Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
BKB, Blekinge Kustbanor
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
I Svenska Järnvägsföreningens Minnesskrift från
1926, avsnittet om BKB beskrivs järnvägens sträckning och dess omgivningar
med dessa ord (Description of the line and its surrorundings):
Blekinge kustbanor, linjen Kristianstad - Karlskrona, 132 km., linjen
Sölvesborg - Hörviken, 16 km., linjen Sandbäck - Olofström, 17 km., och
linjen Ronneby - Ronneby redd, 4 km.
Kristianstad - Karlskrona, 132
km.
På personbangården i Kristianstad hade BKB två spår som slutade mot en
stoppbock. Ett BKB-tåg syns på det ena spåret och några vagnar skymtar på
det andra. Foto på 1940-talet, Sveriges Järnvägsmuseum.
Från Kristianstad, föreningsstation med Kristianstad - Hässleholms
och Östra Skånes järnvägar, gå Blekinge kustbanor genom bördig men flack
slättbygd förbi Fjälkinge station till Bäckaskogs station, som är en lämplig
utgångspunkt för utflykter till Bäckaskogs och TrolleLjungby slott. Nära
Gualövs station blir Ivösjön med Ivön och Ivöklack synlig, och vid Bromölla,
i vars närhet Ivö cementfabrik och Ivö chamotteverk ligga, kunna båtar till
Ivön erhållas. Under några minuter följer härpå ett enformigt stenbundet
landskap, som nära gränsen mellan Skåne och Blekinge plötsligt övergår i
typisk, leende blekingenatur. Sissebäcken överfares, och man är vid Valje
inne i Blekinge. Här ligger ett flertal sommarvillor, och trakten motiverar
synnerligen väl, att epitetet »Sveriges trädgård» tillagts Blekinge.
Sölvesborg station omkring 1937. Rälsbussen på bilden var BKB:s första
och levererades från Motala verkstad 1936. Den trafikerade främst linjerna
Sölvesborg - Hörviken och Sandbäck - Olofström. Bortåt i bild är i riktning
mot Kristianstad. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Från Sölvesborg, föreningsstation med Sölvesborg –
Olofström - Älmhults järnväg och bekant för sitt slott och sin slottsruin,
leder en bibana ut till Listerlandet med Hälleviks badort och Hörvikens
fiskläge.
Järnvägen fortsätter genom östra delen av Sölvesborgs
stad samt förbi Ryssbergets skogklädda höjder och en vidsträckt myr, Väsan.
Vid Ryedals hållplats vidtager åter den typiska blekingenaturen, vilken
därefter fortsätter nästan hela vägen till Karlskrona. Från Sandbäcks
station leder en bibana norrut till Olofströms stora fabriksanläggningar.
Vattendrag, lövskogar, trädgårdar och åkrar avlösa varandra i rask följd,
och vid Mörrums station övergår järnvägen Mörrumsån, i vilken staten har ett
givande laxfiske. Trakten är rik på lättbearbetad sten, och betydande
stenexport äger rum från såväl den sistnämnda stationen som den följande
stationen Vekerum och Horsaryds hållplats.
Karlshamns station omkring 1940. Tåget är ett Karlshamn - Vislanda -
Bolmentåg draget av KVBJ lok nummer 14. Bortåt i bild är i riktning
mot Sölvesborg respektive Vislanda. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Karlshamns station är föreningsstation med Karlshamn –
Vislanda - Bolmens järnväg. Staden Karlshamn driver ganska stor handel och
har ett flertal betydande industriella anläggningar. Sockerfabriken, förut
L. O. Smiths gamla brännvins bränneri, och Reymersholms stora oljefabriker
synas vid hamnen. Järnvägen är framdragen genom stadens gator och hamnområde
med vacker utsikt över Karlshamnsfjärden. Sedan Trensums station och
Elisbergs hållplats passerats, synes Årydsdalen, och därefter följa berg och
dalar förbi Märserums och Kullåkra stationer, båda med betydande
stenindustri. Bräkne-Hoby station är belägen på Bräkneåns sandås fyllda
slättland. Trakten är mycket rik på fornminnen, och av industriella
anläggningar märkas hästskofabrik, träförädlingsfabrik, stenhuggerier m. m.
