Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
BKB, Blekinge Kustbanor
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
BKB, Blekinge Kustbanor
Det fanns stora effektivitets- och rationaliseringsvinster att
hämta om alla smalspårsbanorna mellan Kristianstad
och Karlskrona kunde samlas under en förvaltning.
Mellersta
Blekinge Järnvägsaktiebolag, MBlJ hade ju 1902
förvärvat Västra Blekinge
Järnvägar, VBlJ, och nu vändes blickarna mot
den bandel som "saknades", Sölvesborg
- Kristianstads Järnväg (SCJ).
1905 lämnade MBlJ ett bud på SCJ.
Budet var på 1 675 000 kronor och efter betänketid
accepterades budet. 24 november skedde det formella köpet
av SCJ. Tillträdesdatumet bestämdes till 1 januari
1906.
Inför det här köpet hade MBlJ
bestämt sig för att bolaget skulle få ett mer
passande namn.
Efter vederbörligt tillstånd infördes från den 1 januari 1906, bolagets nya namn, Blekinge
Kustbanor, BKB.
Ovanstående ritning visar järnvägarnas inbördes förhållande i
Karlskrona. Grön linje = BKB. Röd linje = Karlskrona - Växjö Järnväg.
Flera bibanor
Förlängning av linjen Sandbäck - Holje
För att komma i förbindelse med Olofströms station,
på järnvägen Sölvesborgs - Olofströms
- Älmhults Järnväg (SOEJ), begärde man 1906
koncession för att göra en förlängning av
bibanan Sandbäck - Holje. Man avsåg att bygga vidare
1, 8 kilometer från Holje till Olofströms. Banbyggnaden
blev klar 1909 och den 1,8 kilometer långa bandelen öppnades
för allmän trafik 1 oktober samma år.
Olofström station år 1946. Loket på bilden
är SJ C4t 4009 (före detta MBlJ nummer 23 "HOBY").
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
"Listerbanan"
I Mjällby socken bildades 1911 en kommitté
som hade till mål att få en järnväg byggd
ut till det så kallade Listerlandet.
Man vände sig till BKB och bad om deras
medverkan. Inom BKB fanns ett visst intresse för denna fråga
och än mer intresserade blev man när både Mjällby
kommun och Sölvesborgs stad beslutade att bidra med pengar.
Lister - Mjällby station omkring 1924. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1926.
Ett antal medlemmar i BKB styrelse sökte
koncession för en bana med samma spårvidd som BKB,
1067 mm, från Sölvesborgs Tivoli till Listerhuvud,
8 kilometer. Kostnaden var beräknad till 170 000 kronor.
Koncessionen beviljades och 1912 beslöt
bolagets styrelse att bygga bibanan. 10 januari 1914 var banan
färdig och öppnades för allmän trafik.
1915 beslöt man att förlänga
bibanan ytterligare 3,3 kilometer, från Listerhuvud till
Hällviks fiskeläge. Koncession söktes och beviljades.
4 maj 1917 togs förlängningen i bruk och öppnades
för allmän trafik.
1920 beslöt man att förlänga bibanan med ytterligare
4,9 kilometer. Den här gången avsåg utbyggnaden
ett spår från Hällviks fiskeläge till Hörviken.
Koncession söktes och beviljades. Banbygget började
hösten 1920 och den 14 februari 1922 öppnades bandelen
för allmän trafik.
Hällevik station på "Listerbanan". Året
är 1947. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Förbättringsarbeten
Från sekelskiftet och framåt företogs en mängd
förbättringsarbeten av BKB. Stationshus och bostadshus
för personalen nybyggdes respektive utökades. Bangårdarna
har förlängdes, bland annat bangården i Kristianstad
genomgick en stor ombyggnad under åren 1914-1917. Samtliga
broar byggdes om eller förstärktes. Rälsen byttes
till 25 kilos räls i hela huvudspåret .
Tågens största hastighet höjdes efterhand. 1907
höjdes farten till 40 på hela sträckan mellan
Kristianstad och Karlskrona. 1915 höjdes den till 60 på
sträckan Karlskrona - Karlshamn och 1925 blev denna hastighet
även tillåten mellan Karlshamn och Kristianstad.
Bilden ovan visar BKB ånglok nummer 20 levererat 1920
från Henschel. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Sedan BKB bildats 1906 märktes all rullande
materiel från de olika banorna SCJ, VBlJ och MBlJ om med
den nya bansignaturen BKB.
Lokparken moderniserades efterhand. Bland annat
infördes överhettning på ett flertal lok. Den
alltjämt ökande trafiken krävde kraftigare lok.
Detta löstes med nyanskaffningar och ombyggnad av äldre
lok. 1907 anskaffades de första två tenderloken. De
hade axelföljden 1C-2, det vill säga 1 löpaxel
följd av 3 drivande axlar samt en 2-axlig tender. De var
tillverkade av Nydqvist & Holm, NOHAB, i Trollhättan
och numrerades vid BKB som nummer 8 och 9.
1915 levererades ytterligare två
tenderlok. Den här gången från Helsingborgs
Mekaniska Verkstad. Även dessa lok hade axelföljden
1C-2. De numrerades som nummer 10 och 11. 1917 levererade ytterligare
två lok från samma tillverkare. de fick numren 12
och 13.
1920 levererades de sista ångloken till
BKB. Det var två stycken tenderlok tillverkade av Henschel
i Tyskland. De hade axelföljden 1D-2 och numrerades 28 och
29 (se bilden ovan).
Sedan Bredåkra - Tingsryds Järnväg
inköpts av BKB och dess lok ommärkts till BKB-lok uppgick
BKB:s ånglokspark som mest till 29 stycken ånglok.
