Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
M |
(Malmö C) |
v |
+ 1,000 | 3
| |
|
M/Möv |
Malmö V |
|
0,000 |
3
|
1874-12-21 |
stn, †1955-06-10; ansl MLJ |
Ldv |
(Lundavägen) |
v |
| 8
|
1915-12-01 |
|
Ctgd |
Citadellsgatan |
|
0,700 |
|
1929 |
sipl, BI 1955-06-19; enbart körriktning söderut |
Mhv |
Malmöhusvägen |
|
0,900 |
|
1929 |
sipl, BI 1955-06-10; <~1941 Turbingatan; enbart körriktning söderut |
Rmg |
Regementsgatan |
|
1,500 |
|
1929 |
sipl, spk, BI 1955-06-10; korsning spårväg |
|
Husarkasernen |
|
1,600 |
|
~1897 |
ssp , BI ~1929 |
|
Rönneholmsvägen |
|
2,000 |
|
|
sipl, BI 1955-06-10 |
|
Växel Kockums |
|
2,000 |
|
1874-12-21 |
sidospår ssp, BI 1914; Kockums mekaniska verkstad |
Rskv |
Roskildevägen |
|
2,200 |
|
|
sipl, BI 1955-06-10; enbart körriktning norrut |
|
Baltiska hållplatsen |
|
2,300 |
|
1914-05-15 |
hp, †1914-10-05; evenemangstrafik |
Pdmv |
Pildammsvägen |
|
2,600 |
|
1929 |
sipl, BI 1955-06-10; fd Vattenverksvägen (Vtnv);
enbart körriktning söderut |
|
Sjukhusspåret |
|
2,900 |
|
1920 ca |
ssp, BI ~1929 |
|
(Malmö Östervärn) |
|
|
|
|
|
Sfsg |
Södra Förstadsgatan |
|
3,200 |
|
|
sipl, spk, BI 1955-06-10 |
Sör |
Södervärn |
|
3,400 |
10 |
1895 ca |
stn, lp 1971-08-23, †1972-03-01; ansl MTJ; <~1895 Malmö S (Ms) |
Ms |
Malmö S |
|
3,400 |
10 |
1886-04-28 |
stn |
Etp |
(Emilstorp) |
|
|
|
| |
And |
(Annelund) |
|
|
|
| |
Mpb |
(Malmö Persborg) |
|
|
|
| |
Lng |
Lönngatan |
v |
5,000
| 20
| |
|
Fsb |
Fosieby |
|
5,600 |
|
| |
Hb/Hib |
Hindby |
h |
6,200
| 21
|
1874-12-21 |
stn, †1973-06-02 |
Jro |
Jägersro |
|
7,000 |
24 |
1907-05-18 |
hp, †~1907 |
Lrp |
Lockarp |
|
7,600 |
|
|
se Malmö–Kontinentens järnväg |
Lrpö |
Lockarp Ö |
|
7,600 |
|
| |
Lrp |
Lockarp |
|
7,600 |
|
| |
O/Ox |
Oxie |
v |
10,700 | 41
|
1874-12-21 |
stn, †P 1975-06-01, I lp 1979, I stn 1980, *P 1982-07-01, †P 1982-12-01, *P 1985-06-02, I hlp 1986-11-03, lp 1987-05-31, †1989-10-01, BI 1993-10-18 |
Ox |
Oxie |
|
11,400 |
|
1996-06-10 |
hp; PH |
|
Arrie |
|
|
|
1874-12-21 |
|
|
Kjeglinge
tegelbruk |
|
12,000 | |
| ssp, BI |
Th |
Törringelund |
|
13,400 |
39 |
1926 |
hp, †~1940, <1926 Toarp (Tp) |
Tp |
Toarp |
|
13,400 |
39 |
1925-06-05 |
hp, |
|
Skabersjö
hållplats |
|
14,500
|
|
| hp, †~1927; privat hp för Skabersjö slott |
Sk/Saö |
Skabersjö |
|
16,200 |
42 |
1874-12-21 |
stn, hlp 1959-09-01, T hp 1964-05-31,
I hp 1967, †1969-09-01 |
|
Hyltarp |
|
17,700 |
41 |
1925-06-05 |
hp, †~1926 |
|
Krågeholm |
|
20,000 |
46 |
1925-06-05 |
hp, †~1926 |
