|
DONJ, Stationer, lastplatser (Stations)
Av Rolf
Sten |
|
Hamrångefjärden
(2000-08-18) |
Ostkustbanans station 80,6 km från Linghed.
6,6 km från Norrsundet.
6,8 meter över havet
De gamla planerna på en normalspårig järnväg,
Ostkustbanan (OKB), mellan Härnösand och Gävle
lämnade trafikchef Westerlund ingen ro.
OKB:s planer preciserades när OKB fick koncession år1903.
År 1904 beslöt OKB att bestämma den slutliga
sträckningen av sin bana.
Inför detta tillställde Westerlund OKB ett förslag
till gemensam station vid Norrsundet. OKB-linjen skulle komma
in norrifrån och läggas parallellt med DONJ:s station.
Alternativt skulle OKB och DONJ anlägga en gemensam ny station
strax väster om Norrsundets station. Därefter skulle
OKB svänga av söderut och via Lindön och Björnön
gå vidare mot Gävle. Förslaget vann inte OKB:s
gillande och hela frågan om detta drog ut på tiden.
OKB:s önskemål var att korsa under DONJ strax öster
om Åbydal. De ville över huvud taget inte anlägga
någon station eller hållplats i anslutning till DONJ
och något större intresse fanns det inte heller från
DONJ:s sida.
DONJ och OKB kom år1914 överens om att såvida
Kunglig Majestät inte beviljade tillstånd att låta
banorna korsa varandra utan anslutning, skulle DONJ och OKB anlägga
en gemensam station vid Åbydal.
DONJ skulle läggas parallellt och korsa OKB i plan. En station
skulle anläggas, varefter DONJ i en vid båge skulle
svänga tillbaka mot Norrsundet och åter komma i kontakt
med sin gamla bana. Vidare skulle de bägge banorna ha skilda
stationshus och förvaltning vid den gemensamma stationen.
Kunglig Majestäts beslut blev att de båda banorna
skulle ha anslutning med varandra. Vidare bestämdes att
banorna skulle ha GEMENSAMT stationshus och förvaltning.
Det sista gjorde att DONJ "drog öronen åt sig".
Man var rädd för ökade kostnader och för
att inte själva få bestämma tågföringen,
speciellt under flottningssäsongen, då tågen
rullade dygnet runt. Överenskommelsen från 1914 revs
upp och nya segslitna förhandlingar började om anslutningens
utförande.
År 1920 var bolagen i princip överens om att DONJ:s
bana skulle dragas på en viadukt över OKB och att
OKB skulle bygga en egen station, Hamrångefjärden.
För de bägge banornas anslutning skulle OKB anlägga
ett 600 meter långt anslutningsspår mellan Hamrångefjärden
och Åbydal.
Enighet kunde inte nås mellan bolagen om vem som skulle
betala kostnaderna för anslutningsspåret. Förhandlingarna
strandade, men OKB förklarade sig beredda att godta den
nu skissade lösningen..."under förutsättning
att densamma godkännes av Kunglig Majestät och icke
medför ökade kostnader för Ostkustbanan AB..".
Det hela slutade med att Kunglig Majestät godkände
det nya förslaget. Dock fick OKB stå för anslutningsspårets
kostnader.
År1923 började arbetet med att lägga om DONJ
vid korsningen med OKB. DONJ drogs på en nybyggd bank och
viadukt över OKB och den 16 april1924 blev viadukten klar
för trafik.
Den 1 november 1926, när OKB öppnades för allmän
trafik mellan Söderhamn och Gävle, var även förbindelsespåret
mellan Hamrångefjärden och Åbydal klart. För
trafikeringen av förbindelsespåret svarade DONJ.
I Hamrångefjärden medverkade inte DONJ med omlastningen
av gods banorna emellan, utan det sköttes helt av OKB.
År 1931 upphörde persontrafiken på förbindelsespåret
och samma år byggde DONJ en överföringsramp i
Hamrångefjärden.
Därmed började normalspåriga vagnar, lastade
på överföringsvagnar, att transporteras mellan
Hamrångefjärden och Norrsundet.
Samma år som Ostkustbanan förstatligades,1933, byggdes
ytterligare en överföringsramp i Hamrångefjärden;
därmed hade man en ramp för avgående och en för
ankommande vagnar.
Under åren var det många förslag som diskuterades
angående treskensspår mellan
Hamrångefjärden och Norrsundet. Det mest konkreta
förslaget kom år 1959. En treskenig överföringsbangård
skulle anläggas öster om och parallellt med Hamrångefjärdens
station. Från Hamrångefjärden skulle ett treskensspår
ansluta till "gamla DONJ vid kilometer 80 och fortsätta
ned till Norrsundet, där delar av bangården och fabriksspåren
skulle göras treskeninga. Hela detta spårsystem skulle
trafikeras med DONJ lok och kopplingsvagnar, precis som mellan
Ockelbo - Wij Bruk - Fornwij. Projektet blev aldrig genomfört,
men vissa likheter finns då den här sträckan
i dag trafikeras av normalspåriga SJ-tåg.
Sedan 1971 är sträckan Hamrångefjärden -
Norrsundet breddad. Spåret utgår direkt från
SJ huvudspår i Hamrånge-fjärden och går
i en högerkurva fram till forna DONJ, vars banvall utnyttjats
för normalspåret ned till Norrsundet. Förbindelsespåret
mellan Hamrångefjärden och Åbydal revs 1971.
Efter vår avstickare till Hamrångefjärden
rullar vi tillbaka till Åbydal, varefter vi återtar
vår färd mot kusten. Vi passerar viadukten över
OKB, bron över Hamrångeån och kommer strax till
Totra hållplats.
Vill du gå
vidare till nästa station?
Gör
Ditt val. (Make your choice and Click at the selected station)
|
Returtåg till DONJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stn_hfj.html senast uppdaterad 18 augusti 2000 av Rolf
Sten
|