Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
LyJ, Lysekils
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
2/2
Rullande materiel
Inför trafikstarten hade man köpt rullande materiel
för 197 900 kronor
Från Nydqvist & Holm i Trollhättan,
NOHAB, köptes två tanklok. Det ena loket hade axelföljden
1C, det vill säga en löpaxel följd av tre drivande
axlar. Loket levererades 1912 och fick inventarienumret 1.
Det andra loket levererades samma år.
Det här var ett mindre tanklok med axelföljden B, det
vill säga två drivande axlar. Loket fick vid LyJ nummer
2.
Kort efter trafikstarten insåg man att
dragkraften inte räckte till utan beställde ytterligare
ett nytt tanklok från NOHAB. Det här loket levererades
1914 och var identiskt med lok nummer 1. Loket fick vid LyJ nummer
3.
För persontrafiken hade man köpt
3 stycken tvåaxliga personvagnar samt 1 kombinerad post- och
resgodsvagn.
För godstransporterna inköptes
28 stycken tvåaxliga godsvagnar. 1925 hade antalet godsvagnar
ökat till 39.
Persontrafiken på banan ökade stadigt
varför man efterhand utökade personvagnsparken. 1925
hade LyJ 3 tvåaxliga, 2 treaxliga personvagnar samt 2
personboggivagnar.
Även godstrafiken ökade och här
visade det sig att man behövde starkare lok. Banans kraftiga
lutningar var starkt begränsande på hur många
vagnar loken kunde dra.
1920 köpte man ett begagnat tenderlok
från SJ. Loket var före detta Kc5 380 tillverkat av
Motala Verkstad 1889. Loket hade axelföljden C-2, det vill
säga tre drivande axlar följt av en tvċaxlig
tender. Vid LyJ numrerades loket som nummer 4. Det togs i bruk
1924 och skrotades 1937.
För att rationalisera persontrafiken inköptes
1932 en dieselelektrisk motorvagn.
Rullande materiel vid LyJ. Loket är nummer 1 eller 3.
Därefter följer de 2 treaxliga personvagnarna, 1 tvċaxlig
personvagn, 1 personboggivagn samt en tvċaxlig resgodsvagn.
Foto omkring 1924: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
För service och underhåll av
den rullande materielen uppfördes i Lysekil 1913 ett så
kallat rundstall på bangårdens östra ände.
Stallet innehöll två platser och framför fanns
en vändskiva på 12 meter. 1917 gjordes en tillbyggnad
på stallets ena långsida. Denna innehöll ett
spår samt verkstad för lok och vagnar. 1921 förlängdes
den ena stallplatsen med anledning av att man köpte ett
begagnat tenderlok. Detta var betydligt längre än de
lok man hade sen tidigare.
I samband med att LyJ 1932 köpte en motorvagn
uppfördes ett särskilt stall för denna.
Efter förstatligandet 1939 minskade verksamheten
och efter elektrifieringen 1950 fanns det inget behov av stallet
varför det revs 1950. Motorvagnsstallet fanns däremot
kvar till 1989.
LyJ lok nummer 1 med persontåg klart för avgång
från Munkedal. Året är omkring 1920. Foto: Oscar
Färdig. Samling Kurt Färdig. Bilden har välvilligt
ställts till förfogande av "Hebbés Bildsida".
Fler järnvägsbilder från den regionen finner
Du här!
Järnvägen
förstatligas
Med åren blev det allt svårare för en liten
enskild järnväg att klara sig i den alltmer hårdnande
konkurrensen från landsvägstrafiken.
I slutet av 1930-talet erbjöd man staten
att överta järnvägen.
Så skedde också. Den 1 juli 1939 övertogs LyJ
av staten och införlivades i SJ:s organisation.
Efter förstatligandet numrerades
lok nummer 1 om till SJ L9 nummer 1586. Loket littera ändrades
1947 till S11
Samma sak hände med lok nummer fast det
vid SJ fick nummer 1586.
Lok numer 2 verkar ha avyttrats.
Motorvagnen numrerades om till SJ men det är
okänt vilket nummer den fick. Kanske någon av läsarna
vet detta?
Vad hände sedan?
Inför elektrifieringen byttes rälsen ut till tyngre
vägande 34 kilo per meter. Av samma anledning rustades signalsystemet
upp.
10 juni 1950 togs den elektriska driften i bruk.
Under perioden december 1977 till december
1978 var hastigheten sänkt till 40 km/t på grund av
dåligt spår. Spåret har sedan dess rustats
upp.
