Klicka i kartan ovan för att komma till en karta
där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens
namn |
Sida |
Km*
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Nld |
(Nyland) |
h |
476,6 |
8
|
1893-12-12 |
stn, †P 2001-06-17, GU 2006-06-18; hamnspår; IS |
|
|
|
475,4 |
|
1900 |
ssp, BI ~1920; fd Rossö kolgård |
Jrs |
Järsholm |
h |
474,6 |
8 |
1932 |
hp, †1956 |
|
Marbäck |
|
474,6 |
8 |
1931 |
hp |
Näs |
Näs |
h |
473,3 |
12
|
1897-06-01 |
hp,
†1959-05-31 |
Ylä |
Ytterlännäs kyrka |
h |
472,1 |
11
|
1927 |
hp, †1957-06-02
|
Bsk |
Bollstabruk |
h |
470,8/119 |
18
|
1893-12-12 |
stn,
I hlp 1984, I hp 1990, †2001-06-17; fd Bollsta bruk; kvarstår godstrafikalt
som adressstation för Graningeverken ssp. |
Gav |
Graningeverken |
|
469,7 |
|
~1950 |
ssp, namn- och signatursatt
1977, U 2006-06-18 |
Gav |
Graningeverken |
|
469,3 |
|
~1950 |
sipl , I infogad i Bollstabruk
stn, utbruten ur Bollstabruk stn; namn- och signatursatt till
Graningeverken, BI 1977; för kontroll av växlar Graningeverken |
Lav |
Lavallen |
v |
469,0 |
16
|
1927 |
hp,
†1959-05-31 |
Dnsn |
Dynäs N |
|
468,9 |
|
2009 |
ssp;
för brukets vedråvara; IL |
Väj |
Väja |
h |
467,3 |
15
|
1897-06-01 |
hp
hlp 1913, lp 1990- 05-27, †2000-06-03, BI 2006-12-12 |
Ds/Dns |
Dynäs |
h |
465,8/113 |
9
|
1894 |
stn,
†P 1972-05-27, GU 2006-06-18, †2007-01-01 (vagnslast även därefter); IS. Stn
2012-07 |
Bvä |
Bruksvägen |
v |
464,8 |
22
|
1932 |
†1958 |
|
Sandviken |
|
464,8 |
22
|
1927 |
hp, Sandviken; småbana
Sandvikens industri |
|
Öd 4 |
|
463,7/110 |
|
1958 |
tunnel 845 m; vid linjeomläggning;
tunnel 4 och 5 blev hopbyggda
|
Vål |
Vålsänget |
|
463,1 |
6 |
1927 |
hlp, lp 1958, BI 1985,
†1986-01-01 |
|
Sandvikens fabr, |
|
463,1 |
6 |
1898 |
lp |
|
Öd 3 |
|
463,0/110 |
|
1958 |
tunnel 98 m; vid linjeomläggning
|
|
Öd 2 |
|
462,8/109 |
|
1958 |
tunnel 337 m; vid linjeomläggning |
|
Öd 1 |
|
462,4/109 |
|
1958 |
tunnel 337 m; vid linjeomläggning |
Öd |
Öd |
v |
462,1 |
6
|
1927 |
hp, hlp 1932, lp 1953-06-10, I
infogad i Kramfors stn 1959, †1989-01-01
|
|
Kramfors brädgård |
|
461,7 |
|
1893-12-12 |
ssp,
I infogad i Öd hlp 1932 |
Krf |
Kramfors |
v |
460,5/107 |
22
|
1893-12-12 |
stn, †P 2001-06-17, †2006-01-08, U 2007-01-01;
IS
Stn P 2012-07
|
Härnösand–Sollefteå järnväg
(HSB, HdSJ) omfattar tre bandelar 086,
088 samt
090.
Mer om HdSJ finns HÄR!
Härnösand hade otur. Norrlandskustens städer söder därom (utom Gävle) hade fått
normalspåriga bibanor till Norra stambanan sedan staten köpt in deras
framgångsrika, partiella smalspårsjärnvägar. Städerna norr därom (utom Luleå)
fick lämna vissa bidrag men slapp ändå billigt undan. Härnösand skulle däremot
själv ordna sin anslutning och hade dessutom långt till närmaste statsbana.
