Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan! |
WBlJ, Västra Blekinge Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
WBlJ, Västra Blekinge Järnväg
Sedan järnvägarna
mellan Sölvesborg och Kristianstad samt Karlshamn - Vislanda
hade öppnats för trafik var det ganska naturligt att
det även borde vara en järnväg mellan Sölvesborg
och Karlshamn.
1884 inbjöds det till aktieteckning
i ett kommande projekt som avsåg en bana mellan Sölvesborg
och Karlshamn med bibana till Holje.
Ritningar
och kostnadsförslag hade uppgjorts av ingenjören H
Östrand och kostnaden var beräknad till 1 034 000 kronor
inklusive rullande materiel. När halva aktiekapitalet hade
tecknats, 517 000 kronor, kallade man till ett sammanträde
5 december 1884. Där beslöt man att konstituera Västra
Blekinge Järnvägsaktiebolag (VBlJ).
Bolagets första styrelse bestod
av kaptenen O Filén (ordförande), grosshandlaren
C J Skoog samt landstingsmannen Sven Håkansson.
Koncession söktes och den beviljades 1 maj 1885.
Till entreprenör för
järnvägsbygget antogs greve Fr Arv:son Posse. Bygget
fortskred i
rask
takt och den 22 december 1886 öppnades hela den 46 kilometer
långa banan (inklusive bibanan Sandbäck - Holje 15
kilometer) för allmän trafik. Byggnadskostnaden
uppgick till 947 886 kronor.
Största tillåtna hastighet
var då på huvudlinjen 35 kilometer i timman. På
bibanan Sandbäck - Holje var hastigheten begränsad
till 30 kilometer i timman.
Vidstående bild visar en banvaktsstuga vid Gammalstorp.
Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926.
Banans tre första lokomotiv levererades
från Kristinehamns Mekaniska Werkstad. Loken var tanklok
med axelföljd C, det vill säga tre drivande axlar.
Loken numrerades som nummer 11, 12 och 14 och fick namnen "HAGBART",
"SIGNE" respektive "SNAPPHANEN". 1888 omnumrerades
loken till 16, 17 respektive 15.
1889 gjorde man ett lokbyte med Karlshamn -
Wislanda Järnväg, KWJ. Lok nummer 15 "SNAPPHANEN"
lämnades till KWJ och i stället fick man KWJ lok nummer
6 "CARLSHAMN" vilket vid BKlJ fick överta nummer
15.
1895
köptes ett nytt lok. Den här gången var det Nydqvist
& Holm, NOHAB, i Trollhättan som levererade ett tanklok
med axelföljden 2 B. Loket numrerades som nummer 18 och
fick namnet "CARL XI".
Vidstående bild visar järnvägsbron över
Mörrumsån. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
1901 köptes ytterligare två
lok från NOHAB. Även dessa var tanklok med axelföljden
2 B. Dessa numrerades som nummer 19 och 20 samt fick namnen "BODEKULL"
och "MAGNUS STENBOCK".
Ekonomin
kom genast i olag och redan den 8 juni 1888 begärde man
bolaget i konkurs.
9 februari 1889 såldes järnvägen
till Karlshamns stad. Man begärde att koncessionen skulle
överlåtas, något som Kunglig Majestät godkände
1 november 1890.
Med bolaget i Karlshamns stads
regi kom det hela att fungera mycket bra. Investeringar gjordes
och banan inklusive rullande materiel rustades till god standard.
1901 lämnade Mellersta
Blekinge Järnväg (MBlJ) ett anbud på VBlJ.
Förhandlingar inleddes och man beslutade
att sälja järnvägen till VBlJ. Den 1 januari 1903
övertogs bolaget av MBlJ.
Bilden ovan visar en vägbro över järnvägen
vid Vekerum. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Källor: Svenska
Järnvägsföreningens 50-års skrift från1926,
Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till WBlJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
wblj_fakta.html senast uppdaterad
2005-10-28
|