Om Historiskt | Kartor | Normalspår | Smalspår | Rullande | Signaturer | Stationer | Diverse | Huvudsida |
Snabbfakta, YSJ (Facts YSJ) (2002-04-08) Ystad - Skivarps Järnväg, YSJ, var ursprungligen tänkt att bli en bana som till största delen skulle transportera sockerbetor till sockerbruket i Skivarp. Vid planeringen av Trelleborg - Rydsgårds Järnväg, TRJ, planerade man även för en sidobana från Skivarp vid TRJ till Charlottenlunds station vid Malmö - Ystads Järnväg, MYJ. Koncession för TRJ söktes och beviljades 12 januari 1893. Några år senare söktes även koncession för sidobanan till Charlottenlund. Denna koncession beviljades 21 september 1895. Arbetet med sidobanan kom inte igång varför koncessionen förföll 18 mars 1898. Nya intressenter sökte på nytt koncession för en bana mellan Skivarp och Charlottenlund. även denna ansökan beviljades. 7 april 1899 fastställdes bolagsordningen för Ystad - Skivarps Järnvägsaktiebolag och den 14 april överfördes den nya koncessionen till detta järnvägsbolag, YSJ. Efter många försök blev det äntligen av, den 11 kilometer långa banan mellan Skivarp och Charlottenlund började byggas. Den 2 augusti 1901 öppnades banan för allmän trafik. Spårvidden var 1435 mm och banan var 11,4 kilometer lång. Rälsen var av stål och vägde 24,8 kg/m. Största lutning var 12 och minsta kurvradie 350 meter. Mellanstationerna var från Skivarp räknat: Vestra Nöbbelöv (3 kilometer), Sjörup (5 km.) och Snårestad (7 km). Den rullande materielen bestod av 27 stycken tvåaxliga godsvagnar. För trafikeringen av banan tecknades avtal med Ystad - Eslövs Järnväg, YEJ, som innebar att dom med sin åkande personal, lok och personvagnar skulle trafikera YSJ och även svara för godstrafiken. YEJ svarade för detta till och med 1904 varefter YSJ tecknade nytt avtal med MYJ om den fortsatta trafikeringen. YSJ anslöt sig redan från början till samarbetet i Trafikförvaltningen Ystads Järnvägar, YJ.
Nedläggning Tidtabell från 1914 för Ystad - Skivarps Järnväg, YSJ Källor: Svenska Järnvägsföreningens Minnesskrift 1876-1926. Svensk Järnvägsstatistik. Riksarkivet. Järnvägsdata 1999.
ysj_inneh.html senast uppdaterad 2021-04-28 |