Sträckan var rasbenägen med många raviner att överbrygga. Längs vägen låg
visserligen en rad stora träindustrier, främst sågverk, men både för godset och
resenärernas del var båttrafiken en svår konkurrent när det var isfritt, även om
persontrafiken utvecklades positivt. Mellankrigskriserna slog hårt mot Ådalen
och därmed mot HdSJ, men den sågs som en viktig länk i järnvägsnätet och staten
tog därför över före det allmänna förstatligandet.
Den har som statsbana haft fjärrtrafik, bland annat Stockholm–Långsele.
Koncession 1888-05-04 längd
102 km
Förvaltningsort Härnösand
Trafikförändringar 1893-12-12 *provisorisk trafik, 1896-10-11 *allmän
trafik.
Samband
1925-12-17–1927-10-31 förvaltade HdSJ det norra avsnittet Härnösand–Njurunda av
Ostkustbanan
Trafikuppehåll 1959-02-04–04-14 Kramfors– Frånö, 4 km, på grund av flera
banvallsras
Omläggning 1958 Dynäs–Kramfors i samband med elektrifieringen, 1959
Kramfors– Frånö efter banvallsras
Förstatligad 1932-07-01
Elektrifiering 1958-05-28
Nollpunkt Härnösand för HdSJ, Uppsala via Sundsvall för SJ
Anmärkning
- Materielsignaturen HSB användes till 1906
- Ingår sedan 1990 i Ådalsbanan.
Ådalsbanan är ett begrepp som uppstod omkring 2005.
Ingående bandelar är: Sundsvall - Härnösand, Ostkustbanan OKB,
094 och 092, Härnösand -
Långsele, Härnösand - Sollefteå Järnväg, HdSJ 090,
088, 086
Upprustning och nybyggnad 1996 - 2012
Nedanstående text kommer till större delen från Wikipedia.
Vissa delar är kompletteringar och redigeringar utförda av Rolf Sten.
Mellan 1996–1997 rustades sträckan Sundsvall–Härnösand upp för att klara
snabbtåg, men på resterande sträcka till Långsele lades
persontrafiken
ned i augusti 2001. I juli 2012 återfick södra delen av banan, Sundsvall -
Kramfors, persontrafik efter en omfattande upprustning samt sammankoppling med
Botniabanan.
Mellan åren 2006-2012
Rustades och nybyggdes Härnösand - Västeraspby - Långsele.
Norrtåg trafikerar Ådalsbanan med regionaltåg av modell X62.
Ådalsbanan i närheten av Sollefteå. Den nordligaste fjärdedelen av banan, mellan
Långsele och Västeraspby, var inte en del av upprustningen 2006–2011.
När beslutet fattades att Botniabanan skulle byggas stod det klart att
Ådalsbanan måste förbättras upp till anslutningspunkten för att klara den ökade
trafiken. Av sträckans cirka 130 km omfattades cirka 100 km av upprustning och
30 km av nybyggnad. Anslutningspunkten till Botniabanan förlades till
Västeraspby norr om Nyland. Arbetet delades upp i fyra etapper.
Sundsvall–Timrå–Härnösand rustades upp redan 1996–1997 inför
trafikstarten med X2000, men arbeten behövde ändå göras. Nya mötesstationer
byggdes för att höja kapaciteten. Signalsystemet ERTMS infördes för att ha samma
trafikeringssystem som resten av Ådalsbanan. Timrå station rustades upp med nya
perronger. Flera plankorsningar stängdes.
Härnösand–Veda ansågs alltför krokig och backig för att kunna behållas.
Här låg bland annat Ådalsbanans brantaste backe som begränsade vikten på
godstågen. En 21 km ny bana byggdes därför med 4 nya tunnlar och en mängd broar,
bland annat en 700 meter lång bro över Älandsfjärden öster om Älandsbro. Den
sista tunneln, Murbergstunneln, belägen strax norr om Härnösand. Tunneln togs i
bruk 2012.
Veda–Bollstabruk rustades upp i befintligt läge. Fyra mötesstationer
rustades upp, Sprängsviken, Frånö, Kramfors och Dynäs.
