I Svenska Järnvägsföreningens Minnesskrift från
1926, avsnittet om BKB beskrivs järnvägens sträckning och dess omgivningar
med dessa ord (Description of the line and its surrorundings):
Karlshamn- Vislanda- Bolmens järnväg, 129 km.
Från Karlshamn, föreningsstation med Blekinge
kustbanor, slingrar sig järnvägen genom Asarumsdalen, korsande Mieån på två
broar, till Svängsta station, seden den genom en tunnel sökt sig ingång i
Mörrumsåns av branta klipphöjder omgivna ådal. Järnvägen följer denna
dalgång på en längd av omkr. 17 km. förbi Hemsjö och Hovmansbygds stationer
upp till Smålandsgränsen vid Bjällernäs, där Fridafors station blivit anlagd
och där Mörrumsån med forsar och sel samt kantad av lövskogsklädda jökelåsar
och stup framgår. Ån korsas å tre broar. Den blekingska natur, som på hela
sträckan mellan Karlshamn och Bjällernäs gör sig gällande, torde sakna sitt
motstycke inom södra Sverige.
Ulfö station 1930. Loket är KWJ nummer 6. Bortåt i bild är i riktning mot
Vislanda. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Två km. norr om Ryds station genombryter järnvägen de
s. k. Hönshylte skansar på ett smalt näs mellan två sjöar och genom en
typisk smålandsbygd framgår linjen till Ålshults station, belägen vid södra
ändan av sjön Åsnen, kransad av lövskogar och ängar. Banan har nu kommit in
i Värend, och på en sträcka av 20 km. går den utefter sjön Åsnens strand. I
närheten av Ulvö station övergår den på en svängbro en av sjöns större vikar
och når fram till Torne station. Här antager landet ett helt annat skaplynne
vid övergången mellan kuperat skogsland och en jämn, av åkerfält bestående
bygd. Vid Grimslövs station vidtager en ödslig, sidländ och mossuppfylld
skogstrakt, sträckande sig upp till Vislanda, föreningsstation med södra
stambanan och municipalsamhälle.
Ungefär mitt emellan Asarum och Svängsta öppnades år
1914 en fullständig station vid Gungvala, vartill den sädesproducerande
bygden jämte befintliga stenhuggerier föranledde. Ett särskilt beaktansvärt
framåtskridande kan Svängsta station uppvisa, där vid tiden för järnvägens
anläggning endast tre mindre backstugor funnos, men omkring vilket ett helt
industrisamhälle under årens lopp uppvuxit. Här invid Mörrumsån anlades på
1880talet av direktören H. Hammarlund Halda urfabrik, vilken från en ringa
början sedermera omdanats för tillverkning av taxametrar och skrivmaskiner.
Även bör omnämnas den i närheten, vid Marieberg belägna, numera för sin
betydande verksamhet på olika områden kända Wahlqvistska klädesfabriken. Den
rika tillgången på lättarbetad granit har också här uppammat en ej
oväsentlig stenindustri, vars produkter per järnväg befordras till Karlshamn
för utskeppning. I dalen härstädes har ett större antal bostäder och villor
blivit uppförda. Allt detta giver åt platsen en livaktighet, som nu kommer
järnvägen till godo.
Tre km. norr om Svängsta, där Mörrumsån bildar ett
mindre fall, utlades 1878 ett sidospår för lastning av skogsprodukter. Sedan
en yllefabrik, benämnd Karlshamns yllefabrik, där uppförts, tog platsen ett
sådant uppsving, att fullständig station där sedan upprättades med namnet
Åkeholm.
Mörrumsån, vilken på sin väg upp till småländska
höglandet på skilda platser bildar forsar och mindre fall, har invid Hemsjö
station åt numera Sydsvenska kraftaktiebolaget lämnat ett rikt fält för
detta bolags verksamhet. De kraftstationer, som där anlagts, varigenom en
mängd verk inom Blekinge och annorstädes erhålla energi och belysning,
utgöra främsta punkten i detta lilla samhälle.
