Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Gs/Gsä |
(Gössäter) |
v |
157,000 |
58 |
1887-12-15 | stn,
hlp 1961, T hp 1960t, † 1970-08-24,
BI 1976; ansl MKJ, delsträcka Gössäter–Vänern |
Fh/Fhm |
Forshem |
v |
63,800 |
57 |
1889-12-19 | stn, † P 1987-05-31, † G 1989-10-01,
*P 1991-06-10; PS |
Ög/Öäg |
Österäng |
v |
59,400 |
59 |
1889-12-24 | stn, hp 1962, † 1987-05-31, *P 1991-06-10;
PH |
Kvt/Kvt |
Kvarntorp |
|
58,100 |
64 |
1889-12-19 | lp, † 1950-06-10 |
Ä/Äsr |
Äskekärr |
h |
56,300 |
68 |
1889-12-19 | stn, hlp 1952-09-01, hp 1962, † 1987-05-31,
*P 1991-06-10; småbana Östra Kinneskogen; PH |
Sg/Svnb |
Svaneberg |
h |
52,200 |
58 |
1889-12-19 | stn, hlp 1927, hp 1955, † 1962-05-27 |
Lå/Lnå |
Lugnås |
h |
50,300 |
56 |
1889-12-19 | stn, † G 1975-06-01, I hlp 1980-10-09; PL |
Pr/Prk |
Prästkvarn |
v |
47,800 |
56 |
1892-05-26 | hp, † 1962-05-27 |
|
Prestqvarn |
|
|
|
| |
Ls/Lks |
Leksberg |
v |
42,400 |
66 |
1889-12-19 | stn, hlp 1956, † 1962-05-27 |
|
Tidan |
|
39,900 |
|
|
bro 96 m |
Mst/Ms |
(Mariestad) |
v |
39,000 |
47 |
1874-03 | (t) stn
; ansl MMJ; hamnspår; FS |
Mariestad–Kinnekulle järnväg (MKJ, MKiJ)
Mer info HÄR!
Tillkomsten av Skara–Kinnekulle–Vänerns
järnväg utlöste omedelbart motdrag från Mariestad.
Det fanns en del skog att frakta utefter
banan, men i övrigt siktade man framför
allt på Kinnekulles naturresurser, bl.a. kvarnstenar.
Koncession 1888-06-08.
Längd 27 km.
Spårvidd 891 mm.
Förvaltningsort Till 1898 Moholm (SJ), sedan
Mariestad.
Trafikförändringar 1889-12-19 *Mariestad–Gössäter, 27 km, allmän trafik.
Samband En viss samverkan förekom med
Skara–Kinnekulle–Vänerns järnväg, med bl.a.
genomgående vagnar Skara–Mariestad–Moholm.
Lok och personal byttes emellertid i
Gössäter.
Nollpunkt Mariestad.
Anmärkning
Entreprenören Theodor Wallenius
var stor aktieägare och erlade själv mellanskillnaden
för stationshus byggda av sten i stället för trä
litteratur Sture Dahlén, ”Mariestad–Kinnekulle Järnväg”, Skara Järnvägsblad
1/2003.
MKJ inköptes 1909-01-01 av Västergötland–Göteborgs
järnvägar (se härefter dessa). För trafikplatsdata
se Kinnekullebanan.
|