KWJ,
Karlshamn - Vislanda
Järnväg
Vid stadsfullmäktiges i Karlshamns sammanträden
15 juli 1864 anhöll sjökapten H A Shutt Att staden
skulle utföra en undersökning för en järnväg
mellan Karlshamn och någon lämplig punkt vid Södra
stambanan. En kommitté tillsattes och den gav i uppdrag
till löjtnanten W Ganger att göra undersökning,
ritningar och kostnadsförslag till en normalspårig
järnväg från Karlshamn via Ålshult vid
sjön Åsnens södra strand till Vislanda. Förslaget
överlämnades i maj 1865.
Svårigheter att anskaffa kapital gjorde
att järnvägsfrågan vilade fram till 1869 då
den åter blev aktuell. En ny kommitté bildades vilken
åter anlitade W Ganger som ombads att omarbeta sitt tidigare
förslag. Han lämnade fram tre olika alternativ varav
ett antogs. Vissa tvivel angående hans beräkningar
gjorde att man anlitade löjtnanten i Väg- och Vattenbyggnadskåren,
E Sandell, för att göra ett nytt förslag på
en järnväg Karlshamn - Vislanda.
Sandell lämnade ett förslag på
en smalspårig, 1067 mm, järnväg vilken var kostnadsberäknad
till 1 900 000 kronor.
Bilden ovan visar en vy över Karlshamn. Året är
troligen 1924. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minneskrift 1926.
Det här förslaget antogs av Karlshamns
stadsfullmäktige och 19 september 1870 hölls ett möte
med alla intressenterna. Man beslöt att bilda Karlshamn
- Vislanda Järnvägsaktiebolag, KWJ. En interimsstyrelse
tillsattes och i och med att bolagsordningen fastställdes
23 februari 1871 kunde den första styrelsen
utses. Den bestod av vice konsuln
Edv. Meyer (ordförande)
se bilden till vänster, grosshandlaren C G Berg,
kustchefen S Landergren, borgmästaren L V Lothigius samt
konsuln S A Hellerström.
Koncession söktes och den beviljades
19 januari 1872.
Efter vissa ändringar av järnvägens sträckning,
speciellt längs sjön Åsnan, startade järnvägsbygget
i början av februari 1872 under ledning av E Sandell.
Med en arbetsstyrka på ibland upp
till 1200 personer bedrevs bygget så snabbt att järnvägen
kunde invigas och öppnas för allmän trafik 29
juni 1874.
Järnvägens första lok levererades
1873. Det var tillverkat i England av firman Avonside. Loket
som fick namnet "Carlshamn" var ett tanklok med axelföljden
1B, det vill säga 1 löpaxel följd av 2 drivande axlar. Tjänstevikten var 6,9 ton. Lokets första
tjänstgöring var i slutfasen av banans byggnad.
Banans längd var 78 kilometer och spårvidden
1067 mm. Rälsvikten var från början 17,2 kilo
per meter men byttes efterhand så den 1925 var 24,8 kilo
per meter i hela huvudspåret Karlshamn - Vislanda.
Största tillåtna hastighet var från
början 32 km/tim men i takt med banans förbättring
har den höjts så att den 1925 var 60 km/tim.
Karlshamn - Vislanda Järnväg. KWJ lok nummer 9 "BLEKINGE" med tåg på Torne
station 1893. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Karlshamn - Vislanda Järnväg. Tåg på bangården i Ryd på 1920-talet. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till KWJ, ViBJ, KVBJ
"innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
kvbj_fakta.html senast uppdaterad
2011-11-30
|