Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
YJ, Ystads
Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Snabbfakta Trafikförbundet
Ystads Järnvägar, YJ (Facts
about YJ )
(2002-04-08) |
Ystads Järnvägar, YJ,
var en samarbetsorganisation/trafikförvaltning
mellan sex stycken varför sig oberoende järnvägsbolag.
Dessa var följande:
Ystad - Eslövs Järnväg,
YEJ.
Malmö
- Ystads Järnväg, MYJ.
Börringe
- Östratorps Järnväg, BÖJ.
Ystad
- Gärsnäs - S:t Olofs Järnväg, YGStOJ.
Ystad - Brösarps
Järnväg, YBJ.
Ystad - Skivarps
Järnväg, YSJ.
1874, när MYJ öppnades för trafik, inleddes
ett samarbete mellan denna bana och YEJ. Samarbetet bestod i
att de båda banorna hade en gemensam trafikchef. 1884.
När första delen av BÖJ öppnades för
trafik kom även denna bana att delta i samarbetet
1912 etablerades trafikförvaltningen mer
formellt. Man hade nu gemensam trafikchef, baningenjör,
maskiningenjör och trafikinspektör.
Den 6 banor som ingick i trafikförvaltning
hade tillsammans en längd på 244 kilometer. Det fanns
48 stationer och antalet anställda uppgick till cirka 900
personer.
YEJ svarade med sin rullande materiel och åkande personal
för trafikeringen av YBJ och YGStOJ.
MYJ och YEJ tog gemensamt initiativet till
uppförandet av en för trafikförvaltningen gemensam
underhållsverkstad i Ystad. Denna uppfördes under
åren 1912- 1913 och ägdes formellt av YEJ och MYJ.
1916 bildades Ystads järnvägars vagnförbund.
Alla fem banornas godsvagnar inregistrerades i detta vagnförbund
och den rullande materielen märktes med en gemensam signatur;
YJ. Även de tankvagnar och godsvagnar som ägdes av
Svenska Sockerfabriksaktiebolaget registrerades in i vagnförbundet.
1 juli 1941 förstatligades samtliga banor
ingående i trafikförvaltningen Ystads Järnvägar.
Detta innebar att även verksamheten vid trafikförvaltningen
efterhand avvecklades.
Interiörbild från en del av Ystads Järnvägars
verkstad i Ystad. Året är omkring 1925. Foto: Stig
Nyberg.
Nedanstående text kommer från Svenska Järnvägsföreningen
minnesskrift 1876 - 1926.
Ystad-Eslövs och Malmö-Ystads
järnvägsaktiebolags verkstäder.
Alltifrån Ystad-Eslövs järnvägs tillkomst
har banans reparationsverkstad varit förlagd till Ystad.
Den första verkstaden var sammanbyggd med järnvägens
lokomotivstallar.
Då Malmö- Ystads järnväg anlades, träffades
överenskommelse mellan järnvägarna, att Ystad
- Eslövs järnväg mot ersättning skulle utföra
underhåll och reparationer av Malmö-Ystads järnvägs
rullande materiell. För detta ändamål utvidgades
år 1874 verkstaden med förutvarande utrymme för
lokomotivstallar, så att verkstaden med expeditionslokaler
för maskiningenjören och kontorspersonalen hade en
golvareal av omkring 1 200 kvm. Detta utrymme var tillräckligt
för den rullande materielen år 1875, som på
ovan omnämnda järnvägar utgjordes av tillsammans
9 lokomotiv, 41 tvåaxliga personvagnar, 38 täckta
och 133 öppna godsvagnar. Verkstadspersonalen uppgick till
omkr. 25 man.
I samband med trafikstegringen och tillkomsten
av Börringe - Östratorps, Ystad - Gärsnäs
- S:t Olofs och Ystad - Brösarps järnvägar ökades
efter hand den rullande materiell, som skulle underhållas
på verkstaden, och utvidgningar av lokalerna blevo nödvändiga.
Sålunda uppfördes år 1882 en måleriverkstad
och inköptes år 1901 en f. d. Våg- och finsmidesverkstad,
som anordnades till vagnsverkstad m. m. och dit kontorslokaler
för maskinavdelningen förlades. Verkstadslokalerna
hade då inkl. expeditionerna en sammanlagd golvyta av omkr.
