Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Jrn |
(Jörn) |
h |
0,000 |
261
|
1893-12-08 |
stn, †G 1998-04-01; ansl statsbanan
Jörn-Arvidsjaur; PS |
Bök |
Björkhammar |
|
1,100 |
266 |
1934 |
fp, BI 1935; tillfällig fp med stambanan pga banarbete |
Grk |
Granbäck |
v |
7,000 |
286
|
1928-12-01 |
hlp, T hp 1958, I hp 1958-04-02, †1966-05-22 |
Snk |
Stensträsk |
h |
20,100 |
343
|
1928-12-01 |
hlp, I stn 1956, I hlp 1959, T hp 1970-01-01, †1977-05-22,
BI 1978 |
Msk |
Missenträsk |
v |
25,300 |
350
|
1928-12-01 |
hlp, T hp 1967-04-01, I hp 1968, †1990-05-27 |
|
Holmen |
|
27,200 |
354 |
1952 |
sto, U 1952 |
Gli |
Glommersliden |
|
30,900 |
355
|
1949 |
hpr, †1977-05-22 |
Glk |
Glommersträsk |
h |
32,000 |
364
|
1928-12-01 |
hlp, I stn, T hlp 1934-03-01, T stn ~1947,
†1990-05-27 |
Män |
Moräng |
h |
35,200 |
380
|
1928-12-01 |
hlp, hp 1968, †1977-05-22 |
|
Stoppställe vid km 42,6 |
|
42,600 |
395 |
1952 |
Björkelund sto, U 1967-09-24 |
Håb |
Hålbergsliden |
|
44,900 |
390 |
1928-12-01 |
hlp, T hp 1967-04-01, †1990-05-27 |
Slmd |
Saltmyrans dytag |
|
46,900 |
383
|
|
ssp, BI |
|
Stoppställe |
|
49,000 |
364 |
1960 |
sto, U 1966-05-22 |
Slm |
Saltmyran |
|
51,400 |
354
|
1928-12-06 |
hlp, T hp 1956, I hp 1958, †1977-05-22 |
|
Stoppställe vid km 52,6 |
|
52,600 |
356 |
~1955 |
sto, U 1967-09-24 |
Abb |
Abborrträsk |
v |
55,500 |
375
|
1928-12-01 |
hlp, I stn 1956, T hp 1980-12-01, †1990-05-27 |
Rål |
Rålund |
v |
59,700 |
366 |
1932 |
hp, †1960 |
Brä |
Bränntjärn |
h |
63,100 |
373
|
1928-12-01 |
63,1 Bränntjärn (Brä) 373 hlp , hp ~1960, †1966-05-22.
Ssp 1968-01-02, BI 1983 |
Norl |
Nordlunda |
|
70,700 |
390
|
1951 |
ssp, U 2003-01-01; trafiken räknad till Arvidsjaur stn |
Ajr |
Arvidsjaur |
h |
327,6** |
385
|
1928-12-01 |
stn, †P 1991-09-16, *P
1991-11-01, †P 1992-11-01, †G 2003;
från 1993 säsongstn; ansl statsbanan Jörn-Arvidsjaur; PS |
Statsbanan Jörn–Arvidsjaur
Förverkligandet av de tre tvärbanorna mellan Inlandsbanan och Stambanan genom övre Norrland dröjde, men den nordligaste av dem nådde ändå Arvidsjaur innan Inlandsbanan kom dit (och planerades fortsätta till Arjeplog).
Malmfyndigheterna i Skelleftefältet hade börjat exploateras och skulle ha gynnats av en sydligare linje, men den tidigare planerade huvudsträckningen vann i konkurrensen.
Förutom förbindelsefunktionen anfördes som argument för banan den stora odlingspotentialen på de vidsträckta myrmarker som den genomkorsade. Dessa jordbrukskolonat visade sig ha begränsad livslängd, och tvärbanans från början dåliga trafikunderlag försvagades ytterligare efter andra världskriget. 1960–1980-talet ökade dock ett slag transporten av slig och virke.
Längd 75 km.
Trafikförändringar
1926 *Jörn–Glommersträsk, 32 km, provisorisk godstrafik.
1927 *Glommersträsk–Abborträsk, 24 km, provisorisk godstrafik.
1928-12-01 *hela sträckan, allmän trafik.
1990-05-27 †J örn–Nordlunda, 70 km, all trafik och Nordlunda–Arvidsjaur, 5 km, persontrafik.
Fjärrblockering 1972-05-28 Jörn stn; Vännäs.
ATC 1983-11-07 Jörn stn.
Anmärkning
a) Banan avsågs gå till Gubblijaure nära Arjeplogs kyrkby och ansluta till planerad sträckning av Inlandsbanan. Arjeplog fick expeditionell ”station” med namnskylt och vägtransport till Arvidsjaur/Slagnäs, nedlagd 1986-06-01.
b) Till banans nedläggning bidrog bortfall av systemtransporter (rundvirke Arvidsjaur–Piteå, blyslig Laisvall–Rönnskär).
c) Arvidsjaurs kommun sökte vid nedläggningen eget trafiktillstånd vilket avslogs av BV
d) Turisttrafik med cykeldressin från 1991.
e) Länsjärnväg 1988-07-01–2002-03-31. |
|
Källor och referenser |
Gunnar Marklund & Hans Marklund, Tvärbanan
Jörn–Arvidsjaur, 1978 (SJK 25).. |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009. |
Övrig information |
** Kilometeravståndet för Arvidsjaur är räknat från Östersund. |
|
|