Invid Bjällernäs, 5 km. norr om Hofmansbygd, öppnades
år 1892 stationen Fridafors, intill vilken Fridafors fabriksaktiebolag med
användande av Mörrumsåns vattenkraft uppfört ett större fabrikskomplex för
sina tillverkningar av papp och trämassa. Ett betydligt antal arbetare har
där sin utkomst, och den mängd bostäder, som här uppförts, vittnar om det
nya samhällets raska utveckling.
Främst i utveckling bland samtliga stationer mellan
Karlshamn och Vislanda har utan jämförelse Ryds station nått. Där vid
järnvägens öppnande endast en bondgård och några mindre stugor hade sin
plats, utbreder sig nu ett helt municipalsamhälle, bestående av moderna
villor och andra byggnader, omgivna av trädgårdar och planteringar. Den år
1898 här invid den s. k. Havsbältan, en utvidgning av Mörrumsån, anlagda
badinrättningen har huvudsakligast bidragit till samhällets framåtskridande.
Ryd station på 1940-talet. Bortåt i bild är i riktning mot Vislanda.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Norraryds station är föreningsstation med Hönshylte -
Kvarnamåla järnväg, och vid Hulviks hållplats har anlagts en träullsfabrik,
vars tillverkning utgör en god inkomstkälla för järnvägen.
Såsom helhet betraktad utgör bandelen Karlshamn -
Vislanda en synnerligt intressant farväg, framför allt emedan den går genom
mycket vackra, nästan skärgårdsliknande landskap. Sjön Åsnen är Smålands
största och vackraste sjö. Flera märkliga sjöar finnas i densamma, såsom
Sirkön och Bergön. Runt omkring sjön ligga minnesrika och sevärda platser.
Urshults socken är en av Smålands, kanske Sveriges minnesrikaste trakter.
Från Vislanda går banan genom en vägport under
stambanan genom småskogsbygd upp till Mörhult. Vid Spånhult, där domprosten
i Göteborg Per Wieselgren föddes, har järnvägsbolaget till hans minne låtit
resa en 4 m. hög bautasten. Därefter passeras en mindre mosse, som utgör
högsta punkten å hela järnvägssträckningen mellan Karlshamn och Bolmen.
Skogsbygden fortsätter tills synkretsen vidgas och Ryssbybygden med dess
gods och herresäten framträder. Ånyo följa skogstrakter och mossar, och
slutligen möter den av höjder omgivna Lagaådalen, utför vars östra
höjdsträckning järnvägen diagonalt nedgår för att över en i två spann a 24
m. ledande järnbro övergå den mellan branta strandbäddar här stilla
framflytande Lagaån.
Tutaryd station 1910. Bortåt i bild är i riktning mot Bolmen. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Här är en uråldrig bygd, varom de talrika gravkullarna
invid kungsvägen söderut tälja, samt medelpunkten för det gamla Finnveden.
Det var en livsfråga för Ljungby samhälle med sina tre årliga stora
marknader att genom en modern kommunikationsled bliva satt i närmare
förbindelse med yttervärlden. Sedermera har sådan erhållits även genom Skåne
- Smålands järnväg, som här korsar den gamla banan. Industriernas antal
uppgår numera till omkring ett tjugutal. Köpmän i alla branscher,
hantverkare och yrkesidkare av alla slag, ha här nedslagit sina bopålar, och
platsen har redan iklätt sig en stads hela prägel. Här är egentligen gränsen
mellan skogsbygd och ljunghedar, eller såsom de här kallas ryar, och vilka
till stor del utfylla mellanrummet till sjön Bolmen, vid vilken järnvägens
slutstation, Bolmen, är belägen, föreningsstation med Halmstad - Bolmens
järnväg.
Direkta vagnar framföras mellan Karlshamn och Halmstad.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till KWJ, ViBJ, KVBJ
"innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
kvbj_beskrivning.html senast uppdaterad
2011-11-30
|