Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Vb |
(Varberg) |
h |
0,000 |
2 |
1880-10-25 |
stn; ansl Västkustbanan, Viskadalsbanan; FS |
Bvn |
Varberg N |
|
0,800 |
|
1911-04-01 |
stn, hp ~1913, †1921; provisorisk slutstation, under hp-tiden endast lokalt annonserad |
Sus |
Susvind |
|
1,700 |
|
~1955 |
ssp |
Tr/Trä |
Träslöv |
h |
4,700 |
23
|
1911-04-01 |
hlp, †1961-02-01 |
Tr |
Träslöf |
|
4,700 |
|
1911-04-01 |
|
Hn/Hun |
Hunnestad |
h |
6,900 |
12
|
1928-05-15 |
hlp, †1961-02-01 |
Hn |
Hunestad |
|
6,900 |
12 |
1911-04-01 |
hlp |
Gt/Gri |
Grimeton |
h |
10,100 |
15
|
1911-04-01 |
stn, I hlp ~1937, †1961-02-01 |
Rp/Rtp |
Rolfstorp |
v |
13,600 |
17
|
1911-04-01 |
stn, T hlp 1958-06-01, I hlp 1960-05-29,
†1961-02-01 |
Ob/Obb |
Obbhult |
v |
17,400 |
53
|
1911-04-01 |
hlp, T hpr 1958-06-01, I hpr 1958, †1961-02-01 |
Åa/Åku |
Åkulla |
h |
20,800 |
90
|
1911-04-01 |
hlp, T hpr 1958-06-01, I hpr 1958, †1961-02-01 |
Sk/Ski |
Skinnarlyngen |
h |
26,400 |
81
|
1911-04-01 |
stn, hlp 1932, †1961-02-01 |
Släg |
Släryds grusgrop |
|
28,400 |
|
|
grp, BI ~1945 |
|
Ullared |
h |
31,400 |
70
|
1894-09-28 |
stn, †1961-02-01
Anslutning Falkenbergs järnväg |
|
Kvarnbacken |
|
35,000 |
|
1927 |
hp, † |
Sb/Spe |
Spetsebo |
v |
37,600 |
107
|
1911-07-22 |
hlp, hpr 1958, †1961-02-01; fd Spetsbo |
|
Spetsbo |
|
|
|
|
|
Gd/Gäl |
Gällared |
v |
40,700 |
92
|
1911-07-22, |
stn hlp 1932, †1961-02-01 |
Skfs |
Skogsforsen |
h |
42,500 |
109
|
1942 |
hpr, †1945-06-10, *P 1946-06-01, †1961-02-01 |
Sg/Sil |
Silvergärde |
v |
44,700 |
124
|
1911-07-22 |
hlp, T hp 1949-10-01, I hp 1956, †1961-02-01 |
|
Silfvergärde |
|
|
|
|
|
Ät |
(Ätran) |
|
49,700 |
111 |
1887-03-18 |
stn †1961-02-01 ansl Halmstad–Nässjö järnvägar, säckstation |
Varberg–Ätrans järnväg
(VbÄJ) Mer om VbÄJ finner du
HÄR!
I likhet med många andra sent byggda banor hade VbÄJ en lång förhistoria.
En järnväg österut från Varberg var på tal redan på 1860-talet, och under de följande decennierna lanserades ett antal projekt med skiftande spårvidd och alternativ östlig slutpunkt. När koncessionen äntligen var klar och finansieringen ordnats – med Varbergs stad som största aktieägare – hade andra städer och banor hunnit etablera trafikmönster, och VbÄJ:s relationer med konkurrenten Falkenbergs järnväg var hela tiden ansträngda. Sedan banan blivit inlemmad i SJ efter 1930-talets förvecklingar rationaliserades driften kraftigt, men trafikunderlaget reducerades snabbt efter andra världskriget
Koncession
1876-07-21 för Kinnared–Varbergs järnväg, förföll
1906-11-23 förverkligad
Längd 49 km
Förvaltningsort Varberg
Trafikförändringar
1911-04-01 *Varberg–Ullared, 31 km, allmän trafik
1911-07-22 *Ullared–Ätran, 18 km, allmän trafik
1961-02-01 †all trafik. Varberg–Susvind, 1 km, kvar som industrispår
Samband Partiell samförvaltning med Varberg–Borås järnväg 1911–1926
Trafik
a) 1911-08-01–1917-07-31 trafikerade VbÄJ Halmstad–Nässjö järnvägars bandel Ätran–Kinnared, som VbÄJ förgäves försökt köpa vid bygget
b) 1932-07-01–1936-11-30 ombesörjdes trafiken av HNJ genom arrende med staten. Trafikeringen Varberg–Kinnared sköttes då av V-K trafik AB, ett dotterbolag till HNJ. HNJ utträdde då rörelsen gav förlust. SJ övertog sedan trafikeringen, till en början på två års prov
Förstatligad 1938-07-01
Upprivning Träslöv–Ätran 1961, Susvind–Träslöv 1968
|
Källor och referenser |
- Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009. |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Oscar Collin, Järnväg österut från Varberg, 1926 |
Leif Elgh, ”Varberg–Ätrans Järnväg”, Tåg 5/2005 |
|