Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Karlshamn - Vislanda
Järnväg
Vislanda - Bolmens Järnväg
Karlshamn - Vislanda - Bolmens Järnväg
Av Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
ViBJ,
Vislanda - Bolmens
Järnväg
Ryssby Station på bandelen Vislanda - Bolmen någon
gång på 1940-talet. Bilden är tagen i riktning
mot Vislanda och visar bland annat KVBJ inspektionsbil. Bakom
den står ett blandat tåg med ett av banans tanklok
som dragkraft. Foto: Stig Nyberg.
När Karlshamn - Vislanda
var under byggnad framfördes planer på att bygga en
järnväg från de skogrika trakterna kring sjön
Bolmen till Vislanda. På så vis skulle man lättare
kunna frakta ut virket från skogarna via den tänkta
järnvägen och vidare på Karlshamn - Vislanda järnväg,
KWJ, till hamnen i Karlshamn för vidare befordran till kund.
Till ett möte i Ljungby 25 juni 1873 hade
järnvägsintressenter kallats för att dryfta denna
järnvägsfråga. Vid mötet valdes en interimsstyrelse
vilken avtalade med löjtnanten E Sandell att denne skulle
utföra en undersökning och upprätta kostnadsförslag
för en järnväg mellan Vislanda och sjön Bolmen.
I förutsättningarna angavs att man för järnvägens
dragning skulle använda en några år tidigare
anlagd schaussé ( väg). Sandell lämnade sitt
förslag hösten 1873, kostnaden beräknades till
1 200 000 kronor. Det visade sig att schausséns lutningar
inte var förenliga med järnvägsdrift vidare var
inte den tänkta slutpunkten Bolmstad lämplig
med tanke på en eventuell fortsättning av järnvägen
mot Halmstad. Sandell förslog en ny undersökning och
en annan sträckning. Det nya var att dra banan över
Ryssby och vidare till en ny slutpunkt, Vrångöviken.
Kostnaden beräknades till 1 570 000 kronor.
20 oktober 1874 bildades Vislanda - Bolmens
Järnvägsaktiebolag (ViBJ). Bolagsordningen fastställdes
18 december.
Koncession söktes och den beviljades
6 oktober 1876.
Redan 1874 hade man preliminärt kommit överens med
KWJ att den järnvägen skulle sköta trafikeringen
av ViBJ. Denna överenskommelse formaliserades i ett kontrakt
6 november 1876. KWJ förband sig där att med sin rullande
materiel trafikera ViBJ under 15 år med minst två
tågpar per dag. Denna överenskommelse gjorde att kostnadsförslaget
för ViBJ kunde minskas med 158 000 kronor, det vill säga
kostnaden för det rullande materielet.
Översikt spårområdet vid Bolmen omkring 1900. Bortåt i bild är Vislanda -
Bolmens Järnväg. I förgrunden till höger syns de båda järnvägarnas
lokstallar. Det vänstra tillhör Halmstad - Bolmens Järnväg. Foto: Samling
Stig Nyberg.
Till bolagsstyrelse valdes 1876 landssekreteraren C A Holmberg
(ordförande), borg- mästaren i Karlshamn L V Lothigius,
konsuln S A Hellerström, kommisionslantmätaren A E
Modeé samt löjtnanten E Sandell. Den senare blev
även arbetschef för banbygget.
I januari 1877 började banbyggnaden och
med stundtals 1000 personer i arbete gick arbetet så fort
att banan den 4 oktober 1878 kunde invigas och öppnas för
allmän trafik. Kostnaden för banbygget kom att understiga
kostnadsförslaget med 61 347 kronor, något som var
mycket unikt på de här tiden då de flesta järnvägsbyggen
ordentligt brukade överstiga kostnadsförslagen.
Bilden
till vänster visar den förste trafikchefen, O Filén.
Han var trafikchef för både KWJ och ViBJ fram till
år 1886.
ViBJ hade spårvidden 1067 mm och var
51 kilometer lång. Rälsen vägde 17,2 kilo per
meter och den högsta tillåtna hastigheten var 32 km/tim.
1889 öppnades Halmstad - Bolmens Järnväg
, HBJ, för allmän trafik. Detta medförde att en
stor del av den trafik som tidigare gått på ViBJ
kom nu att ta den betydligt kortare vägen till Halmstad.
Bland annat detta medförde att ekonomin för ViBJ kraftigt
försämrades. 1899 gick ViBJ i konkurs och vid den efterföljande
auktionen lämnades inget bud på ViBJ. Halmstad - Bolmens
Järnväg, HBJ erbjöd sig 1902 att köpa ViBJ
för en summa på 768 299 kronor. Trots att regeringen
ställde bakom detta förslag avslog 1904-års riksdag
detta förslag. Detta mest på grund av det starka motstånd
som förslaget möttes av representanterna inom Kronobergs
län. Efter många turer fick så den segslitna
frågan sin lösning 1907 erbjöd sig KWJ att sammanslå
de båda banorna till ett på villkor att KWJ övertog
tillgångar och skulder i ViBJ samt att två stamaktier
i ViBJ fick bytas mot en i KWJ.
Detta accepterades och i juli 1908 gick KWJ och ViBJ ihop och
bildade KVBJ, Karlshamn - Vislanda - Bolmens Järnväg
KWJ bro över Lagan strax öster om Ljungby. Året
är 1924. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minneskrift 1926
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till KWJ, ViBJ, KVBJ
"innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
kvbj_fakta_1.html senast uppdaterad
2005-11-30
|