Sv/Sea |
Svedala |
v |
21,200
| 48
|
1874-12-21 |
stn, †G 1989-09-24; ansl LLTJ; PS |
Lhv |
Lindholmsvägen |
|
22,100 |
|
1950 | sipl, A 1959-05-31; endast för östgående tåg |
Bg/Böe |
Börringe |
v |
27,700
| 52
|
1874-12-21 |
stn, hlp 1966-09-01, †1970-05-31, BI 1973- 05-29, PU m1970t (skolelever); ansl BÖJ; triangelspår |
Lmm |
Lemmeströ |
|
29,800 |
|
1995-08-21 |
avx, ts 1996-05-30; IS |
N/Nbh |
Näsbyholm |
h |
33,900
| 47
|
1874-12-21 |
stn, hlp 1960-05-29, T hp 1964-05-31, †1970-05-31 |
Sp/Srp |
Skurup |
h |
38,700
| 55
|
1874-12-21 |
stn, †G 1990-01-08; PS |
|
Örsjö
grusgrop |
|
43,000 |
|
| grp, BI |
Rdg |
Rydsgård |
|
44,300 |
41 |
2003-06-14 |
stn + T hp; PS |
R/Rdg |
Rydsgård |
v |
44,400
| 41
|
1874-12-21 |
stn, †G 1987-07-01, I hp 1996-05-29; ansl TRJ |
Rg/Rye |
Rynge |
v |
49,100
| 49
| 1896-10-01
| stn, hp 1965, †1975-06-01 |
Rye |
Rynge |
|
49,800 |
|
1995-06-11 |
avx, ts 1996-04-24; IS |
Ml/Mrh |
Marsvinsholm |
v |
51,200
| 43
|
1874-12-21
| stn, hlp 1958-01-01, hp 1961, †1971-10-01 (allmän persontrafik), PU 1972 (skolelever) |
Mrh |
Marsvinsholm |
|
51,300 | |
1996-06-26 |
hp; evenemangshp; PH |
|
Marsvinsholms skog |
|
52,000 |
52 |
1910 omkr |
(säsong) hp ~1910, †~1920 |
Cd |
Skånes |
|
54,900 |
23 |
1958-06-01 |
stn, T hp 1967-10-01, I hlp 1967, †1968-05-12,
Charlottenlund (Cd) BI 1973-06-14; <1958-06-01 Charlottenlund; ansl YSJ |
Cd |
Charlottenlund |
v |
54,900
| 23
|
1874-12-21 |
stn |
Srt/Ste |
Svarte |
|
56,100 | |
1925 |
hp , †~1926, hp 1968-05-12, †1975-06-01 |
Ste |
Svarte |
|
56,200 |
|
1996-06-10 |
hp; PH |
|
Bjeresjöholm |
|
| |
| ssp, BI |
|
Källesjö |
|
60,000 |
|
~1910 |
lp, †1926-05-15 |
|
Ystads
gjuteri |
|
62,000 |
|
| ssp, BI |
Mvä |
Malmövägen |
|
62,000 |
|
1959-05-31 |
sipl, A |
Y |
(Ystad) |
|
63,000 |
2 |
1865-12-01 |
stn; ansl YEJ; hamnspår; FS |
Malmö–Ystads järnväg (MYJ)
Mer om MYJ HÄR!
Ystads kommun hade engagerat sig hårt i Ystad–Eslövs järnväg och var inte särskilt förtjust över tillkomsten av en delvis konkurrerande bana. Intresset från Malmö var också behärskat.
Initiativtagarna och huvudfinansiärerna fanns i stället på den mellanliggande landsbygden där godsen låg på rad, och smeknamnet ”Grevebanan” uppstod tidigt.
Uteblivet statslån gjorde det angeläget att bygga billigt och det var först sent som man bestämde sig för normalspår.
Bansträckningen anpassades till läget för intressenternas herrgårdar, som inledningsvis bidrog med det mesta av godset i form av jordbruks- och skogsprodukter.