Stationen i Kramfors byggdes även om till ett resecentrum och invigdes av kungen
i samband med invigningen av Botniabanan den 28 augusti 2010. Dock stannade det
första persontåget i Kramfors (sedan nedläggningen 2001) i juli 2012.
Ovanstående karta visar Ådalsbanans sträckning mellan
Härnösand och Långsele. De ljusgröna linjerna visar de nybyggda sträckorna.
Större karta? Klicka på kartan!
Bollstabruk–Västeraspby ansågs vara en alltför kurvig och för lång omväg,
samt passerade rakt igenom Nylands tätort. Därför byggdes en 8 km ny järnväg på
sträckan. Banan passerar nära Kramfors–Sollefteå flygplats och Västeraspby
station byggdes för resandeutbyte och tågmöten. Botniabanan mot Umeå avviker
direkt efter stationen.
Västeraspby - Långsele
Sträckan har underhållits så att trafik kan upprätthållas. Trafiken har bestått
av 3-6 godståg per dygn och den beräknas öka betydligt efter upprustningen
När upprustningen på sträckan Härnösand - Västeraspby var slutförd började
Trafikverket planera för en total upprustning av även denna sträcka. Arbetet
beräknas pågå 2019-2023.
Under augusti till september 2022 kommer slipers och rälsbyte att ske på hela
sträckan. efterarbeten görs under 2023 och trafiken släpps på under året.
Kostnaden är beräknad till 550 miljoner i 1920-års kostnadsnivå. Projektet är
delvis finansierat med EU-medel
Projektet. Tidplan och försening
Byggstart för ny/ombyggnaden var 2006, flera år efter Botniabanan, vilket var
huvudorsaken till att Ådalsbanan blev klar senare än Botniabanan och hindrade
den senare att användas fullt ut. Orsaken till den sena byggstarten var att
regeringen tvekade om upprustningen och dess prioritering jämfört med andra
projekt, och om nybyggnadssträckor skulle inkluderas eller inte.
Den 21 maj 2008 rasade en 50 meter lång sektion av en byggnadsställning vid
bygget av den nya järnvägsbron över Älandsfjärden på en plats där det var 20–25
meter till marken. Vid raset befann sig fem personer på bron som föll till
marken vid raset. Två personer omkom och en skadades svårt. Bron över
Älandsfjärden nådde över hela fjärden i oktober 2008.
Alla tunnlarna blev färdigsprängda i september 2009. De resterande
tunnelarbetena (exklusive spår, el med mera) blev klara hösten 2010.
Samtliga mark-, bro- och tunnelarbeten blev klara i början av 2011. Under andra
halvåret 2011 blev spår- och kontaktledningsarbeten klara. Sista delen,
signalsystemet ERTMS, blev försenat och orsakade ytterligare fördröjning av
trafikstarten till sommaren 2012. Sträckan norr om Bollstabruk öppnades för
trafik 28 oktober 2011 för godståg. Det första persontåget, SJ:s nattåg från
Luleå till Göteborg, gick på banan natten till den 5 juli 2012. Två nattåg per
dygn gick med passagerare som provtrafik innan trafiken med Norrtågs regionaltåg
Umeå–Sundsvall startade den 1 augusti 2012.
Standard
Nybyggnadssträckorna på Ådalsbanan (gäller ej Västeraspby - Långsele) har samma
standard som Botniabanan, det vill säga maxhastighet 250 km/timme På
upprustningssträckorna blev maxhastigheten 140 km/timme. Hela den upprustade
delen av Ådalsbanan är dimensionerad för 25 tons axellast och har en kapacitet
på 50–60 tåg/dygn. Upprustningen innebar också att 200 av 300 befintliga
plankorsningar längs Ådalsbanan byggdes bort.
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009 |
Litteratur Rolf Sten, Mellan Härnösand och
Sollefteå, 1994 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Wikipedia |
Övrig information |
*
Kilometertalet, till vänster om "/" räknat från Uppsala via Sundsvall.
Till höger om "/" räknat från Sundsvall (Ådalsbanan) |
Efter > 2009. Linjeomläggning via nybyggd
järnväg mellan Bollstabruk och Västeraspby. Del i Ådalsbanan. |
|