Kort därpå passeras den djupa, i folksägnerna illa beryktade men vackra
Härsjön och Härsjöns station, efter vilken följer en nejd, där bergbackar
omväxla med skogar och åkrar. Bredåkra station är föreningsstation med
Bredåkra - Tingsryd järnväg, vars tåg emellertid utgå från och ingå till
Ronneby. Vid Djupadals station utgår bispår till Kallinge järnverk och till
Djupafors trämassefabriker. Trakten är bekant för sin skönhet. Ronnebyån
tränger sig vid Djupadal samman i en omkr. 1 m. bred och 15 m. lång
klippränna och störtar sig därefter över väldiga klippblock, bildande en dj
up fors, som på ena sidan är begränsad av breda skogklädda bergshöjder med
egendomliga grottbildningar. Järnvägen övergår Ronnebyån och följer densamma
till Ronneby station. En bibana följer den täcka ån förbi Ronneby brunn till
Ronneby redd, stadens hamnplats.
Ronneby Redds station omkring 1940. Till vänster i bild är i riktning mot
Ronneby. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Ronneby stad är belägen i vackra, starkt kuperade
omgivningar, 4 km. ovanför Ronnebyåns utlopp i östersjön. Stadens största
sevärdhet är den gamla och vackra kyrkan. Den vid bibanan belägna bad- och
kurorten Ronneby hälsobrunn har ett vidsträckt brunnsområde, omfattande över
100 hektar yta med över 50 byggnader.
Gullberna station maj 1964. Föreningsstation med Östra Blekinge Järnväg,
ÖBlJ. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Från Ronneby går järnvägen genom det Wachtmeisterska
fideikommisset Johannishus väldiga skogar (station med samma namn) till den
för sin skönhet bekanta Nättrabydalen vid Nättraby station, föreningsstation
med Nättraby – Alnaryd - Älmeboda järnväg. Från Nättraby till Karlskrona är
banan omgiven av leende bygd, som är rik på förnämliga herrgårdar. Från
Gullberna, föreningsstation med östra Blekinge järnväg, går banan jämsides
med Karlskrona - Växjö järnväg och över öar och sund fram till Karlskrona.
Två järnvägsstationer finnas, den ena gemensam för Blekinge kustbanor och
östra Blekinge järnväg, den andra tillhörig Karlskrona - Växjöbanan.
Sandbäck
- Olofström, 17 km.
Från Sandbäcks station följer banan Ryssberget, förbi Kylinge
hållpl. och Gränums station genom skogrika trakter till Jämshögs station vid
ett större, vackert beläget samhälle samt fortsätter förbi Rösjö hållplats,
varest den bekante jordbruksaposteln Rösiöös gamla gård är synlig. Innan
banan år 1909 från Holje station frambyggdes till Olofström, var Holje såsom
station ganska betydande. Från Holje går vacker väg till Tulseboda badort.
Över två broar, från vilka vacker utsikt finnes åt båda hållen, når banan
slutligen Olofström, ett stort brukssamhälle med framstående industri.
Sölvesborg - Hörviken (den s. k. Listerbanan), 16
km.
Banan
utgår från huvudlinjen omkr. 1 km. öster om Sölvesborg vid Sölvesborgs
Tivoli i riktning mot Listerlandets halvö. Denna halvös natur avviker mycket
från den leende Blekingenaturen och är mera lik södra Skånes sandslätter.
Lister - Mjällby är det största samhället å halvön. Stationen är pittoreskt
belägen vid en större kvarn. Jorden häromkring är särdeles lämplig för bet-
och potatisodling. Järnvägen fortsätter förbi Listershuvuds station (se
bilden till vänster. Foto 1937 Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.) genom skogsodlad
mark till Hälleviks station. Samhället, bebott av fiskare, har en modern
hamn och ger en typisk bild av ett blekingskt fiskläge. I närheten t. h.
ligger Stiby backe. En odlad och skogklädd höjd, från vilken man har en
hänförande utsikt över den blekingska skärgården och inåt landet. Vid
Hällevik ligger t. v. Hälleviks havsbad med badhotell, som äges av
järnvägen. Badorten har en förträfflig sandstrand och är sommartiden,
särskilt på söndagar, mycket besökt. Genom Hälleviks havsbad med sina täcka
villor i granskogen går järnvägen vidare över magra sand- och skogsmarker
till slutstationen Hörviken, särdeles vackert belägen vid Hanöbukten.
Härifrån kan motorbåt erhållas till Hanö.
Hörvikens station omkring 1935. Slutstation på Listerbanan. Loket är BKB
19 ursprungligen MBlJ 19. Hitåt i bild är i riktning mot Sölvesborg. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BKB "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
bkb_beskrivning.html senast uppdaterad
2006-12-19
|