Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
YGStOJ, Ystad - Gärsnäs
- S:t Olofs Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Snabbfakta YGStOJ, Ystad - Gärsnäs
- S:t Olofs Järnväg
(Facts about
) (2004-03-07) |
Ystad - Gärsnäs Järnvägsaktiebolag,
YGJ
10 november 1871 hölls ett möte i Hammenhög. Initiativtagaren,
lagmannen Tage Sylvan, hade sammankallat bygdens innevånare
för att undersöka intresset för en järnväg
från Svenstorp till Hammenhög. Mötet beslöt
att samla pengar för en undersökning och upprättande
av kostnadsförslag. för en järnväg Svenstorp
- Hammenhög - Simrishamn. Utredningen gjorden men man kunde
inte förverkliga planerna eftersom man inte fick in pengar
till detta.
Frågan kom att diskuteras vidare under
åren men det var först 1893 som på Ystad stads
initiativ, undersökningar gjordes och planerna kom ett steg
närmare ett förverkligande genom tillsättande
av en kommitté. Inbjudan till aktieteckning skickades
ut.
Vid ett möte i Ystad 12 april 1893 redogjorde
kommittén att den redan 27 maj 1892 fått koncession
på en järnväg från Köpingebro, beläget
på Ystad - Eslövs
Järnväg mellan stationerna Ystad och Svenstorp
till Gärsnäs station belägen på järnvägen
Simrishamn - Tomelilla. Kostnaden var beräknad till 634
300 kronor inklusive rullande materiel bestående av godsvagnar.
En stor anledning till att banans utgångspunk blev Köpingebro
berodde på att man samtidigt som banans anläggning
skulle bygga en stor sockerfabrik i Köpingebro.
På mötet konstituerades Ystad - Gärsnäs
Järnvägsaktiebolag, YGJ och bolagsordningen antogs.
Till
styrelse valdes greve A Posse, ordförande (se bild till
vänster), Charlottenlund, bankdirektör J Tengberg,
borgmästare B Petersson, grosshandlare A Lindgren, kronofogde
C Holmgren och trafikchefen V Waldenström i Ystad, häradshövdingen
R Bennet, Hammenhög, riksdagsman L Jönsson Sandby,
hovpredikanten N Lindström, Glemminge och major S Bruzelius,
Gyllerup.
Mötet beslutade och om en något
annan dragning av järnvägen. Denna ändring godkändes
7 juli 1893.
Kaptenen vid Väg- och Vattenbyggnadsbyrån,
C Schmidt anlitades som entreprenör för järnvägens
byggande.
Med Simrishamn - tommelilla Järnväg, CTJ, tecknades
avtal om YGJ:s anslutning till Gärsnäs station.
Hedvigsdals station på Ystad - Gärsnäs Järnväg.
Foto: Sveriges Järnvägsstationer 1926.
Banbygget startade i juli 1893 och bedrevs i rask takt. och
5 oktober 1894 kunde järnvägen öppnas för
allmän trafik.
När utgifterna summerades kunde man konstatera
att järnvägen hade kostat 801 725 koronor. För
detta hade man fått 28 kilometer lång järnväg
med spårvidd 1435 mm och belagd med räls som vägde
23 kg/m. Sidospårens längd uppgick till 2,5 kilometer.
Kraftigaste lutning var 11,1 och minsta kurvradie 300
meter. Största tillåtna hastighet var 40 km/t.
Den rullande materielen bestod av 35 stycken
tvċaxliga godsvagnar.
Med Ystad - Eslövs Järnväg YEJ
hade man tecknat avtal om att de med sin åkande personal,
lok och personvagnar skulle trafikera järnvägen.
Redan från början etablerade man
samarbete med det som senare blev Trafikförbundet
Ystads Järnvägar.
Borrby station på Ystad - Gärsnäs Järnväg.
Foto: Sveriges Järnvägsstationer 1926.
Gärsnäs 1946
Flygfotot från försommaren -46 är
tagit från väster och på övre delen av
fotot syns järnvägen som svänger till höger
mot Tommarp och Simrishamn. Den som svänger åt vänster
går mot Gyllebo och Kristianstad. Järnvägstationen
till höger om bangården är nästan skymd
av träden i stationsparken.
Längst ner till höger i bilden finns det ett antal
spår. Från vänster till höger går
de mot Smedstorp (Tomelilla, Malmö), lokstallet, Hammenhög
(Ystad) och så är där ett antal fabriksspår
till saftstationen.
Saftstationen, som då var en av Gärsnsäs
största industrier, var en "filial" till sockerbruket
i Köpingebro. Betorna transporterades hit med häst
och vagn ibland t.o.m. med traktor och lastbil men också
med järnväg. Slutprodukten vid saftstationen var råsockerlösning
som gick i en rörledning till Köpingebro för vidare
förädling till socker. Saftstationens kontorsbyggnad
är det stora huset med trappstegsgavlar till höger
i bild.
