Järnvägarna
sammanslås och bildar, KVBJ,
Karlshamn - Vislanda - Bolmens
Järnväg
1889 öppnades Halmstad
- Bolmens Järnväg , HBJ, för allmän trafik.
Detta medförde att en stor del av den trafik som tidigare
gått på Vislanda - Bolmens Järnväg, ViBJ
kom att ta den betydligt kortare vägen till Halmstad i stället
för att via KWJ gå till hamnen i Karlshamn. Bland
annat detta medförde att ekonomin för ViBJ kraftigt
försämrades. 1907 erbjöd sig KWJ att sammanslå
de båda banorna till ett på villkor att KWJ övertog
tillgångar och skulder i ViBJ samt att två stamaktier
i ViBJ fick bytas mot en i KWJ.
Detta accepterades och i juli 1908 gick KWJ
och ViBJ ihop och bildade KVBJ, Karlshamn - Vislanda - Bolmens
Järnväg
Mörrumsån vid Svängsta. Svängsta station
skymtar till vänster bakom vattentornet. Bilden är
tagen i riktning mot Karlshamn. året är 1924. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minneskrift 1926.
Sträckan Vislanda - Bolmen rustades till
samma standard som KWJ vilket innebar att hela huvudspåret
hade räls med en vikt på 24,8 kilo per meter och att
största hastigheten var satt till 60 km/tim.
Hela längden på KVBJ uppgick
nu till 129 kilometer.
1932 köpte KVBJ Hönshylte - Kvarnamåla
Järnväg, HKJ, av Växjö - Tingsryd Järnväg.
HKJ kom dock formellt av kvarstå som enskilt järnvägsbolag.
1941 bestod den rullande materielen vid KVBJ
av 11 ånglok (tank), 1 rälsbuss, 10 tvåaxliga
och nio 4-axliga personvagnar samt 1 tvåaxlig postvagn.
Dessutom fanns det resgods- och godsvagnar, 328 stycken. Av dessa
var 263 öppna vagnar.
Norraryd station på 1920-talet. Föreningsstation med Hönshylte -
Kvarnamåla Järnväg, HKJ. Tåget är ett
HKJ-tåg draget av lok nummer 2. Bortåt i bild är i riktning mot Ryd. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.g.
Järnvägen förstatligas
Järnvägens dåliga lönsamhet gjorde att investeringar,
bland annat upprustning av banan samt inköp av modernare
lok och vagnar, sköts på framtiden.
1939 fattade riksdagen ett principbeslut att de privata järnvägarna
efterhand skulle inköpas av staten och föras över till Statens Järnvägar.
Beslut fattades att KVBJ skulle lösas in av staten. Detta blev räddningen
eftersom det nu kom resurser till upprustning. 1 Juli 1942 förstatligades KVBJ och
införlivades i Statens Järnvägars organisation.
Tunneln vid Svängsta. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minneskrift 1926.
Omläggning i Karlshamn
När Blekinge Kustbanor breddades till Normalspår gjordes 1957 en omläggning
av järnvägsspåren i Karlshamn. En ny normalspårig station för
persontrafiken, Karlshamn C, byggdes norr om staden. Ett nytt 1067 spår
byggdes från den gamla stationen till den nya persontrafikstationen medan
godstrafiken blev kvar på den gamla, då kallad Karlshamn V. Sedan
persontrafiken upphört på gamla KVBJ, maj 1970, revs 1067 spåret upp till Karlshamn C.
Nedläggning
Efter Andra Världskriget ökade konkurrensen från landsvägstrafiken allt mer.
Detta innebar till slut att beslut fattades om järnvägens nedläggning.
Oktober 1966 lades all trafik ned mellan Bolmen
och Vislanda.
Bandelen Norraryd - Vislanda lades ned helt
maj 1970.
Mellan Karlshamn och Norraryd lades persontrafiken
ned maj 1970.
Mellan Ryd och Norraryd lades godstrafiken
ned mars 1971.
Mellan Karlshamn och Ryd lades godstrafiken
ned mars 1981. I praktiken hade den upphört redan juni 1979.
Rivning
Mellan Vislanda och Norraryd revs spåren upp 1970 -1971
Sträckan Norra Ryd - Karlshamn revs upp 1972.
När sträckan Vislanda - Bolmen revs är inte känt men troligen skedde det
någon gång mellan 1967 - 1970.?
Fridafors station på 1920-talet. Loket är KWJ nummer 15. Bortåt i bild är i
riktning mot Karlshamn. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Bolmen station 1925. Föreningsstation med Halmstad - Bolmens Järnväg,
HBJ. Loket är KVBJ nummer 5. Hitåt i
bild är i riktning mot Vislanda. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till KWJ, ViBJ, KVBJ
"innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
kvbj_fakta_2.html senast uppdaterad
2011-11-30
|