järnvägssträckningar
från Halmstadstrakten och in till olika platser i Västergötland.
Av olika skäl förkastades det ena
efter det andra ända fram till det att ett antal
intressenter sökte koncession.
Det var friherre A Åkerhielm, grosshandlaren A L Apelstam,
vice konsuln Th. Schéle, fabrikören A W Wallberg
samt grosshandlaren J Lindberg som sökte och fick koncession,
11 oktober 1901, på en normalspårig järnväg
mellan Falköping Rantens station vid Västra stambanan
och Landeryds station vid Halmstad - Nässjö Järnvägar,
HNJ.
Maj 1902 hölls ett möte i Halmstad
där en interimsstyrelse tillsattes.
Kaptenen A Qvistgaard kontrakterades att uppgöra ritningar
och kostnadsförslag till den planerade banan. Kostnaden
beräknades av honom till 5 326 000 kronor.
Konstituerande bolagsstämma för Västra
Centralbanans Järnvägsaktiebolag, VCJ, hölls 28
april 1903. Och den i särklass störste aktieägaren
var HNJ.
Den
första styrelsen bestod av följande medlemmar: landshövdingen
A Asker (ordförande), friherre A Åkerhielm, grosshandlaren
A L Apelstam, vice konsuln Th. Schéle, trafikchefen J
Jönsson (HNJ), stadsläkaren C Eklundh samt kaptenen
J Tengbom.
I den planerade sträckningen av VCJ
ingick att på sträckan Ulricehamn - Åsarp använda
sig av den befintliga smalspåriga (891 mm) järnvägen
Ulricehamns Järnväg, UJ. Detta skulle gå till
så att man köpte in UJ och därefter byggde om
den till normalspår.
Åsarps station på 1930-talet. Under åren 1907 - 1918 var den
föreningsstation med Tidaholms Järnväg, se nedan. Foto: Samling Stig Nyberg.
Kort om UJ
Ulricehamns Järnväg fick koncession
26 januari 1872 och byggdes mellan Ulricehamn -
Åsarp
- Vartofta. Spårvidden var 891 mm och banan öppnades
för allmän trafik 4 december 1874.
1903 inköpte VCJ Ulricehamns Järnväg
för 710 000 kronor.
Nya kostnadsberäkningar visade att bygget
av VCJ skulle bli dyrare än beräknat varför man
bad om lån från HNJ. Detta beviljades av HNJ och
som säkerhet fick man inteckning i VCJ. Förutom detta
garanterade HNJ ett obligationslån på 3 miljoner
kronor. Man tecknade även kontrakt, 24 november 1903, med
HNJ om att HNJ med sitt rullande materiel och personal skulle
sköta trafikeringen av VCJ.
Bolaget beslöt att själva svara
för byggandet av banan och under ledning av ingenjören
Lindhe startade bygget.
21 december 1906 öppnades den 129,672
kilometer långa järnvägen mellan Falköping
Ranten och Landeryd för allmän trafik.
Den nu öppnade linjen hade belagts
med räls som vägde 30 kg/meter Största lutning
på linjen var 10 promille och huvudspårets minsta
krökningsradie var 300 meter. Största tillåtna
hastighet var 70 km/timmen.
Forna Ulricehamns Järnväg, UJ, var
nu i och med detta ombyggd till normalspår på sträckan
Ulricehamn - Åsarp. Den del av UJ som återstod var
Åsarp - Vartofta ( 8 kilometer) och från VCJ fanns
inget intresse av att behålla denna del. Däremot visade
det sig att blivande normalspåriga Tidaholms Järnväg,
TJ, var intresserad av att köpa denna bandel. Vid förhandlingar
mellan de båda bolagen VCJ och TJ erbjöd sig VCJ att
bygga om bandelen Åsarp - Vartofta till normalspår
och därefter sälja den till
Tidaholms Järnväg, TJ, för 300
000 kronor. TJ började trafikera Åsarp - Vartofta
28 oktober 1907 och trafiken fortsatte till 16 november 1918
då den helt upphörde. Efter trafiken upphörande
revs banan upp.
VCJ,
Västra Centralbanans byggnad. Bilden är tagen 1905
vid byggandet av järnvägsbanken över Marbäcksviken,
några kilometer söder om Ulricehamn. Den här
bandelen, Landeryd - Falköpings stad, öppnades för
allmän trafik 21 december 1906. Loket på bilden är
Halmstad - Jönköpings Järnvägs, HJJ, lok
nummer 5. HJJ blev senare HNJ. Loket var byggt i England av Sharp
Stewart 1876. Loket slets hårt under de år som loket
var utlånat som byggnadslok vid VCJ. HNJ beslutade att
loket skulle skrotas vilket också skedde 1909. Foto: Stig
Nyberg.
VCJ byggnad, "rälsläggningståget" draget av Halmstad - Nässjö Järnvägs
lok nummer 2 "Torup". I boken om HNJ anges att personen, andre från vänster,
är lokförare J Alberktson, tredje från vänster, lokförare O Brandell.
Mannen längst till höger är rälsläggarbasen Erasmus Johansson. Foto genom
Kurt Jacobsson.
Ulricehamns station omkring 1910. Järnvägen har just
blivit ombyggd till normalspår. Hitåt i bild är
i riktning mot Falköping. Stationshuset togs i bruk i samband
med breddningen, 1907, och ersatte därmed det gamla stationshuset
som låg alldeles bortom det nya. Foto efter gammalt vykort,
samling Rolf Sten.
Ulricehamns station före 1 juli 1945. Föreningsstation mellan VCJ (HNJ)
och Borås - Ulricehamn -
Jönköpings Järnväg, BUJ, BsJJ. De två lokdragna tågen är SJ-tåg eftersom
BsJJ förstatligades redan 1 mars 1940. Rälsbussen
är från HNJ. Förstatligandet av HNJ skedde 1 juli 1945. Foto: Samling Stig Nyberg.
Nedanstående bild visar
VCJ förste trafikchef J Jönsson
Sedan
VCJ öppnats för allmän trafik visade det sig att
kostnaderna blivit så höga att man behövde mer
pengar för att kunna fortsätta driften. Åter
igen ställde HNJ upp med fler lån till VCJ. Trots
detta fortsatte man att dras med allt sämre ekonomi men
med hjälp av HNJ höll man sig "flytande".
I slutet av 1913 uppgick VCJ:s skuld till HNJ
till 1 925 000 kronor.
I slutet av 1915 insåg man att bolaget
måste gå i likvidation. Vid den sista bolagsstämman
7 februari 1916 klubbades detta.
1 januari 1917 såldes banan på
auktion där den köptes av HNJ för 2 943 863 kronor
och 33 öre. Det vill säga samma belopp som VCJ:s skuld
var till HNJ.
Från det här datumet förvaltades VCJ av HNJ men
kvarstod som eget bolag till 1 januari 1923 då VCJ helt
kom att inkorporeras med HNJ.
Se denna bana i fortsättningen.
Lokstall, vattentorn och del av bangården i Ulricehamn någon gång runt
19g0. Foto: Kurt Jacobsson.
|
Returtåg till Historiskt och
sidan "normalspåriga järnvägar" |
© Rolf Sten
vcj_fakta.htm senast uppdaterad
2020-01-22
|