1926 förvärvade BKB Bredåkra
- Tingsryds Järnväg, BTJ, varefter denna bana inkorporerades
i BKB.
Därmed uppgick längden på hela BKB järnvägsnät
till 252 kilometer
Förstatligad
1 juli 1942 förstatligades Blekinge Kustbanor och kom att
helt uppgå i Statens Järnvägar.
BKB har just blivit förstatligad och all rullande material
har ännu inte hunnit märkas om med SJ-märkning.
På bilden är det BKB ånglok nummer 12 vars gamla
märkning har tagits bort. Loket kommer snart att märkas
som SJ L3t 4016. Bilden är från Sölvesborg och
året är 1943. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Breddning till normalspår 1435
mm
I början av 1950-talet beslutades att större delen
av BKB skulle byggas om till normalspår, 1435 mm.
Normalspåret på sträckan Kristianstad - Sölvesborg,
29 kilometer togs i bruk 31 augusti 1954.
Normalspåret på sträckan Sölvesborg - Karlshamn
C, 31 kilometer, togs i drift 1 september 1954. Samtidigt togs
treskensspår, 1067 + 1435 mm, i bruk på sträckan
Sölvesborg - Lister Mjällby.
Normalspåret på Sträckan Karlshamn C - Gullberna,
66 kilometer togs i drift 31 augusti 1957. Godsspåren till
Ronneby hamn och Kallinge järnverk hade också byggts
om och togs i drift samtidigt.
I Karlshamn togs samtidigt den nya stationen Karlshamn C i bruk (norr om
stadens centrum) Den gamla stationen döptes om till Karlshamn V och
treskensspår anlades mellan de båda stationerna.
På sträckan mellan Bredåkra och Ronneby gjordes
ombyggnaden som treskensspår. Detta för att tågen
på före detta Bredåkra - Tingsryds Järnväg
(ej ombyggda. Fortfarande spårvidd 1067 mm) även i
fortsättningen skulle kunna gå fram till Ronneby.
Karlshamn C 1955. Breddningen av BKB till normalspår
är färdig mellan Kristianstad och Karlshamn. Till vänster
ett normalspårigt tåg, draget av SJ J1395, har anlänt
från Kristianstad. Passagerarna som ska fortsätta
mot Karlskrona får här byta till det tåg som
står till höger om plattformen. Det är ett smalspårigt
tåg draget av SJ S2t 4028 (före detta KVBJ nr 16)
som kommer att svara för den fortsatta färden mot Karlskrona.
När den sista delen av BKB hade breddats, 31 augusti 1957, öppnades en ny
station för persontrafiken i Karlshamn, norr om centrum. Den "nya" stationen
fick överta namnet Karlshamn C. Den ursprungliga stationen fick i
fortsättningen heta Karlshamn V och kom i fortsättningen att bli station för
godstrafiken. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Ronneby lokstall 1957. Smalspårsepoken börjar gå
mot sitt slut. Huvudlinjen Kristianstad - Karlskrona är
breddad till normalspår. Kvar av BKB:s smalspår är
det nu bara linjen Bredåkra - Tingsryd och vidare mot Växjö.
De smalspåriga ångloken kommer att ha jobb i ytterligare
några år. Från vänster SJ S3t 4053 (före
detta HBJ nummer 7), SJ W4t 4006 (före detta VBlJ nummer
19), SJ Gt 4049 samt SJ S7t 4034 (före detta KVBJ nummer
20). Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Trafik
1 juli 1970 blev sträckan Karlskrona - Kristianstad klassad
som länsjärnväg för att 1988 överföras
till stomnätet.
Sedan 7 januari 1992 bedrivs persontrafik i länstrafikens
regi, den så kallade "Kustpilen". Den består
av moderna motorvagnståg som går sträckan Karlskrona
- Kristianstad - Malmö.
Godstrafiken bedrivs i SJ-gods regi.
Trafiknedläggningar
Ronneby - Ronnebyredd
1937 lades persontrafiken ned efter att ha varit liten sedan
15 september 1931.
Sandbäck - Olofström
1 januari 1951 lades all trafik ned på denna sträcka
Lister Mjällby - Hörviken
1september 1954 lades godstrafiken ned på denna sträcka
Sölvesborg - Tivoli - Lister Mjällby - Hörviken
1 oktober 1956 lades persontrafiken ned på denna sträcka.
Tingsryd - Konga
30 maj 1965 lades persontrafiken ned på denna sträcka
.
Konga - Bredåkra
30 maj 1965 lades all trafik ned på denna sträcka
Tingsryd - Konga
14 april 1969 lades godstrafiken ned på denna sträcka.
Tivoli - Lister Mjällby
1 juli 1970 lades godstrafiken ned på denna sträcka.
Ronneby - Ronnebyhamn
1 juli 1982 lades godstrafiken ned på denna sträcka.
Kallinge - Kallinge Järnverk
1986 lades trafiken ned på denna sträcka.
Lokal persontrafik
Den lokala persontrafiken lades ned på sträckan Karlskrona
- Karlshamn C 31 maj 1970 och på sträckan Karlshamn
C - Kristianstad 28 maj 1972.
Rivning av bandelar
1969 revs spåren upp på sträckan Tingsryd -
Konga.
1973 revs sträckan Tivoli - Lister Mjällby.
1986 revs sträckorna Ronneby - Ronnebyhamn och Kallinge
- Kallinge Järnverk.
Sträckorna Konga - Bredåkra, Sandbäck - Olofström
samt Lister - Mjällby - Hörviken är också
rivna men årtalet för rivningen är inte känt.
Mer om BKB
Dagens Blekinge kustbana kan du läsa om på
Järnväg.net
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BKB "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
bkb_fakta.html senast uppdaterad
2006-12-19
|