9 september 1983 upphörde officiellt
persontrafiken. I praktiken hade den upphört redan 28 september
1981.
1 juli 1988 fick banan status som länsjärnväg
för godstrafik.
I början av 2018 beslöt Trafikverket att underhållet av banan ska upphöra i december 2018. Banan är sedan dess formellt stängd för all trafik.
LyJ järnvägslinje vid Uteby pass. Foto
omkring 1924: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1876-1926.
I Svenska järnvägsföreningen
minnesskrift från 1926 beskrevs järnvägens
sträckning så här:
Lysekils järnväg (Smedberg - Lysekil), 39 km.
Den bohuslänska kusten är som bekant sönderskuren
av långa och djupa fjordar. Mellan två. av dessa,
Gullmars - och Åbyfjordarna, ligger Stångenäset,
som genomlöpes av Lysekils järnväg.
Lysekilsbanans tåg utgå från
Munkedals station å statsbanan Göteborg - Strömstad.
Statsbanans spår följes till Smedberg. Från
Munkedal har man utsikt över Kvistrumsdalen med dennas leende
inlandsnatur, som landskapet bibehåller, tills man närmar
sig Hallindens station, där det bohuslänska landskapets
säregna karaktär börjar framträda.
Härifrån framgår nämligen järnvägen
än i bördiga dalgångar mellan höjder med
mjuka linjer, medan här och där blånande havsvikar
framskymta, än genom bergspass, omgivna av kala klippor
med djärvt formade, skarpa konturer. Trakten är rik
på fornlämningar, såsom hällristningar,
gånggrifter, bronsåldersrösen och ättehögar.
Närmare Lysekil går järnvägen utefter branta
bergväggar längs Gullmarsfjordens strand på omkring
20 m. höjd ö. h. Härifrån har man en storslagen
utsikt över Lysekil, havet, öarna och skären.
I en blick har man hela den karga, hårda men underbart
sköna västkustnaturen framför sig.
Hallindens station fotograferad omkring 1924. Till vänster
i bild är i riktning mot Lysekil. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Vissa tider på året fiskas i havet utanför
Lysekil och i angränsande fjordar i stor myckenhet den mindre
sillsort, "skarpsill", som beredes för ansjovis.
Detta gav redan tidigt anledning till anläggande t av ansjovisfabriker
i Lysekil. De uppgå nu till bortåt ett tjugutal,
av vilka Sveriges förenade konservfabriker, samt Boviks,
Luckeys och Richters torde vara de största. Transporten
av deras produkter sker till stor del med järnvägen.
I Lysekil finns en mek. verkstad, Skandiaverken, som tillverkar
motorer och sysselsätter omkring 400 man. Dessutom finnes
skeppsvarv och en fabrik för tillverkning av fiskredskap
m. m.
I skärgården på båda sidor om Lysekil
ligga flera stora fisklägen, såsom Smögen, Gravarna,
Grundsund och Gullholmen. För dessa har Lysekil sedan långa
tider tillbaka varit köpstad, varjämte fiskarna här
funnit avsättning för sina fångster. Då
fisket var rikligt, måste dock en stor del av fisken säljas
för underpris till guanofabriker. Det är otvivelaktigt,
att strävandena att avhjälpa denna olägenhet ävensom
att skapa snabbare transportmöjligheter inåt landet
för den ömtåliga varan varit en av de förnämsta
anledningarna till Lysekils järnvägs tillkomst.
Järnvägens huvudsakligaste transportföremål
utgöras av gatsten och fisk. Graniten i dessa trakter är
på sina ställen synnerligen rätkluven och lätt
att bearbeta, vilket givit upphov till en gatstensindustri, som
före världskriget befann sig i ett livligt uppsving.
Tillverkningen avstannade under krigsåren och har på
grund av valuta förhållandena ännu icke helt
kunnat repa sig. De större stenhuggerierna, där driften
sker med maskinella anordningar, äro belägna vid fjordarnas
stränder, såsom vid Rixö i närheten av Lökebackens
station och på Malmön. Stenen lastas här direkt
i fartygen. Utefter järnvägen finnes litet varstädes
stenhuggerier, där tillverkningen sker huvudsakligast för
hand. Stenen transporteras därifrån med järnvägen
till Lysekil, därifrån den utskeppas".
Gläborgs hållplats omkring 1924. Åt höger
i bild är i riktning mot Lysekil. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Bilden visar ett persontåg som passerar på stödmuren
vid Katteklova. Foto omkring 1924: Svenska
Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till LyJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
lyj_snabbf_2..html senast uppdaterad
2020-03-30
|