3 700 kvm.
Verkstadsförhållandena voro dock långt ifrån
tillfredsställande och i synnerhet gjorde sig de olägenheter
gällande, som voro en följd av att två av lokalerna
lågo söder om bangården, under det att lokomotivverkstaden
och smedjan voro förlagda norr om densamma. Då inträffade
år 1909 en händelse, som föranledde upptagandet
av frågan om uppförandet av tidsenligare verkstadslokaler.
Den år 1901 inköpta verkstaden nedbrann nämligen.
Sedan flera olika förslag om att lösa
verkstadsfrågan uppgjorts och behandlats, enades Ystad
- Eslövs och Malmö- Ystads järnvägar år
1912 om att gemensamt bygga nya verkstäder. Uppförandet
av dessa påbörjades i juli månad 1912. Den 1
jan. 1914 kunde de nya verkstäderna tagas i bruk efter nära
fem års provisoriska anordningar, under vilken tid en del
av den rullande materielen måste repareras i skjul på
Ystads bangård eller skickas till främmande verkstäder.
De nya verkstäderna omfatta en golvyta
av omkr. 3 800 kvm. och äro således obetydligt större
än verkstäderna år 1909, om skjutbordspartiet
icke medräknas. Verkstadsområdet omfattar en areal
av 20392 kvm., varjämte verkstäderna disponera en Ystad
- Eslövs järnväg tillhörig tomt. Byggnaderna
äro uppförda av tegel med undantag av två ytterväggar,
som för att lättare möjliggöra framtida utvidgningar
uppförts av trä. Nya moderna arbetsmaskiner ha anskaffats
och därjämte en 50 tons lyftkran och ett 70 tons skjutbord,
vilka samtliga drivas med elektrisk kraft. Lokalerna uppvärmas
med ånga, som kondenseras och automatiskt återföras
till ångpannan. Belysningen är elektrisk.
På verkstäderna repareras f. n. 36 lokomotiv, 39 tvåaxliga,
7 treaxliga och 13 fyraxliga personvagnar, 203 täckta och
786 öppna godsvagnar, och dessutom utgöres omkr. 25
% av verkstadsarbetet av reparationer och nytillverkningar för
verkstäderna själva, förrådet, ban- och
trafikavdelningarna samt privata kunder. Antalet arbetare är
80, av vilka dock en del ständigt användes i linjetjänst.
Genomsnittliga arbetareantalet är, om hänsyn tages
till den minskade arbetstiden, mindre nu än år 1909,
ehuru mera arbete utföres nu än då, vilket förhållande
till väsentlig del är att tillskriva de goda maskinella
arbets-, transport- och lyftanordningarna på de nya verkstäderna.
Kostnaden för dessa, som inkl. mark, spår, maskiner
m. m. uppgick till 527 000 kr., kan därför anses inbesparad
under de år, som verkstäderna varit i drift.
Ystad - Eslövs och Malmö - Ystads
järnvägar äga lika delar i verkstäderna,
som jämte förrådet drivas som ett fullt fristående
företag i bokföringshänseende. Styrelsen utgöres
av fem verkstadsfullmäktige, två från vardera
av de båda järnvägsbolagen och en, i egenskap
av ordförande, som ej tillhör bolagens styrelser.
För bestridande av verkstädernas
och förrådets driftkostnader fastställes en viss
tilläggsprocent på arbetslöner och materialier.
Byggnadskapitalet anskaffades på så sätt, att
båda bolagen gemensamt upptogo ett fast lån å
100000 kr. Det resterande beloppet tillsköts av vartdera
bolaget med lika stor del. Behövligt rörelsekapital
tillskjutes i mån av behov av de kontraherande bolagen.
De nya verkstäderna blevo uppförda
vid en lycklig tidpunkt, i det att hela anläggningen kunde
erhållas till »fredspris», varigenom amorterings-
och räntekostnader blivit förhållandevis låga.
Åter till sidans början
|
Returtåg till "YJ"
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
yj_snabbf..html senast uppdaterad 26 januari 2002
|