Den andra stora industrin i Gärsnäs
var Herbert Anderssons möbelfabrik, som fortfarande finns
kvar under namnet GÄRSNÄS. Fabriken syns dåligt
på bilden men den ligger på vägen mot Simrishamn,
hitom järnvägen mot Tommarp, där det syns ett
tiotal hus längs med en väg. En hel del träd,
främst bok, kom med järnväg till Gärsnäs
långt in på 50-talet.
En annan användare av järnvägen
var Walter Pessons spannmålsfirma som hade två magasin
alldeles intill spårområdet. Ett stort till höger
om bangården och ett lite mindre mitt emot (till vänster
om spåren). Godsvagnarna som syns på bilden innehåller
troligen kalk eller ev. djurfoder som skall lossas.
Det stora tvåvåningshuset mitt
i bilden till vänster om järnvägen är hotellet
som ligger vid torget.
Eftersom det var mina föräldrar och min farmor som
beställde fotot för att sälja det i affären,
hamnade givetvis deras hus väl synligt i bilden. Det är
det långa låga huset med svart papptak och liten
veranda till vänster om bangården mellan två
stora almar.
Längst upp till höger i bilden kan
man skönja tornet på Ö. Tommarps kyrka. Text
och foto: Bengt Åke Jönsson.
Gärsnäs - S:t Olofs Järnväg, GStOJ
1897 framkom planer på att bilda ett bolag som skulle bygga
en järnväg från Gärsnäs till Degerberga
alternativt Brösarp.
Sedan
Östra Skånes Järnvägar, ÖSJ, beslutat
att förlänga sin järnväg från Degerberga
till Brösarp och att Ystad - Brösarps Järnvägsaktiebolag
planerade en järnväg till Brösarp beslöt
man att bilda ett bolag vars uppgift var att bygga en järnväg
mellan Gärsnäs och S:t Olof.
Vid ett möte i Ystad 27 februari 1899 konstituerades Järnvägsaktiebolaget
Gärsnäs - S:t Olof. Ledamöterna i Ystads drätselkammare
hade redan tidigare sökt koncession för en järnväg
från Gärsnäs till S:t Olof, väster om Gyllebo
sjö. Koncession hade beviljats 9 september 1898. Denna koncession
överläts nu till det nybildade järnvägsbolaget.
Kostnadsförslaget var uppgjort av kaptenen C
Schmidt. Man beslutade att göra vissa ändringar. Järnvägen
skulle dras öster om Gyllebo sjö. Huvudspåret
blev genom denna omdragning drygt 13 kilometer längre. Man
beslöt även att lägga in grövre räls,
25 kg/m. Med bland annat dessa ändringar uppgick kostnadsförslaget
till 410 730 kronor inklusive rullande materiel bestående
av godsvagnar.
Ritningen nedan visar Gärsnäs - S:t Olofs Järnvägs(Röd
linje) anslutning till Ystad - Brösarps Järnväg
i S:t Olof. (Grön linje)
Bolaget
beslöt att själva bygga järnvägen. Kapten
C Schmidt kontrakterades som ansvarig för bygget.
Byggnadsarbetet startade i januari 1900 och
bedrev med en takt så att banan var klar den 30 juni 1902.
Tvist kring anslutningsvillkoren i Gärsnäs gjorde att
det dröjde till 15 juni 1902 innan banan kunde öppnas
för allmän trafik.
Vid summeringen av alla kostnader kunde man konstatera att dessa
uppgick till 614 507 kronor.
För detta hade man fått en 14 kilometer lång
järnväg med spårvidden 1435 mm och belagd med
räls vägande 25 kg/m. Största lutning var 12,5
och minsta kurvradie 300 meter. Största tillåtna hastighet
var 50 km/t.
Den rullande materielen bestod av 10 tvċaxliga
godsvagnar.
Med Ystad - Eslövs Järnväg YEJ
hade man tecknat avtal om att de med sin åkande personal,
lok och personvagnar skulle trafikera järnvägen.
Redan från början etablerade man
samarbete med det som senare blev Trafikförbundet
Ystads Järnvägar.
Ystad - S:t Olofs Järnvägsaktiebolag, YGStOJ
Järnvägen fick redan från början ekonomiska
problem och man insåg snart att banan var för lite
för att drivas som ett självständigt bolag. Järnvägen
utbjöds till försäljning.
