Åter till normalspår huvudsida?
Klicka i bilden ovan |
CHJ, Kristianstad - Hässleholms Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Snabbfakta
CHJ (Facts about )
Kristianstad–Hässleholms
järnväg/ar (CHJ)
CHJ övertog 1906-01-01 Kristianstad–Åhus järnväg (CÅJ) och
Kristianstad–Immelns järnväg (KIJ) (för tidigare data se dessa). Då
infördes namnets pluralform.
Som den första av sedermera sju Kristianstadsjärnvägar hade CHJ
förmånen att tidigt etablera ett trafikunderlag och kunde med sina
goda finanser investera i och så småningom överta sidobanor, där
dock förlängningen av f.d. Kristianstad–Immelns järnväg blev en
ekonomisk besvikelse och belastning medan Åhusbanan visade sig
lönsam.
Konkurrensen med Östra Skånes järnvägar om bland annat trafiken på
Malmö var tidvis hård men CHJ vann.
Typiskt nog har den först öppnade sträckan visat sig livskraftigast
av Kristianstads alla banor.
Koncession
1864-02-12 plan fastställd.
1904-09-09 Glimåkra–Älmhult, övertagen från KIJ.
Längd Öppnat i egen regi 57 km, totalt 116 km.
Spårvidd 1435 mm.
Förvaltningsort Kristianstad.
Trafikförändringar
1865-07-29 * Hässleholm–Kristianstad, 30 km, allmän trafik
1909-05-27 * Glimåkra ”gamla”–Glimåkra ”nya”, 0,5 km, provisorisk
trafik
1909-07-31 * Glimåkra–Älmhult, 27 km, allmän trafik
1962-11-01 † Kristianstad–Åhus, 17 km, persontrafik
1969-06-01 † Kristianstad–Glimåkra, 69 km, persontrafik och
Glimåkra–Älmhult, 27 km, all trafik (behovsgodståg 1956).
1978-07-01 † Hässleholm–Kristianstad, 30 km, lokal persontrafik, och
Kristianstad–Glimåkra, 42 km, allmän godstrafik (behovsgodståg
Rödaled–Glimåkra 1976).
~1995 † Kristianstad–Rödaled, 3 km, resttrafik.
Samband 1936-01-01 övertogs ÖSJ som dock drevs vidare som
dotterbolag.
Trafik
a) Kristianstad–Karpalund, 4 km, trafikerades även av Gärds härads
järnväg/ÖSJ.
b) 1906–1940, 1942–1951 och 1955–1962 bedrevs säsongspersontrafik
(badtåg) Åhushamn/Åhus Villastationen/Åhusbaden, 1 km.
Trafikuppehåll
Trafiken inställd Kristianstad–Åhus 2002-02-04–07-09 på grund av
översvämning och underminerad banvall. Återupptagen i delvis
justerad sträckning som utgör skyddsvall mot Helgasjön
Omläggning
~1950 anlades direkt ingångsspår till Kristianstad gbg från
Hässleholm. Förr hade godstågen backats in från personbangården.
Förstatligad 1944-07-01
Elektrifiering 1955-06-10 [Hässleholm]–Kristianstad.
Linjeblockering 1957 Karpalund–Kristianstad, automatisk.
ATC
1984-06-28 Hässleholm stn.
1985-12-02 [Hässleholm]–(Kristianstad).
Upprivning
Älmhult–Glimåkra 1973–1974, Glimåkra–Arkelstorp 1979, Arkelstorp–Gårrö
1980, Gårrö–Ekestad 1991, Ekestad–Rödaled 1992, Rödaled–Kristianstad
1995.
Nollpunkt
Kristianstad för Kristianstad–Hässleholm, av SJ omkastat till
Hässleholm, Kristianstad för Kristianstad–Älmhult, av SJ omkastat
till Älmhult.
Anmärkning
a) Inför förstatligandet utdelade CHJ 10 % på aktierna 1943 och hela
16 % 1944
b) Ekestad–Gårrö, 2 km, användes 1976–1982 av SJ-skolan som
utbildningsspår i bantjänst.
CHJ:s huvudlinje ingår från 1990 i Skånebanan. |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK,
Järnvägsdata 2009. |
K.O. Hammarlund, Järnvägarna kring
Kristianstad, 1944
Allan Sigvard Lundin, Från Prins August till Skåningen, 1956
Christianstad–Hessleholms Jernväg 1865–1990, 1990 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar,
1920 |
Statens Järnvägar 1856-1906, 1906 |
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
Rolf Sten
chj_sefter_1926..html senast uppdaterad
2021-10-13
|