Klicka i kartan ovan
för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster. Km= Avstånd mellan platserna. Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering= A
avförd som trafikplats abo
automatisk blockpost avx arbetsväxel bgd
bangård BI borttagen infra-struktur blp
blockpost fp förgreningspunkt G
godstrafik grp grusgrop hlp håll- och lastplats hp hållplats hpr
rälsbusshållplats hp hållplats med sidospår hst
hållställe I infrastrukturell kb
kombinerad bro lmk längdmätnings-konnektion lp
lastplats mtmp militär-mötesplats P
persontrafik rbg rörlig bro sipl
signalplats stn station sto stopplats T
trafikal ts teknisk station U
upphört vt vattentag väg väg med stopplikt *
(åter)öppnad † nedlagd
I nutidskoder: Första bokstaven F fullständig trafik G
godstrafik I ingen P persontrafik Andra bokstaven H
hållplats L linjeplats S
station Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Gim |
(Gimonäs) |
v |
892,7/116,2
|
6
|
2010-08-28 |
stn |
- |
Bro |
|
|
|
2010-08-28 |
Ume älv 1900 m |
Stö |
Stöcke |
|
109,3 |
|
2010-08-28 |
stn |
Noe |
Norrmjöle |
|
99,3 |
|
2010-08-28 |
stn |
Hös |
Hössjön |
|
90,9 |
|
2010-08-28 |
stn |
Höf |
Hörnefors |
|
86,8 |
|
2010-08-28 |
hp. P
|
Änö |
Ängersjö |
|
80,4 |
|
2010-08-28 |
stn
|
- |
Bro |
|
|
|
2010-08-28 |
Öre älv |
- |
Håknäskälen |
|
70,0 |
|
2010-08-28 |
tunnel 586 m
|
Non |
Norrsjön |
|
69,7 |
|
2010-08-28 |
stn |
Nog |
Nordmaling |
|
63,8 |
|
2010-08-28 |
stn. P |
- |
Bro |
|
|
|
2010-08-28 |
Leduån |
- |
Bro |
|
|
|
2010-08-28 |
Lögde älv |
Ruk |
Rundvik |
|
58,4 |
|
2010-08-28 |
stn |
- |
Ava |
|
50,0
|
|
2010-08-28 |
tunnel 324 m |
Sbe |
Saluböle |
|
48,4 |
|
2010-08-28 |
stn |
- |
bro |
|
|
|
2010-08-28 |
Saluån |
Köa |
Könsa |
|
37,1 |
|
2010-08-28 |
stn
|
Råö |
Rågön |
|
+3,2 |
|
2008-10-16 |
lp,
bispåret till Rågön |
|
Gammbacksberget |
|
+0 |
|
2008-10-16 |
tunnel 234 m, bispåret
till Rågön |
|
Gammherrgårdsberget |
|
32,0 |
|
2008-10-16 |
tunnel 229 m, bispåret till Rågön |
Humn |
Husums Norra |
|
32,0 |
|
2008-10-16 |
fp, nollpunkt för bispåret
|
Hum |
Husum |
|
31,3 |
|
2008-10-16 |
hp |
- |
Öberget |
|
30,0 |
|
2008-10-16 |
tunnel 475 m |
- |
Bro |
|
|
|
2008-10-16 |
Gideälven |
Gia |
Gideåbacka |
|
27,5 |
|
2008-10-16 |
stn.
P. |
- |
Hjälta |
|
20,0 |
|
2008-10-16 |
tunnel 1254 m |
- |
Kalldalsberget |
|
18,0 |
|
2008-10-16 |
tunnel 1115 m |
Hög |
Högbysjön |
|
17,0 |
|
2008-10-16 |
stn |
- |
Stranneberget |
|
13,0 |
|
2008-10-16 |
tunnel 1435 m
|
- |
Bro |
|
|
|
2008-10-16 |
|
Ara |
Arnäsvall |
|
11,8 |
|
2008-01-16 |
stn.
Kombiterminal |
Ökn |
Örnsköldsvik Norra |
|
8,6 |
|
2008-02-13 |
stn |
- |
Åsberget |
|
7,0 |
|
2008-02-13 |
tunnel 998 m
|
Ök |
Örnsköldsvik Central |
|
5,0 |
5 |
2008-02-13
|
Nytt stationsläge. P. Anslutning statsbanan Mellansel - Örnsköldsvik
|
Källor och referenser |
|
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
|
Övrig information |
|
Botniabanan |
|