Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
E |
(Eslöv) |
h |
583,9 |
66
|
1858-10-04 |
stn; ansl L&HJ, YEJ, ÖSJ, KEJ; FS |
Esö |
Södra Eslöv |
|
584,8 |
61 |
1945-06-10 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning söderut |
Ell |
Ellinge |
|
587,9 |
44 |
1945-06-10 |
abo, A 1959-05-31 |
Dat |
Dammstorp |
|
588,2 |
45 |
1992-05-04 |
avx, ts 1992-09-26; IS |
|
Bro |
|
590,9 |
|
1906 |
över LKSJ, BI s1950t; dsp |
Nröt |
Norra Örtofta |
|
591,2 |
24 |
1945-06-10 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning norrut |
Ö |
Örtofta |
v |
591,8 |
20
|
1857-12-23 |
stn; ansl KSJ; FS |
Söö |
Södra Örtofta |
|
592,3 |
22 |
1945-06-10 |
abo, A 1959-05-31;
endast körriktning söderut |
|
Lilla Harrie |
|
|
|
|
|
|
Krutmöllan |
|
|
|
|
|
|
Rinnebäck |
|
|
|
|
|
|
Glacéläderfabriken |
|
|
|
|
|
Nstb |
Norra Stångby |
|
595,3 |
45 |
1935-05-15 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning norrut |
Stb |
Stångby |
h |
596,2 |
47 |
1901-05-01 |
stn, T hlp 1950t, I hlp 1959, hp 1966; PH |
|
Södra Stångby |
|
596,3 |
48 |
1945-06-10 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning
söderut |
Thl |
Tornhill |
|
597,5 |
54 |
1992-11-02 |
avx, ts 1992-12-12; IS |
Slip |
Sliparemöllan |
|
598,7 |
47 |
1945-06-10 |
abo, A 1959-05-31 |
Nlu |
Norra Lund |
|
600,4 |
45 |
1945-06-10 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning norrut |
|
Bro |
|
600,6 |
|
2004-09-26 |
bro 75 m, över Västkustbanan; dsp |
Lu |
Lund C |
v |
601,4 |
41
|
1957-09-01 |
stn; ansl BLHJ, LLTJ; FS |
Lu |
Lund |
|
601,4 |
40
|
1856-12-02 |
stn; ansl BLHJ, LLTJ; FS |
Riv |
Ringvägen |
|
602,0 |
36 |
1935-05-15 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning söderut |
Lur |
Lund Rausing |
|
602,4 |
32 |
1938 |
ssp, T lp 1959, I infogad i Lund C stn, T infogad i Lund C stn 1994-09-26 |
|
Hardeberga |
|
|
|
|
|
Käm |
Källbymölla |
|
602,9 |
27 |
1945-06-11 |
hp, † 1976-05-30 |
Käm |
Källbymölla |
|
603,3 |
23 |
~1940 |
sto, hp 1942, †1945-06-11, flyttad norrut; <1941 Källby banvaktsstuga |
|
Höje å |
|
603,6 |
20 |
|
bro 128 m; dsp |
Flk |
Flackarp |
|
603,9 |
20 |
1935-05-15 |
abo, A 1959-05-31 |
Flp |
Flackarp |
|
604,5 |
21 |
1981-04-27 |
ts, IS |
Nup |
Norra Uppåkra |
|
605,6 |
20 |
1945-06-10 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning norrut |
Up |
Uppåkra |
|
606,1 |
21 |
1901-05-01 |
hlp, stn 1910-10-01, I hp 1978-12-05,
†1983-01-09 |
Hjp |
Hjärup |
|
606,2 |
21 |
1983-01-09 |
hp; PH |
Upi |
Uppåkra industrispår |
|
606,5 |
20 |
1978-12-05 |
lp, † 1985-10-01, BI 1989 |
Sup |
Södra Uppåkra |
|
606,9 |
17 |
1935-05-15 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning söderut |
Åkn |
Åkarps
norra |
|
608,2 |
11 |
1978-03-05 |
ts ; IS |
Nåk |
Norra Åkarp |
|
608,500 |
9 |
1935-05-15 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning norrut |
