Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Till |
|
|
|
|
|
|
|
|
(Malmö F) |
|
|
|
|
|
Mgb |
(Malmö gbg) |
|
614,800 |
|
|
|
M |
(Malmö C) |
h |
617,800 |
3 |
1856-12-01 |
stn, ansl södra
stambanan |
Mdrc |
Malmö
driftcentral |
|
618,900 |
|
| ssp b1930t, BI; fd Omformarstationen |
|
Rosendalsbron |
|
619,400 |
|
| bro 435 m, över SSB från personbangården |
Ldv |
(Lundavägen) |
v |
619,800 |
8 |
1915-12-01 |
|
Övn |
(Östervärn) |
|
619,700 |
4 |
1892-12-21 |
stn, ansl MSJ |
|
|
|
619,800 |
9 |
|
Godsstråket genom Skåne |
Sldv |
Södra
Lundavägen |
|
620,200 |
|
1931 |
abo, A 1959-05-31; enbart körriktning söderut |
Sgi |
Sorgenfri |
|
621,100 |
|
1997-07-27 |
avx, I infogad i Lundavägen stn 1997-10-27; två växlar |
Sig |
Sorgenfri
|
|
621,300 |
|
1997-07-27 |
avx, I infogad i Lundavägen stn 1997-10-27; två växlar |
Etp |
Emilstorp (nedsp) |
|
621,400 |
|
1965-03-01 |
ssp, BI ~1997; västra spåret |
And |
Annelund (uppsp) |
|
622,100 |
|
1970-09-25 |
lp, †1992-01-01, BI 1997-04-20; östra
spåret; industriområde |
Mpb |
Malmö Persborg |
|
623,100 |
|
1994-06-12 |
623,1 Malmö Persborg (Mpb) 21 hst 1994-06-12 (under Malmö C stn); PH |
|
Lönngatan |
|
623,100 |
|
| bro 44 m över MYJ; dsp; från 1972-03-01 enbart över väg |
Lng |
Lönngatan |
|
623,100 |
20 |
1955-06-10 |
fp, BI 1957-12-01; ansl MYJ |
Lög |
Lönngatan |
|
623,200 |
|
1973-04-24 |
avx, ts 1973-06-07, I infogad i Fosieby stn 1997-10-25; ansl MYJ; gränspunkt dsp |
Nfsb |
Norra Fosieby |
|
624,500 |
|
1931 |
abo, A 1959-05-31; enbart körriktning norrut |
|
Inre Ringleden |
|
624,800 |
|
|
bro 88 m över motorväg; 3 spår |
F/Fsb |
Fosieby |
h |
625,000 |
29 |
1898-10-05 |
stn, †P 1973-02-01; ansl Ystadsbanan, Öre- sundsbanan; tillhör Malmö C ställverk; GS |
|
Yttre
Ringleden |
|
626,500 |
|
| bro 107 m över motorväg E6; dsp |
Lrpö |
Lockarp Ö |
|
626,800 |
37 |
1997-07-27 |
avx, I infogad i Lockarp stn 1997-10-27 |
Lrp |
Lockarp |
|
626,900 |
|
1997-10-27 |
ts, ansl MYJ; tillhör Malmö C ställverk; IS |
Lrpv |
Lockarp V |
|
627,000 |
38 |
1997-07-27 |
avx, I infogad i Lockarp stn 1997-10-27 |
L/Lrp |
Lockarp |
|
627,800 |
36 |
1898-10-05 |
stn, hlp 1959, hp 1962, † 1967-05-28 |
A/Ari |
Arrie |
v |
631,300 |
34 |
1898-10-05 |
stn, † G 1967-05-28, † P 1970-05-31,
BI 1971-03-22 |
Jh |
Jordholmen |
v |
634,600 |
37 |
1910-09-01 |
stn, † 1973-02-01; IS |
Mt/Mtp |
Månstorp |
|
634,600 |
37 |
1898-10-05 |
stn, |
G/Ög |
Östra Grevie |
v |
637,800 |
41 |
1898-10-05 |
stn, †1973-02-01, I ssp 1973, BI 2008-08-03 |
Ög |
Östra Grefvie |
|
637,800 |
|
1898-10-05 |
|
S/Slp |
Slågarp |
v |
640,500 |
37 |
1898-10-05 |
stn, hlp 1959, hp 1960, †1967-05-28 |
Svö |
Skytts Vemmerlöv |
v |
643,900 |
33 |
1898-10-05 |
stn, † 1973-02-01; IS |
|
Skytts-Vemmerlöv |
|
643,900 |
|
? | |
Svf |
Skytts Vemmerlöf |
|
643,900 |
|
? | |
|
Skytts-Wemmerlöf |
|
643,900 |
|
1898-10-05 |
|
|
|
|
|
|
| |
Trg |
Trelleborg |
|
651,700 |
2 |
1970-08-15 |
stn, † P
1997-06-09; hamnspår; GS |
|
Trelleborg Ö |
|
649,700 |
|
| bro 84 m, i nya linjen |
Trg |
Trelleborg C |
v |
649,600 |
2 |
1938-05-15 |
|
Trg |
Trälleborg Nedre |
|
649,500 |
2 |
1875-07-26 |
|
Trf |
(Trelleborg F) |
h |
649,600 |
2 |
|
Trelleborg färjestation stn; ansl LLTJ, MTJ, TRJ; |
Trg |
(Trelleborg) |
|
649,600 |
|
1971-05-23 |
|
Trf |
(Trälleborg F) |
|
649,600 |
|
1925 omkr |
|
Trf |
(Trälleborg Å) |
|
649,600 |
|
1909-07-07 |
Trälleborg ångfärjestation |
|
(Trelleborgs övre) |
|
|
|
1886-04-28 |
|
|
Trelleborgs hamnbana |
|
|
|
|
|
Malmö–Kontinentens järnväg (MKontJ)
Att en järnväg till klämdes in på det smala utrymmet mellan Lund–Trelleborgs och Malmö–Trelleborgs järnväg berodde på ett svensk-tyskt beslut 1896 om reguljär ångfartygsförbindelse mellan Trelleborg och Sassnitz och anslutande fjärrtrafik.
