Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
MKJ, Mariestad - Kinnekulle Järnväg
Av Rolf
Sten |
MKJ, Mariestad - Kinnekulle Järnväg
Förhistoria
Skara -
Kinnekulle - Vänerns Järnväg, SKWJ (Skara - Gössäter) invigdes 15
december 1887. I orterna mellan Kinnekulle och Mariestad var man
oroade eftersom man nu var mitt emellan två järnvägar, SKWJ och
Mariestad -
Moholms Järnväg, MMJ. Det var helt enkelt nödvändigt att skapa en ny
järnvägsförbindelse mellan dessa båda järnvägar och på så vis ordna en
järnvägsförbindelse mellan Skara och länets residensstad Mariestad.
Ett antal intressenter sökte koncession för en järnväg mellan
Mariestad - Forshem - Gössäter samt
utfärdade inbjudan till aktieteckning,
intresset från berörda kommuner var mycket stort.
Koncessionen beviljades 8 juni 1887 och på ett möte 29 september
1888 konstituerades Mariestad - Kinnekulle Järnvägsaktiebolag, MKJ.
Den
första styrelsen bestod av landssekreterare A M Bolinder (ordförande),
Mariestad, friherre C Klingspor, Råbäck, ingenjör A. Th. Wallenius
(verkställande direktör. Se vidstående bild.), Svaneberg, doktor P G Södermark, Mariestad,
brukspatron Fr Sköldebrand, Hällekis samt disponent V Lundstedt, Mariestad.
Aktiekapitalet uppgick till 333 700 kronor och med ett lån på 305
000 kronor var man klara att förverkliga projektet.
Äskekärr station omkring 1890. Stationshusen på MKJ var ovanliga vid den
tiden eftersom dom var uppförda i tegel. Loket på bilden är troligen MMJ
nummer 3. Bortåt i bild är i riktning mot Mariestad. Foto: Samling Stig
Nyberg.
Banan byggs och invigs
Till entreprenör för järnvägsbygget kontrakterades K G Wallenius ( son till
A. Th. Wallenius).
"Den tidiga våren 1889 underlättade
järnvägsbyggandet .
Detsamma kunde börja i maj månad. Rälsläggningen begynte
i slutet av juli och arbetet var färdigt till avsyning 7 månader efter dess
början eller i december 1889. Då hade ändå grusningen försenats genom att
tjänligt grus blott fanns på ett ställe utmed banan nämligen vid Österängs
station.
Arbetarnas uppförande beskrivs "utan nämnvärt undantag" som gott
och mönstergillt".
Den 27 kilometer smalspåriga, 891 mm, järnvägen mellan Mariestad -
Forshem - Gössäter öppnades för allmän trafik 19 december 1889.
Gössäters station 1923. Stationen var MKJ anslutningsstation med SKWJ.
Spåret till Mariestad går bortåt och till höger. SKWJ spår till hamnen
Hönsäter vid Vänern går bortåt och till vänster. Foto: Samling Stig Nyberg.
Ritningen till vänster visar järnvägarnas inbördes förhållande. Den gröna
linjen är SKWJ och den röda MKJ.
Vad fick man för pengarna
1890 redovisade MKJ att kostnaden för hela järnvägsanläggningen uppgick till
522 207 kronor och för dessa pengar hade man fått en 27 kilometer lång
järnväg med spårvidden 891 mm.
Rälsen på banan var av stål, tillverkad i
Belgien och vägde 14,3 kg/m.
Två stora broar och 6 stationer hade uppförts.
Stationshusen var för den här tiden ovanliga då dessa hade uppförts i tegel.
Forshems
station omkring 1890. Till höger i bild är i riktning mot Mariestad. När
Kinnekulle - Lidköpings Järnväg, KiLJ, öppnades för trafik 8 december 1898
blev Forshem dess norra ändstation. Foto: Samling Stig Nyberg.
Ritningen till vänster visar de båda järnvägarnas inbördes förhållande. Grön
linje är MKJ och den röda KiLJ.