Åk |
Åkarp |
v |
608,7 |
8
|
1856-12-02 |
stn, † G 1973-01-01, I hp 1978; PH |
Såk |
Södra Åkarp |
|
609,7 |
6 |
1945-06-10 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning söderut |
Böv |
Burlöv |
|
611,0 |
7 |
1935-05-14 |
abo, A 1959-05-31 |
Blv |
Burlöv |
|
611,3 |
7 |
1983-01-09 |
hp; PH |
Nal |
Norra Arlöv |
|
612,0 |
4 |
1935-05-15 |
abo, A 1959-05-31; endast körriktning norrut |
Al |
Arlöv |
h |
612,6 |
3
|
1871-10-21 |
stn, † P 1977-05-22; ansl Godsstråket genom Skåne; tillhör Malmö C ställverk; GS |
Ar |
Arlöf |
|
|
|
|
|
|
Bro |
|
613,000 |
|
2008-03 | bro; för övergång vänster/högerspårskörning |
|
Södra Arlöv |
|
613,400 |
|
1935-05-15 |
abo, BI 1956; endast körriktning söderut;
ersatt av annat linjeblockssystem |
Rto |
Rostorp |
|
614,200 |
3 |
1925-06-05 |
abo, BI 1956; endast körriktning söderut;
ersatt av annat linjeblockssystem |
Sgå |
Segeå |
|
614,200 |
3 |
1925-06-05 |
abo, BI 1956; endast körriktning norrut;ersatt av annat linjeblockssystem |
|
Sjölunda |
|
614,800 |
3 |
1900-10-01 |
blp, BI 1925-06-05; ersatt av automatisk
linjeblockering |
Mgb |
Malmö godsbangård |
|
614,800 |
|
1920 t |
rgb, ts 1998-11-25.
Tillhör Malmö C ställverk; IS |
Sjl |
Sjölunda |
|
614,800 |
3
|
~1965 |
ssp, I infogad i Arlöv stn 1981-01-26 |
Sjl |
Sjölunda |
|
615,0 |
3 |
1966 | hp, † 1976-05-30 |
Srg |
Strandgården |
|
615,2 |
3 |
1925-06-05 |
abo, BI 1956; endast körriktning söderut; ersatt av annat linjeblockssystem |
Slu |
Sjölunda
gård |
|
615,2 |
3 |
1925-06-05 |
abo, BI 1956; endast körriktning norrut;
ersatt av annat linjeblockssystem |
Sjl |
Sjölunda |
|
615,6 |
|
1922-06-01 |
hp, † 1966; flyttad norrut |
|
port |
|
615,9 |
|
|
under MKontJ; dsp; från godsbangården |
|
Ställverk II
|
|
616,2 |
3 |
1900-10-01 |
blp, BI 1925-06-05; ersatt av automatisk
linjeblockering |
|
port |
|
616,2 |
|
|
port ~40 m, under MKontJ; från personbangården, dsp |
Vdg |
Västra Dalagatan |
|
616,2 |
3 |
1925-06-05 |
abo, BI 1956; endast körriktning söderut;
ersatt av annat linjeblockssystem |
Bpo |
Banporten |
|
616,2 |
3 |
1925-06-05 |
abo, BI 1956; endast körriktning norrut;ersatt av annat linjeblockssystem |
Sls |
Slussen |
|
617,0 |
3 |
1925-06-05 |
abo, BI 1956; endast körriktning norrut;
ersatt av annat linjeblockssystem |
M |
(Malmö C) |
v |
617,8 |
3
|
1856-12-02 |
stn;
triangelspår; ansl MKontJ, MSJ, MGJ, Västkustbanan; hamnspår:
<1926-05-15 Malmö; FS |
Mf) |
Malmö F |
|
+0,3 |
|
<1937-03 | stn, † 1986-11-03 |
|
Malmö ångfärjestation |
|
|
|
1895-10-07 |
stn, |
|
Malmö frihamn |
|
|
|
|
|
|
Malmö hamnbana |
|
|
|
|
|
Mer om Södra stambanan finner Du
HÄR! |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
SJ Särtryck nr 646 |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Statens Järnvägar 1856-1906, 1906 |
|
|