För att hindra att denna drogs via LTJ mobiliserade kommun och enskilda i Malmö ett större kapital (delvis från förstatligandet av Malmö–Billesholms järnväg) och byggde en järnväg med landets dittills högsta hastighetsstandard för både bana och lok.
Tidigt statsövertagande var underförstått. Även mycket lokal trafik på Trelleborg övertogs, på godssidan med bl.a. sockerbetor.
Koncession
1876-03-17 Malmö–Fjärdingslöv, förföll.
1897-01-09 Malmö–Trelleborgs nedre.
Längd 31 km.
Spårvidd 1435 mm .
Förvaltningsort Malmö.
Trafikförändringar
1898-10-05 *allmän trafik.
1973-02-01 † lokal persontrafik (nedtrappad 1967-05-28).
1997-06-09 † återstående svensk persontrafik.
2001-06-10 † dagtåg Malmö–Berlin med annonserat uppehåll i Trelleborg. Nu endast internationella tåg med av- och påstigning ombord på tågfärjan. Sedan 2004 daglig trafik endast sommartid och inställt under lågsäsong.
Samband
Ingick från början i Malmö järnvägar.
Trafik
Trafikerades 1969–1971 av Deutsche Reichsbahns motorvagnståg ”Berlinaren”.
Omläggning
a) 1909-07-07 öppnades Trelleborg Å i samband med tågfärjetrafikens start.
b) 1915-12-01 anslöts banan till Södra stambanan något nordligare i Malmö. Som ersättning för Östervärn anlades Lundavägen hp.
c) 1924-06-01 öppnades en direkt ingångslinje Lundavägen–Malmö gbg. Därigenom skapades en spårtriangel.
d) 1970-08-14 ny, östligare ingångslinje till Trelleborg. I samband därmed fick även lokaltågen Trelleborg F som sydlig slutstation.
Förstatligad 1909-01-01.
Elektrifiering 1933-12-04.
Dubbelspår
1955-06-10 Malmö C–Lundavägen, 2 km. Dubbelspårsdrift genom utnyttjande av f.d. Malmö–Simrishamns järnvägars parallella spår. Temporärt enkelspår 1997-01-07–2000-01-29 i samband med Öresundsbrobygget.
1973-06-07 Lundavägen–Lönngatan, 3 km. Temporärt enkelspår 1997-01-07–11-16 i samband med Öresundsbrobygget.
1997-11-17 Lönngatan–Fosieby, 3 km.
1999-03-29 Lundavägen–Malmö gbg, 1 km.
1999-04-28 Fosieby–Lockarp, 2 km.
Linjeblockering automatisk
1920 Malmö C–Lundavägen.
1931 Lundavägen–Fosieby.
1971-02-01 Skytts Vemmerlöv–Trelleborg.
Fjärrblockering
1973-06-18 (Lundavägen)–(Fosieby, tidvis)–(Trelleborg); Malmö.
1981-03-23 [Fosieby stn, helt]; Malmö.
1981-05-25 Lundavägen stn; Malmö, lokal fjärrstyrning.
1997-10-25 (Lundavägen)–Lockarp; Malmö, lokal fjärrstyrning, Fosieby stn överförd från fjb.
ATC
1983-06-06 (Lundavägen)–(Trelleborg, delvis).
1988-01-18 Lundavägen stn
1998-11-25 Malmö gbg.
Nollpunkt
Malmö, ~1915 omkilometrerat till Stockholm C via Malmö C.
Anmärkning
Fr.o.m. 2000-07-22 normalt högerspårskörning på dubbelspåret Malmö C–Fosieby. |
|
Källor och referenser |
- Svenska Järnvägsklubben, SJK,
Järnvägsdata 2009. |
-
Yngve Holmgren, ”Malmö–Kontinentens Järnväg”, Det gamla Trelleborg 1967. |
-
Anders Olsson, ”Malmö–Kontinentens Järnväg”, ÖSJ-bladet 4/1998 & 1/1999. |
- Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm. |
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920. |
- Tåg, 1999 nr 1 |
|