Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
|
Sign |
Driftplatsens
namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Cd |
(Charlottenlund) |
h |
0,000 |
23 |
1874-12-21 |
stn, ansl MYJ |
|
Snårestad |
v |
3,700 |
|
1901-08-02
| stn, U 1919-02-03, † 1919-02-16 |
|
Snårestads grusgrop |
|
|
|
|
grp, BI |
|
Snårestads lastplats |
|
4,500 |
|
~1915 | ssp , U 1919-02-03, † 1919-02-16 |
|
Sjörup |
h |
5,900 |
|
1901-08-02 |
stn, U 1919-02-03, † 1919-02-16 |
|
Västra Nöbbelöv |
v |
8,100 |
|
1901-08-02 |
stn, U 1919-02-03, †1919-02-16 |
|
Västra Nubbelöf |
|
|
|
| |
|
Skifarps hållplats |
|
10,200 |
|
1906-06-24 |
(säsong) hp , † 1919-02-16; fd Skivarps Folkets park, Banvaktsstuga 5. |
|
Skifarp |
|
|
|
|
|
Sk/Sip |
(Skivarp) |
h |
11,400 |
16 |
1895-04-20
| stn, lp 1956-06-03, † 1963-07-01; ansl
TRJ |
Ystad–Skivarps järnväg (YSJ)
Mer om YSJ finns här!
Kring det förra sekelskiftet var konkurrensen hård mellan de skånska städerna.
Ystad hade fått uppleva hur det traditionella omlandet i väster beskurits av Malmö- och Trelleborgsintressen, som dessutom haft koncession på en järnväg mellan Skivarp och Charlottenlund.
När den förföll 1898 sökte de ledande kommunalmännen i Ystad en ny koncession på sträckan, trots hårt lokalt motstånd, och ställde upp med 90 procent av aktierna i ett järnvägsbolag.
YSJ fick ingen större genomfartstrafik, trafikområdet var begränsat och förlusterna mycket stora, varför nedläggningen framtvingades redan 1919.
Koncession.
1895-09-21 förföll.
1898-03-18 förverkligad.
Längd 11 km.
Spårvidd 1435 mm .
Förvaltningsort Ystad.
Trafikförändringar
1901-08-02 *Charlottenlund–Skivarp, 11 km, allmän trafik.
1919-02-16 †all trafik (formellt, sista tåg 1919-02-02 på grund av strejk).
Samband
Ingick från 1912 i Ystads järnvägar.
Trafik
1901–1904 sköttes trafiken av Ystad–Eslövs järnväg som därvid även trafikerade Malmö–Ystads järnvägs sträcka Ystad–Charlottenlund, 8 km, därefter av MYJ.
Upprivning 1919 |
|
Källor och referenser |
- Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
-
Anders Olsson, ”Ystad–Skivarps Järnväg 100 år”, ÖSJ-bladet 1/2002 |
-
Yngve Holmgren, ”Ystad–Skivarps Järnvägs
aktier och inventarier”, ÖSJ-bladet 3-4/2002 |
|
|