Köpare blev Ystad - Gärsnäs järnvägsaktiebolag
som för 300 000 kronor blev ägare till GStOJ. Köpet
genomfördes 1 september 1905
Förbättringar
1922 byttes rälsen på sträckan Köpingebro
- Gärsnäs till räls som vägde 34,5 kg/m.
Ungefär samtidig med detta förstärktes broarna
på samma sträcka.
Sedan dessa förbättringar hade genomförts kunde
högsta tillåtna hastighet ökas till 60 km/t något
som senare höjdes till 90 km/t. På sträckan Gärsnäs
- S:t Olof gällde de gamla villkoren.
Ny ägare
Trots sammanslagningen fortsatte de ekonomiska problemen för
Ystad - Gärsnäs Järnvägsaktiebolag och blev
med tiden så stora att Ystad stad som redan från
början hade varit delägare blev tvungna att gå
in och rädda bolaget genom att köpa upp samtliga aktier.
I och med detta blev Ystad stad från 1 februari 1929 ägare
av hela järnvägen och i samband därmed ändrade
man bolagets namn till Ystad - S:t Olofs Järnvägsaktiebolag.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift från 1926 beskrivs Ystad - Gärsnäs
- S:t Olofs Järnväg och dess trafikområde på
följande sätt:
Y s t a d- G ä r s n ä s-S: t O l
o f s j ä r n v ä g, 42 km., genomskär »Österslätt»
och bandelen Köpingebro - Gärsnäs är omgärdad
av vidsträckta sädes- och vitbetsfält. Härifrån
levereras också ungefär två tredjedelar av den
betmängd. som avverkas vid Köpinge sockerfabrik och
en tredjedel av sockerbetorna till Gärsnäs saftstation.
Trakten mellan Gärsnäs och S:t Olof är däremot
karg och skogrik. Fem km. från Löderups station ligger
Löderups strandbad med härlig utsikt över Östersjön.
I klart väder synes härifrån
Bornholm. En halv mil öster om Hammenhögs station reser
sig Glimmingehus, »en av de märkligaste byggnaderna
i hela Norden.» Det är den enda enskilda borg från
medeltiden, som i Skåne bibehållits i någorlunda
ursprungligt skick. Glimminge fasta stenhus är en väldig
byggnad, som reser sig fyra våningar hög. Glimmingehus
har för någon tid sedan blivit skänkt till staten
att på dess bekostnad skyddas och underhållas såsom
ett kulturminne.
Förutom saftstationen vid Gärsnäs
finnas vid denna bana endast mindre industrier såsom brännerier,
mejerier och stärkelsefabriker.
Järnvägens föreningsstationer
äro: Köpingebro för Ystad - Eslövs järnväg,
Gärsnäs för Malmö-Simrishamns järnväg
och S: t Olof för Ystad - Brösarps järnväg.
Förstatligande
De ekonomiska problemen fortsatte i varierande grad. Risken för
konkurs och trafikens nedläggande fanns där hela tiden.
Mot bland annat den bakgrunden beslutade staten att man skulle
ta över en mängd privatbanor för att på
så vis säkra den fortsatta driften.
YGStOJ var en av dessa banor och 1 juli 1941 förstatligades
järnvägen och uppgick i Statens Järnvägars
organisation.
Under SJ-tiden kom inte några större förändringar
att ske. Normalt underhåll av bana och byggnader skedde
löpande. Viss modernisering gjordes på byggnaderna.
Säkerhetssystemen moderniserades med bland
annat införande av ljussignaler och elektriskt drivna vägkorsningsanläggningar.
Nedläggning
27 september 1970 lades både god- och persontrafiken ned
på den 23 kilometer långa sträckan mellan Köpingebro
och Hammenhög.
Från samma datum lades persontrafiken ned på den
5 kilometer långa sträckan mellan Hammenhög och
Gärsnäs.
1 januari 1972 lades persontrafiken ned på den 14 kilometer
långa sträckan mellan Gärsnäs och S:t Olof.
1 februari 1972 lades godstrafiken ned på samma sträcka.
I praktiken var godtrafiken nedlagd redan sedan 27 maj 1962 eftersom
man efter det datumet bara körde godstrafik vid behov.
1 april 1984 upphörde godstrafiken på sträckan
Hammenhög - Gärsnäs.
Upprivning
Under åren 1970 - 1971 revs spåren upp mellan Köpingebro
och Hammenhög.
Sträckan Hammenhög - Gärsnäs revs upp 1985
Mellan Gärsnäs och S:t Olof ligger spåren
kvar. Under åren 1970 - 1990 trafikerades sträckan
S:t Olof - Gyllebosjö av museiföreningen Skånska
Järnvägar, SKJ.
Åter till sidans början
|
Returtåg till YGStOJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ygstoj_snabbf..html senast uppdaterad
2021-04-17
|