För drift och underhåll av det rullande materielet inleddes ett samarbete
med Mariestad - Moholms Järnväg, MMJ.
På MKJ:s bekostnad byggde MMJ ut sitt
lokstall i Mariestad med tre platser.
I Gössäter uppförde MKJ 1889 ett
rundstall med två platser och tillhörande vändskiva på 4,9 meter.
För persontrafiken hade man köpt 6 personvagnar varav två var något
för den här tiden så ovanligt som boggivagnar, övriga vagnar var tvåaxliga.
För godstrafiken hade man anskaffat 20 stycken tvåaxliga
godsvagnar.
Järnvägsbron över Tidan, strax söder om Mariestads station. Året är
omkring 1924.
Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Som dragkraft till tågen hade man köpt två tanklok. Det ena
köptes 1889 begagnat från MMJ. Det var MMJ lok nummer 2 tillverkat av
den engelska firman Fox & Walker Co. 1873. Loket fick hos MKJ behålla sitt
nummer, 2. Lokets axelföljd var C, det vill säga tre drivande axlar.
Det andra tankloket var nytillverkat av Kristinehamns Mekaniska
Verkstad och levererades 1889. Det fick nummer 4 och namnet "MARIESTAD".
Axelföljden var 1B.
Den något udda numreringen av loken berodde på överenskommelse med
MMJ att MMJ:s lok hade udda nummer medan MKJ:s lok hade jämna nummer.
MKJ lok 4 "MARIESTAD" omkring år 1895. Foto:
Järnvägsmuseet.
Och Sedan
Trafiken på banan var samordnad med SKWJ och MMJ vilket innebar att vagnarna
var genomgående Skara - Gössäter - Mariestad - Moholm. Lok, lokpersonal och
tågpersonal byttes i Gössäter respektive Mariestad.
Det två lok man hade räckte inte till varför man 1898 köpte ett
nytt lok från Motala Verkstad. Tankloket hade axelföljden 1B och fick nummer
6. Några år senare var det dags att köpa ännu ett lok. Den här gången från
NOHAB. Tankloket levererades 1903, hade axelföljden 1C och fick nummer 8.
Det blev för övrigt det sista loket som anskaffades innan banan såldes till
VGJ.
Sedan lok nummer 8 hade levererat kunde man skrota lok nummer 2
vilket också skedde 1905.
MKJ lok nummer 8 vid lokstallet i Mariestad omkring 1905.
Foto: Järnvägsmuseet.
VGJ köper järnvägen
Sedan VGJ 1904 köpt SKWJ och införlivat denna bana i VGJ väcktes tanken att
göra en sammanslagning mellan VGJ och MKJ.
Initiativet till detta togs av
ingenjör K G Wallenius.
"Då därigenom nåddes
samma mål, som legat till grund för tanken på byggandet av en järnväg Skara
- Timmersdala - Mariestad eller direkt förbindelse från Göteborg över Skara
till Mariestad genom en linje, som till hörde samma förvaltning, tog
förslaget fast form".
22 augusti 1908 undertecknades köpebrevet som gjorde att VGJ för
445 136 kronor och 85 öre blev ägare av MKJ.
I och med köpet införlivades MKJ helt i VGJ.
Den rullande materielen märktes om med den nye ägarens signatur, VGJ.
- Lok nummer 4 fick vid VGJ nummer 21 och var i tjänst fram till
skrotningen 1916
- Lok nummer 6 fick vid VGJ nummer 22 och varit tjänst till 1941 då
det såldes till Byvalla - Långshyttans Järnväg, BLJ. Där var det i tjänst
till banans nedläggning.
1968 köptes det av
Museijärnvägen Jädraås -
Tallås Järnväg, JTJ, där det fortfarande är i tjänst som dragkraft till
museitågen.
- Lok nummer 8 fick vid VGJ nummer 23 och var i tjänst tills det
skrotades 1942.
|
Föregående sida |
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
mkj_fakta.html senast uppdaterad
2023-01-11
|