Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km* |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ln |
(Långsele) |
v |
530,5/174 |
104
|
1886-10-01 |
|
|
Stoppställe |
|
529,1 |
|
|
sto 1961,
†1967-05-28; skolelever |
Hjkv |
Hjälta kraftverk |
|
529,0 |
96 |
945 |
sipl , namn- och signatursatt 1946, ssp 1959-05-31 (formell
omklassificering), namnet slopat 1961, BI 1995-02-13
|
Nssf |
Nässeforsen |
h |
528,8 |
97 |
1945 |
hpr, †1967-05-28 |
Hta |
Hjälta |
v |
525,9 |
86
|
|
hp,
†1960-05-29 |
|
Hjelta |
|
525,9 |
86
|
1888 | |
|
Signalplats |
|
525,3 |
79 |
1956 |
sipl, BI
1959-05-31; för kontroll av växel Hjältakrossen (formell omklassificering) |
Hjfs |
Hjältaforsen |
|
524,7 |
76 |
1939 |
hpr, †159-05-31, sto 1961, †1967-05-28; skolelever |
|
Hjältakrossen |
|
523,3 |
80 |
1956 |
ssp,
formell omklassificering 1959-05-31, BI 1972-01-04 |
Ler |
Lerkällan |
|
523,2 |
73 |
1951 |
stn, hpr 1963, †1967-05-28, BI 1968; ej godstrafik |
Gvåg |
Granvåg |
v |
521,4 |
65 |
1936 |
hpr,
†1967-05-28 |
Sät |
Skärvsta |
|
518,8 |
39 |
1959 |
status
obekant, BI 1960 |
|
Signalplats |
|
518,6 |
37 |
~1953 |
sipl, A
1959-05-31 |
|
Stoppställe |
|
518,4 |
35 |
1963 |
sto,
†1967-05-28; skolelever |
Stå |
Sollefteå |
|
516,7/160 |
27
|
1886-10-01 |
stn, †G 1993-06-13, †2001-06-17; hamnspår,
Djupön;
IS. Stn 2012
|
|
Signalplats |
|
515,2 |
|
1958 |
Signal E sipl, A
1959-05-31; endast för sydgående tåg |
|
Signalplats |
|
514,7 |
|
1958 |
Signal F sipl, A
1959-05-31; endast för nordgående tåg
|
Ögd |
Övergård |
h |
513,9/158 |
48
|
1967-05-28 |
lp,
†1993-06- 13; ursprungligen säsongpersontrafik; IL. Stn 2012 |
|
Öfvergård |
|
513,9 |
48
|
1913 |
stn, hlp 1932 |
|
Sollefteå läger |
|
513,9 |
48
|
1899-05-18 |
hlp |
Mu/Mtå |
Multrå |
v |
510,2/154 |
46
|
1893-12-12 |
stn, T hlp 1932, T stn 1947-06-09, †1967-05-28, BI 1969 |
Gn/Gäs |
Gårdnäs |
|
503,4/146 |
30
|
1893-12-12 |
hp, stn
1896-10-11, hlp ~1928, T hp, †1966-05-22, BI 1975-11
|
|
Kläpp |
|
500,6 |
|
1900 |
lp+grp, †~1917, BI
b1940t |
|
Kläpp |
|
499,9 |
|
1894 |
hp, †1899
|
Lk/Lkm |
Lökom |
|
498,4/143 |
23
|
1893-12-12 |
hp, stn1894-07-19, T hlp 1932, T
stn 1930t, †1967-05-28, I ssp 1995-06-20; IL |
Som |
Skadom |
v |
494,0 |
9
|
1950t |
hp,
†1959-05-31 |
|
Macked |
|
494,0 |
9
|
1927 |
|
Fom |
Fanom |
h |
490,6 |
36
|
1894-06-03 |
hp 1896-10-11,
hlp, T hp 1933-10- 01, †1964-05-31 |
Pm |
Prästmon |
h |
485,5/129 |
9
|
1893-12-12 |
485,5 Prästmon (Pm) 9 stn 1896-10-11, †G 1966, I hps
1994, †2001-06-17; IL Stn |
|
Prestmon |
|
31 |
|
| |
Väy |
Västeraspby |
|
483,5/127 |
10 |
2005-11-16 |
ssp, fp 2008-12-13, för ansl Botniabanan ; IL
Stn P 2012-07 |
|
Snarabergstunneln |
|
|
|
2011-10-28 |
2411 m |
|
Hallbergstunneln |
|
|
|
2011-10-28 |
787 m |
Bsk |
(Bollstabruk) |
h |
470,8/119 |
18
|
1893-12-12 |
stn, I hlp 1984, I hp 1990, †2001-06-17; fd Bollsta bruk; kvarstår
godstrafikalt som adressstation för Graningeverken ssp |
Nedanstående driftplatser nedlagda sedan den nya linjesträckningen
Bollstabruk - Västeraspby
(Ådalsbanan) tagits i bruk |
Asp |
Aspby |
h |
481,1 |
8
|
1932 |
hp,
†1964-05-31 |
|
Viksbäcken |
|
481,1 |
8
|
1897-06-01 |
|
Hamr |
Hammar |
|
478,5 |
|
1940 |
hpr,
†1958-06-01 |
Hmr |
Hammar |
|
477,9 |
|
1970 |
lp,
†2006-06-18; godstrafikalt kallad Nyland-Hammar (Nldh) |
Nd/Nld |
Nyland |
|
476,6 |
8
|
1893-12-12 |
stn, †P 2001-06-17, GU 2006-06-18; hamnspår;
IS |
Källor och referenser | |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 | |
Övrig information | |
* Kilometertalet,
till vänster om "/" räknat från
Uppsala via Sundsvall. Till höger om "/" räknat från Sundsvall (Ådalsbanan) |
Efter > 2009. Linjeomläggning via nybyggd järnväg
mellan Bollstabruk och Västeraspby. Del i Ådalsbanan. |
| |
|