Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km * |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ly |
(Lycksele) |
h |
64,5 |
225
|
1924-12-16 |
stn, †P 1995-06-12; GS |
Tsp |
Telespåret |
|
65,7 |
231
|
1956 |
ssp, T infogad i Lycksele stn 1956, I infogad i
Lycksele stn 1978 |
Ble |
Betsele |
h |
73,2 |
236
|
1930-12-01 |
hlp, T hp 1980-12-01, †1986-06-01, BI 1990-11-19 |
Kro |
Kronåker |
|
78,0 |
263 |
~1965 |
ssp, namn- och signatursatt
1970, BI 1990-11-19; ssp 1994, BI 1998 |
Båf |
Bålforsen |
h |
78,8 |
260
|
1930-12-01 |
hp, hlp 1931, hp~1950, †1967-09-24 |
Nstr |
Nysäter |
v |
80,4 |
255
|
1945 |
hpr, †1967-09-24 |
Ug |
Umgransele |
h |
84,8 |
262
|
1930-12-01 |
hlp, I stn 1956, T hp 1980-12-01,
†1986-06-01, I ssp 1988, BI 2001-07-31 |
|
Stoppställe |
|
90,7
|
260 |
1960 |
sto, U 1967-09-24 |
Rfb |
Rusforsbygget |
|
91,0 |
262 |
1959-09-01 |
lp, †1971-08-01 |
Albg |
Aloberg |
h |
92,3 |
266
|
1936 |
hpr, †1969-09-28 |
Kat |
Kattisavan |
h |
97,3 |
273
|
1930-12-01 |
hlp, I stn 1957, I hlp 1967, T
hp 1980-12-01, †1986-06-01, I stn 1988, I ssp 2004-11-10; även mtmp; IL |
Mlå |
Medelås |
h |
102,2 |
290
|
1930-12-01 |
hp, †1977-05-22 |
Blk |
Blåviksjön |
h |
106,5 |
270
|
1940-05-15 |
hlp, I stn 1956, I
hlp 1988, T hp 1989-04-01, †1992-06-09, BI 2001-07-31 |
Blk |
Blåvikstrand |
|
106.5 |
270
|
1930-12-01 |
Tfs |
Tåskfors |
|
109,1 |
276
|
1949 |
hpr, †1977-05-22 |
Paul |
Pauliden |
|
113,9 |
276
|
1944 |
hpr, †1977-05-22 |
Bks |
Bäcknäs |
h |
116,3 |
272
|
1931-05-15 |
hp, †1977-05-22 |
Åsk |
Åskilje |
v |
119,8 |
271
|
1930-12-01 |
hlp, I stn 1950, T hp 1980-12-01, †1992-06-09, BI
2001-09-04 |
Åbn |
Åskiljebron |
|
121,0 |
270
|
1934 |
sipl+kb 195 m, kb 1959-05-31,
ren spårbro ~1965; Ume älv |
Tara |
Tara |
v |
123,7 |
279
|
1939 |
hpr, †1977-05-22 |
Kov |
Kovallberget |
v |
130,2 |
279 |
1932-02-15 |
hp, †1967-09-24 |
Bjt |
Björnberget |
|
13,02 |
279
|
1955 |
lp, †1980-06-16, BI 1985 |
Gun |
Gunnarn |
h |
134,5 |
280
|
1930-12-01 |
hlp, I stn 1956, T hp 1989-04-01, †1992-06-09, I
ssp 2004-11-10; även mtmp; IL |
Rib |
Risberget |
h |
136,7 |
280
|
1944 |
hpr, †1969-09-28 |
Söl |
Sörsjöliden |
h |
137,5 |
280
|
1931-05-15 |
hlp, lp ~1935, BI 1956-11-01, †1958,
ssp 1958-06-04, BI 1962-05-15 |
Skå |
Skiråsen |
|
144,3 |
310 |
1931-05-15 |
hp, BI 1975; flyttad |
Skå |
Skiråsen |
|
144,8 |
318
|
1975 |
hlp, †1986-06-01 |
|
Stoppställe |
|
146,5 |
|
1959 |
sto, U 1967-09-24 |
Bar |
Barsele |
h |
148,2 |
305
|
1930-12-01 |
hlp, I stn 1956, T hp,
†1992-06-09, BI 2001-07-31 |
