Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
YBJ, Ystad
- Brösarps Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Snabbfakta YBJ, Ystad
- Brösarps Järnväg (Facts about YBJ) (2002-04-08) |
Tankar på en järnväg i dessa trakter
fanns redan 1874. Vid ett möte i Brösarp 27 februari
beslöts att göra undersökning för en järnväg
från Everöd via Degerberga, Eljaröd och vidare
till Äsperöd. Initiativet rann ut i sanden eftersom
man inte lyckades få fram pengar till genomförandet.
Järnvägsaktiebolaget Ystad - Brösarp
1897 beslöt stadsfullmäktige i Ystad att staden skulle
ta initiativet till en järnväg från Tomelilla
via S:t Olof till Brösarp. Därmed skulle man med en
järnvägsförbindelse knyta samman Ystad
- Eslövs Järnväg, YEJ, i Tomelilla och
Östra
Skånes Järnvägar, ÖSJ, i Brösarp.
ÖSJ förlängning till Brösarp var beslutad
men ännu ej byggd (Öppnad för allmän trafik
3 maj 1900).
Ledamöterna i Ystads drätselkammare
sökte koncession vilken beviljades 9 september 1898.
Koncessionen var baserad på ett kostnadsförslag
som var uppgjort av kaptenen i Väg- och Vattenbyggnadsbyrån,
C Schmidt. Kostnaden var beräknad till 1 090 680 kronor
vilket inkluderade kostnaden för godsvagnar. Avsikten var
att YEJ med sin åkande personal, lok och personvagnar skulle
trafikera den blivande järnvägen.
Vid ett möte i Ystad 27 februari 1899
kunde man konstatera att aktier tecknats till ett
belopp på 652 100 kronor.
Av dessa hade Ystad stad 300 000 kronor, berörda kommuner
99 000 kronor och YEJ 200 000 kronor.
Mötet beslöt att bilda Järnvägsaktiebolaget
Ystad - Brösarp. Till styrelse valdes bankdirektören
J Tengberg, kronofogden C Holmgren, ordförande (se vidstående
bild), Konsul A Lindgren, borgmästare B Petersson, apotekare
S Smith och grosshandlare J Andrén alla från Ystad,
häradshövdingen A Hagander, Kiviks Äsperöd,
samt lantbrukarna J Simonsson, Hedeberga, och A Hansson Ravlunda.
Bolagsordningen stadsfästes 5 maj 1899.
Bolaget beslöt att bygga banan i egen
regi och som arbetschef kontrakterades kaptenen C Schmidt
Allmän trafik
Banbygget startade i juli 1899 och bedrevs i snabb takt och 18
september kunde banan öppnas för allmän trafik.
När kostnaderna summerades kunde man konstatera
att dessa hade uppgått till 1 705 500 kronor. Den största
anledningen till fördyringen jämfört med det ursprungliga
kostnadsförslaget var att man hade valt att bygga banan
med kraftigare räls.
För dessa pengar hade man fått en
30 kilometer lång järnväg med spårvidden
1435 mm och belagd med stålräls vägande 30 kg/m.
Banans största lutning var 16,67 och minsta kurvradie
300 meter. Största tillåtna hastighet var 60 km/t
och största axeltryck 11 ton.
Den rullande materielen bestod av 45 tvåaxliga godsvagnar.
Med Ystad - Eslövs Järnväg YEJ
hade man tecknat avtal om att de med sin åkande personal,
lok och personvagnar skulle trafikera järnvägen.
Redan från början etablerade man
samarbete med det som senare blev Trafikförbundet
Ystads Järnvägar.
Den huvudsakliga trafiken på på
YBJ kom att förutom persontrafiken bestå av genomgående
godstrafik, även så kallad transittrafik.
Broarna längs YBJ byggdes med hög kvalité
redan från början. Landfästena utfördes
av granit och överbyggnaderna var av stål. Bilden
visar bron över Verke Å strax söder om Brösarp.
Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift från 1926 beskrivs Malmö - Ystads Järnväg
och dess trafikområde på följande sätt:
Y s t a d - B r ö
s a r p s j ä r n v ä g, 30 km., är framdragen
till största delen över de magra och stenbundna förgreningarna
av Linderödsåsen. Mellan S:t Olof och Ravlundabro
har man en vidsträckt utsikt över Stenshuvud och Kivik
samt Östersjön. I S:t Olof finnes en kyrka, som räknas
till en av de märkligaste i Skåne, med en mängd
minnen från katolska tiden kvar. Å Karakås
invid Stenshuvud äro anlagda stora fruktodlingar , och de
idylliska fisklägena Kivik och Vitemölle äro gouterade
sommarbadplatser.
