Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Hls |
(Hällnäs) |
v |
0,000 |
244
|
1894-08-06 |
stn, †G 1977-09-01, †1995-06-12,
*P 2006-01-08, †P 2008-06-15; ansl statsbanan Hällnäs- Storuman; IS |
Ldfs |
Ledeåfors |
|
6,700 |
204
|
1938 |
hpr, †1972-01-01 |
Gl |
Gladaberg |
h |
10,930 |
199
|
1924-12-16 |
hlp, I stn 1956, T hp 1958, I hlp 1966, I hp 1994-09-19,
†1995-06-12; även mtmp |
Msbk |
Missubacken |
h |
15,900 |
231
|
1941 |
hpr, †1969-09-28 |
Skgp |
Skärträskets grusgrop |
v |
17,800 |
221
|
1927 |
grp, BI 1948-10-01 |
Ska |
Skatan |
h |
20,400 |
220
|
1924-12-16 |
hlp, hpr 1958, +ssp 1961-06-20,
hp ~1973, †1995-06-12; även mtmp |
Åm |
Åmsele |
h |
27,600 |
209
|
1924-12-16 |
hlp , I stn 1956, T hp 1989-04-01, I hps 1994-11-11,
†1995-06-12; även mtmp; IL |
|
Vindelälven |
|
29,000 |
|
|
bro 95 m |
Bjs |
Bjurselefors |
v |
33,3 00 |
217
|
1924-12-16 |
hlp, I stn 1956, I hlp 1965, T hp 1967-04-01, I hp 1968,
†1977-05-22, *P 1983-02-01, †P 1986-06-01 |
Arv |
Arvsele |
v |
40,300 |
222
|
1924-12-16 |
hlp, lp 1950-01-01, †1958, BI 1958-06-27; även mtmp |
Arvy |
Arvseleby |
h |
40,900 |
221
|
1940-01-01 |
hpr, †1969-09-28 |
An |
Arvån |
v |
46,300 |
226
|
1924-12-16 |
hlp, I stn 1956, T hp 1980-12-01, †1986-06-01, I ssp
1994-09-01; IL |
Ghm |
Gustavsholm |
v |
53,300 |
223
|
1924-12-16 |
hlp, T hp ~1960, I hp 1963-10-25, †1966-05-22; även mtmp |
Lyt |
Lycksele timmer |
|
59,200 |
235 |
1984-09-24 |
ssp, lp 1985-04-01, T infogad i
Lycksele stn 2002 |
|
sidospår |
|
60,100 |
227 |
1926 |
ssp, BI 1929; dytag |
Lyg |
Lyckselesågen |
|
60,600 |
226 |
1970 |
ssp; T infogad i Lycksele stn |
Nrås |
Norrås |
h |
61,800 |
221
|
1944-06-05 |
hpr, †1977-05-22 |
|
|
|
|
|
|
|
Lsp |
Lycksele industrispår |
v |
62,200 |
217
|
1941 |
ssp, T infogad i Lycksele stn 1941; industriområde; sign Lsp;
IL |
|
Grusgrop |
|
62,200 |
217 |
|
grp 1926, BI |
|
Umeälvsbron |
|
62,700 |
218 |
1923 |
stn, †1924; provisorisk slutstation |
|
Ume älv, östra grenen |
|
62,900 |
|
|
bro 122 m, kombinerad bro vid reparation av landsvägsbro
1955–56 |
|
Lyckselebroarna |
|
62,900 |
218 |
1955 |
sipl, BI 1956 |
|
Ume älv, västra grenen |
|
63,100 |
|
|
bro 84 m, kombinerad bro vid reparation av landsvägsbro 1955–56 |
Ly |
Lycksele |
h |
64,500 |
225
|
1924-12-16 |
stn, †P 1995-06-12; GS |
Statsbanan Hällnäs–Storuman
Den mellersta, längsta och sist färdigställda av Inlandsbanesystemets tre tvärbanor. Regeringen ville begränsa sig till sträckan Hällnäs–Lycksele eftersom fortsättningen gick genom glesbefolkade trakter, men riksdagen beslöt 1917 att hela banan skulle byggas.
På grund av den dåliga ekonomiska prognosen anlades den inte med lån utan med budgetmedel, något som bromsade arbetstakten.
Banans huvuduppgift är numera systemtransporter för skogsindustrin.
Längd 167 km
Trafikförändringar
1922 *Hällnäs–Åmsele, 28 km, provisorisk godstrafik.
1923 *Åmsele–Lycksele, 36 km, provisorisk godstrafik.
1924-12-16 *Hällnäs–Lycksele, 65 km, allmän trafik.
1926 *Lycksele–Umgransele, 20 km, provisorisk godstrafik.
1927 *Umgransele–Åskilje, 35 km, provisorisk godstrafik.
1930-12-01 *Lycksele–Storuman, 103 km, allmän trafik.
1992-06-09 †Lycksele–Storuman, 103 km, persontrafik.
1995-06-12 †Hällnäs–Lycksele, 65 km, persontrafik.
Fjärrblockering 1971-06-18 Hällnäs stn; Vännäs.
ATC 1983-11-07 Hällnäs stn.
Anmärkning
a) Var 1988-07-01–2002-03-31 länsjärnväg.
b) Banan har numera långa avstånd utan växlar: Gunnarn–Stenselesågen 29 km, Lycksele–Kattisavan 33 km, Kattisavan–Gunnarn 37 km. De båda senare trafikplatserna är för BV:s internbruk. |
|
Källor och referenser |
Teknisk-ekonomisk redogörelse för
anläggningen av statsbanan Hällnäs–Stensele (Storuman), 1938. |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
|
|