Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Bs |
(Borås Nedre
Borås C) |
|
0,000 |
135 |
1880-10-25 |
stn, † G 2003-01-01;
<1930-05-15 Borås nedre |
|
Petersberg |
|
0,3 | |
1886 |
ssp, BI ~1903; destilleri |
|
Anneberg |
|
0,5 | |
1886 |
ssp, BI ~1903;
spinneri |
|
sidospår |
|
0,8 | |
|
ssp, BI; Borås spinneri |
|
Kråkered |
|
6,2 | |
1885-11-01 |
hp, hlp
1886, †1902-12-24 |
|
Norliden |
|
9 | |
~1888 |
hlp, †1902-12-24 |
|
Säfshult |
|
13 | |
|
lp, † |
|
Pumpen |
|
14 | |
~1885 |
vt, vid Sävsjön |
|
Roppered |
|
15,4 | |
1885-11-01 |
stn, †1902-12-24; fd Råppered |
|
Hillared |
|
| |
|
22 Hillared stn 1885-11-01,
†1902-12-24 |
|
|
|
|
| |
|
Sd/Sdg |
Sexdrega |
|
28 |
155 |
1885-11-01 |
stn, hlp ~1940, I stn 1956, lp 1961-05-01, †1978-01-01 |
Tgr/Tjgr |
Tjuvakulle |
|
|
153 | |
grusgrop grp, BI; fd Tjufvakulle grustag, Tjuvahult grusgrop |
Ra/Ria |
Ringestena |
|
34 |
151 |
1885-11-01 |
hp, hlp 1886, hpr 1959, †1961-05-01 |
|
Ringstena |
|
|
|
|
|
Sw/Sv |
Svenljunga |
|
39 |
148 |
1885-11-01 |
(j) stn, lp 1961-05-01, GU 1987-05-27, †1988-05-31 |
Delsträcka Hillared–Axelfors
0 Hillared 165 se Kust till kustbanan
3,4 Lockryd (Lkrd) 162 hpr ~1942, †1965-05-01
9 Lalarp (Lal) lp 1940, †1949
13,0 Ringestena (Ria) lp 1971-01-01, †1978-01-01
13,2 Ringestena (Ra/Ria) 151 hp 1885-11-01, hlp 1886, hpr 1959, †1961-05-01
14,7 Kårtemosse (Kåm) lp 1942-10-01, †1948-05-09; fd Kålarps mosse; småbana Ebbarps
torvbana
16 Ebbarp lp 1919-05-02, †~1925
16,8 Ljungafors (Ljusfp) ssp, BI
17,2 Ljungafors växel (Ljusfp) ssp, BI 1958
17,7 Svenljunga (Sw/Svj) 148 stn 1885-11-01, lp 1961-05-01, GU 1987-05-27, †1988-05-31
19 Slakthusspåret ssp, BI 1948-05-09
19,4 Brolid ssp ~1960, BI 1968; vedterminal
Bergsäter ssp, BI
21,4 Skallamoga (Skmo) 146 hpr 1945, †1961-05-01
24,0 Axelfors 145 se Falkenbergs järnväg
Kinds härads järnväg (KindsJ)
Landshövding E.J. Sparre var en stor tillskyndare
av järnvägar i sitt län och verksam kraft
bakom att man fick till stånd en järnväg genom
det glesbefolkade och fattiga Kinds härad,
bl.a. genom sitt inflytande på landstinget
som tecknade aktier.
Banan fick ångspårvägsstandard
när det gällde både spår och rullande
materiel, vilket påverkade bland annat
hastigheten som hade namn om sig att vara
landets lägsta.
Trävaror övervägde bland det
transporterade godset men vintertid fraktades
även produkter från Limmareds glasbruk.
När den stora och moderna Borås–Alvesta
järnväg hade fått koncession hotade en stor
del av trafikunderlaget för KindsJ att gå förlorat.
En uppgörelse var nödvändig och den
innebar att BAJ köpte banan..
Koncession 1882-08-11.
Längd 38 km.
Förvaltningsort Svenljunga till 1894, Borås
(Borås–Herrljunga järnväg) till 1899, sedan
Göteborg (Göteborg–Borås järnväg).
Trafikförändringar
1885-11-01 *Borås nedre–Svenljunga, 38 km .
Allmän trafik
1902-12-24 †Borås nedre–Hillared, 22 km,
persontrafik.
1903-03-01 †samma sträcka, godstrafik.
Upprivning Åhaga–Hillared ”gamla” 1903.
Anmärkning
a) Även KHdJ användes som signatur på rullande materiel.
b) De personförande tågen framgick till Borås
övre på Varberg–Borås järnvägs spår. Godstrafikutbyte
skedde vid Borås nedre.
c) Sträckan Hillared–Svenljunga inlemmades
i BAJ. Hillareds station på KindsJ låg emellertid
lite västligare, vid Hillareds kyrka. BAJ erhöll
1899-08-18 koncession för det förbindelsespår
mellan de bägge Hillaredsstationerna
som 1902-12-23 öppnades samtidigt med
huvudbanan.
d) Banorna hade olika sträckning Borås–Hillared,
BAJ gick nordligare.
|
|