Industrien, som uppvuxit vid denna järnväg,
begränsas till stärkelsefabriker, bränneri er
och mejerier samt en bränntorvfabrik.
Järnvägens föreningsstationer
äro: Tomelilla för Ystad-Eslövs och Malmö
- Simrishamns järnvägar, S:t Olof för Ystad-Gärsnäs
- S: t Olofs järnväg och Brösarp för Östra
Skånes järnvägar.
Onslunda station vid Ystad - Brösarps Järnväg.
Till höger i bild är i riktning mot S:t Olof och Brösarp.
Foto från Sveriges Järnvägsstationer 1926.
Ekonomin var en ständig källa till bekymmer. Det var
driftunderskott flera år i rad även om det från
år 1912 blev något bättre.
Bolagsstyrelsen begärde i början
av 1910-talet att stadsfullmäktige skulle tillsätta
en kommitté som skulle förhandla med YEJ om ett inköp
av YBJ. Kommittén föreslog att banan skulle försäljas
men det gick inte att få majoritet i Ystads stadsfullmäktige
om en försäljning och därmed föll förslaget.
Förstatligande
Ekonomin fortsatte att vålla bekymmer och inte blev det
bättre i och med utbrottet av andra Världskriget. Risken
för nedläggning av trafiken var stor.
Mot bland annat den här bakgrunden beslutade staten att
man skulle ta över en mängd privatbanor för att
på så vis säkra den fortsatta driften.
YBJ var en av dessa och 1 juli 1941 förstatligades
järnvägen och uppgick i Statens Järnvägars
organisation.
Under SJ-tiden kom inte några större förändringar
att ske. YBJ hade blivit stabilt byggd från första
början. Normalt underhåll av bana och byggnader skedde
löpande. Viss modernisering gjordes på byggnaderna.
Säkerhetssystemen moderniserades med
bland annat införande av ljussignaler och elektriskt drivna
vägkorsningsanläggningar.
S:t Olofs station vid Ystad - Brösarps Järnväg.
Föreningsstation med Gärsnäs - S:t Olofs Järnväg.
Till vänster i bild är i riktning mot Brösarp.
Foto från Sveriges Järnvägsstationer
1926.
S:t Olofs station 21 september 1997. Museiföreningen Skånska
Järnvägars, SKJ, extratåg är klart för
avgång mot Brösarp. Foto: Torbjörn Jansson
Nedläggning
Samma datum som banan förstatligades lades persontrafiken
ned på den 16 kilometer långa sträckan Tomelilla
- S:t Olof.
På grund av andra världskriget och
därmed sammanhängande brist på bilgummi återupptogs
persontrafiken 18 september 1944.
Under 1947 fanns det åter däck att
köpa till landsvägsbussarna och persontrafiken kunde
åter läggas ned på denna sträcka. Detta
skedde 9 juni 1947.
1 juni 1954 lades godstrafiken ned på samma sträcka.
1 januari 1972 lades persontrafiken ned på den 14 kilometer
långa sträckan mellan S:t Olof och Brösarp.
1 april 1974 lades godstrafiken ned på de 7 kilometrarna
mellan S:t Olof och Vitaby.
1 juni 1975 lades den sista trafiken ned på forna YBJ genom
att godstrafiken upphörde på de 7 kilometrarna mellan
Vitaby och Brösarp.
Upprivning
Under åren 1954 - 1956 revs banan upp mellan S:t Olof och
en punkt 1 kilometer norr om Tomelilla.
Museitrafik
På den återstående delen av YBJ, sträckan
S:t Olof och Brösarp, trafikeras banan sedan 1971 av museiföreningen
Skånska Järnvägar, SKJ.
Mer om Ystad - Brösarps järnväg kan du läsa
i den jubileumsbok, "En järnväg på Österlen",
som Museiföreningen Skånska Järnvägar har
gett ut. Den innehåller förutom historik över
föreningen även en historik över YBJ. Hur du köper
boken framgår av föreningens hemsida. Följ länken
ovan!
Brösarp 20 september 1997. Museiföreningen
Skånska Järnvägars, SKJ, extra restaurangvagnståg
är klart för avgång mot S:t Olof. Dragkraft är
ångloket SJ J 1393. Till vänster bakom restaurangvagnen
skymtar lokstallet. Foto: Torbjörn Jansson.
Åter till sidans början
|
Returtåg till YBJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ybj_snabbf..html senast uppdaterad
2021-04-28
|