Snart uppstod dock några livskraftiga industri- och servicesamhällen vid MYJ. Sockerbetor transporterades, utflykts- och nöjesresorna från Malmö var många, under mellankrigstiden konkurrerades med Malmö–Simrishamns järnvägar om trafiken mellan Köpenhamn och Bornholm.
Trafiken och inkomsterna växte, banan rustades successivt upp och var under privattiden välskött. Den övertog alltmer av tågtrafiken på Ystad och Österlen, särskilt efter andra världskriget.
Koncession 1873-02-04.
Längd 63 km.
Spårvidd 1435 mm.
Förvaltningsort Ystad.
Trafikförändringar
1874-12-16 *Malmö V–Ystad, 63 km, godstrafik.
1874-12-21 *samma sträcka persontrafik.
1955-06-10 †Malmö V–Södervärn, 2 km, all trafik.
1972-03-01 †Södervärn stn.
Samband
a) MYJ ingick i Ystads järnvägar (se dessa).
b) MYJ ombesörjde 1904–1919 trafiken på Ystad–Skivarps järnväg
.
Trafik
a) MYJ:s badtåg trafikerade även YEJ-sträckan Ystad–Ystads saltsjöbad, 2 km.
b) Direkta personvagnar Trelleborg–Rydsgård–Ystad 1924–1930 för att bemöta busskonkurrens.
c) Juli 1953 och 1954 framfördes sovvagn Stockholm–Ystad varvid Malmö hamns spår Malmö C–Malmö V alltså var kortvarigt personförande.
Omläggning
a) 1955-06-10 nedlades Malmö V–Södervärn och f.d. MYJ anslöts från Hindby till en provisorisk fp, Lönngatan (eget spår Lönngatan–Lundavägen 1957-06-02) varvid trafiken leddes in till Malmö C. Godstrafiken Hindby–Södervärn var kvar till 1972-03-01.
b) 1973-06-04 leddes Ystadstrafiken över ett nyanlagt spår Fosieby–Oxie varvid Lönngatan–Hindby–Oxie nedlades. Det sista tåget över Hindby gick 1973-06-01. Anslutningen blev flyttad från Fosieby till Lockarp 1997-10-25.
Förstatligad 1941-07-01.
Elektrifiering 1996-06-08 [Fosieby]–Ystad,
57 km.
Linjeblockering
1957–1973-05-31 Lundavägen–Hindby, automatisk.
1996-06-10 Fosieby–Skurup, automatisk.
Fjärrblockering
1973-06-18 (Fosieby stn, tidvis); Malmö.
1981-03-23 [Fosieby stn, helt], Malmö.
1996-06-20 [Fosieby]–(Ystad); Malmö.
1997-06-09 (Ystad stn, delvis och tidvis); Malmö.
1997-10-25 Lundavägen–Lockarp; Malmö, fjb i Fosieby stn utbytt mot lokal fjärrstyrning.
ATC
1983-06-06 Fosieby stn.
1991-06-03 [Fosieby]–(Ystad, delvis).
2002-05-15 [Ystad stn, helt].
Upprivning Malmö V–Södervärn 1955, Södervärn–Hindby 1972.
Nollpunkt Malmö V.
Anmärkning
a) I Ystad backades persontågen länge in till YEJ:s säckstationsspår.
b) Betongsliprar provades ~1915 men tekniken var ännu outvecklad.
c) Godsfärjetrafik Ystad–Swinoujscie inleddes 1974-05-17.
d) 1988-07-01–2002-03-21 var banan länsjärnväg, med länsjärnvägstrafik från 1990-05-27.
e) I samband med elektrifieringen inköptes vindkraftsel som motsvarade förbrukningen.
MYJ ingår sedan 2004 i Ystadbanan – |
|
Källor och referenser |
- Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009. |
-
Knut Nihlén, Malmö–Ystads Järnväg 1874–1924, 1924 |
-
Göran Thomasson & Frank Stenvall, Malmö–Ystads Järnväg 1874–1974, 1974 |
-
Anders Olsson, ”Från Malmö till Ystad”, ÖSJ- bladet 3–4/2000 |
- Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
- Grafisk tidtabell, 1955 |
- Grafisk tidtabell, 1996 nr 1 |
|