Mytk |
Myrträsk |
h |
15166 |
312
|
1937 |
hpr, †1967-09-24 |
Bjvk |
Bjurvik |
|
155,3 |
314
|
1963 |
ssp, BI 1990-11-26, ssp
1992-06-09, BI |
Låb |
Långselberget |
v |
157,6 |
313
|
1930-12-01 |
hp, hlp b1940t, T hp 1988-05-29, †1992-06-09, BI
1995-09-28 |
|
Stenselebygget |
|
158,0 |
|
|
ssp, I utbruten ur Långselberget
hlp, BI 1961; ej officiellt namn |
Ssl |
Stensele |
v |
162,2 |
329
|
1930-12-01 |
hlp, I stn 1956, T hp, †1992-06-09, BI 2000-09-04;
även mtmp |
Sslu |
Stensele sjukstuga |
v |
163,0 |
332 |
1946-06-01 |
hp, †1969-06-01, *P 1970, †P 1977-05-22 |
Sså |
Stenselesågen |
|
163,8 |
334 |
1967 |
ssp, namn- och signatursatt
1970, T infogad i Storuman stn; IL |
Sumf |
Storumans fabriksspår |
|
164,5 |
338 |
1972-10-16 |
ssp, namn- och signatursatt 1973; T infogad i
Storuman stn; träindustri; IL |
Sum |
(Storuman) |
h |
167,2
(**312,4) |
356
|
|
312,4 Storuman (Sum) 356 stn 1923-11-15, †P
1991-09-16, *P 1991-11-01,
†P 1992-11-01; från 1993 säsongstn; ansl Inlandsbanan, norra delen. |
Statsbanan Hällnäs–Storuman
Den mellersta, längsta och sist färdigställda av Inlandsbanesystemets tre tvärbanor. Regeringen ville begränsa sig till sträckan Hällnäs–Lycksele eftersom fortsättningen gick genom glesbefolkade trakter, men riksdagen beslöt 1917 att hela banan skulle byggas.
På grund av den dåliga ekonomiska prognosen anlades den inte med lån utan med budgetmedel, något som bromsade arbetstakten.
Banans huvuduppgift är numera systemtransporter för skogsindustrin.
Längd 167 km
Trafikförändringar
1922 *Hällnäs–Åmsele, 28 km, provisorisk godstrafik.
1923 *Åmsele–Lycksele, 36 km, provisorisk godstrafik.
1924-12-16 *Hällnäs–Lycksele, 65 km, allmän trafik.
1926 *Lycksele–Umgransele, 20 km, provisorisk godstrafik.
1927 *Umgransele–Åskilje, 35 km, provisorisk godstrafik.
1930-12-01 *Lycksele–Storuman, 103 km, allmän trafik.
1992-06-09 †Lycksele–Storuman, 103 km, persontrafik.
1995-06-12 †Hällnäs–Lycksele, 65 km, persontrafik.
Fjärrblockering 1971-06-18 Hällnäs stn; Vännäs.
ATC 1983-11-07 Hällnäs stn.
Anmärkning
a) Var 1988-07-01–2002-03-31 länsjärnväg.
b) Banan har numera långa avstånd utan växlar: Gunnarn–Stenselesågen 29 km, Lycksele–Kattisavan 33 km, Kattisavan–Gunnarn 37 km. De båda senare trafikplatserna är för BV:s internbruk. |
* Kilometertalen räknade från Hällnäs |
** Kilometer från Östersund |
Källor och referenser |
Teknisk-ekonomisk redogörelse för
anläggningen av statsbanan Hällnäs–Stensele (Storuman), 1938. |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
|
|