Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Delen Värtan–Lidingö järnväg |
Ros |
Ropsten |
|
0,900 |
|
|
se Stockholm–Södra Lidingöns järnväg |
Rs |
Ropsten |
|
0,700 |
|
1906-02-17 |
hp, +spårvagnsfärjeläge 1909-08-02, stn 1914-08-03,
†1967-09-01 |
|
Lidingöbron |
|
0,600 |
|
1925-05-31 |
kombinerad dubbelspår klaffbro totalt 850 m, fast enkelspårsbro 1983;
Lilla Värtan |
Delen Norra Lidingö järnväg (LiB) |
Bn |
(Brogrenen) |
|
0,000 |
|
1914-01-29 |
hp, +fp 1925-03-01, †1971-06-12; ansl SSLidJ |
Is |
Islinge |
|
0,300 |
|
1907-10-26 |
stn, +spårvagnsfärjeläge 1909-08-02, stn 1914-08-03,
*G 1925-03-01, T hlp b1940t, T hp ~1968, †1969-12-15 |
Kä |
Källbonäs |
|
0,700 |
|
1907-10-26 |
hp, †1971-06-12 |
Dn |
Dalängen |
|
1,200 |
|
1907-10-26 |
hp, †1971-06-12 |
Ng |
Norevägen |
|
1,600 |
|
1907-10-26 |
hp, †1971-06-12; fd Lidingö villastad Norevägen |
Vä |
Vasavägen |
|
1,900 |
|
1907-10-26 |
hp, T stn, T hp, †1971-06-12; fd Lidingö villastad Vasavägen |
Hm |
Hersbyholm |
|
2,500 |
|
1907-10-26 |
stn, *G 1925-03-01, T hlp ~1950, T hp ~1968, †1971-06-12 |
Kv |
Kvarnen |
|
3,000 |
|
1909-01-11 |
hp, †1971-06-12 |
Ky |
Kyrkviken |
|
3,600 |
|
1909-01-11 |
stn *G 1925-03-01, T hlp b1940t, T hp ~1950, †1971-06-12 |
Norra Lidingö järnväg (LiB)
Initierades liksom flera av Stockholms förortsbanor av ett företag
för fastighetsexploatering, AB Lidingö Villastad. I allt väsentligt en spårväg
men med järnvägskoncession och sporadisk godstrafik. Vid nedläggningen
planerades en kapacitetsstarkare tunnelbana till norra Lidingö
Koncession 1907-07-05
Längd 4 km
Spårvidd 1435 mm
Ägare
Till 1944 Lidingö Trafik AB, till 1968-01-01 Lidingö stad, sedan Trafik AB
Stockholm–Södra Lidingön, systerbolag till Storstockholms lokaltrafik
Förvaltningsort Lidingö
Trafikförändringar
1907-10-26 *Islinge–Hersbyholm, 2 km, persontrafik
1909-01-11 *Hersbyholm–Kyrkviken, 1 km, persontrafik
1925-03-01 *hela banan inklusive Ropsten–Islinge, 5 km, allmän
trafik
~ 1960 †godstrafik
1971-06-12 † Brogrenen–Kyrkviken, 4 km, persontrafik
Trafik
a) LiB trafikerades från början av Stockholms Nya Spårvägs AB,
”norra bolaget”, och 1909-08-02–1914-08-03 överfördes vissa av linje 5-vagnarna
Ropsten–Islinge med spårvägsfärja. LiB övertog trafiken med egen materiel
1917-01-01
b) 1925-03-01 började tågen rulla över Lidingöbron, vilken tillhörde Värtan–Lidingö järnväg, till
Humlegården. LiB var Stockholms Spårvägars linje nr 20. Spårvägstrafiken
upphörde 1967-09-03, vid övergången till högertrafik. Tågen terminerade
1967–1971 vid Ropsten med anslutning till tunnelbanan
c) Förutom det klara sambandet med Stockholms Spårvägar bör nämnas
att samtrafik 1946-09-15 inleddes med Södra Lidingö järnväg så att tågen
pendlade mellan den norra och den södra linjen
Elektrifiering Ursprunglig, likström 500 V,
Värtan–Lidingö järnväg
Diverse intressenter konkurrerade om koncession på bron till Lidingö men sådan
erhölls först sedan Lidingö och Stockholms kommuner hade enats om ett förslag.
Byggprocessen blev ovanligt komplicerad på grund av krigs- och krisbetingade
svårigheter, tekniska problem och inte minst av långvariga arbetskonflikter.
Koncession 1918-04-30.
Längd 1 km.
Spårvidd 1435 mm.
Ägare Lidingö och Stockholms kommuner, hälften var förvaltningsort
Stockholm .
Trafikförändringar
1925-03-01 *Värtan–Brogrenen, persontrafik.
1926-10-01 *godstrafik. Omfattande kompletteringsarbeten innan
godstrafik kunde upptas
1982 †godstrafik de facto (formellt 1987-10-01).
Trafik
Har trafikerats av Norra Lidingö järnväg och Södra Lidingö järnväg
trafikuppehåll 1983-08-22–1986-08-24 när bron byggdes om. Dess
dåliga skick gjorde att rivning planerades, men i stället byggdes
den om och öppnades med enkelspårig järnväg samt gång- och
cykelbana. Tågen på SSLidJ vände under tiden i Baggeby.
Elektrifiering
Ursprunglig, likström 500 V, byte till 750 V 1945-01..
Dubbelspår Ursprungligt, slopat 1983-08-22.
Nollpunkt Brogrenen. Spåranläggningen tillhörde Stockholms
Spårvägar.
Anmärkning
a) Järnvägen omfattade förutom Lidingöbron spår till en
överlämningsbangård mot SJ vid Värtan. Delen Ropsten–Värtan är nu
förstatligad och delvis riven.
b) Ombyggnaden bekostades av Lidingö kommun varefter bron enligt
avtal överläts på Stockholms läns landsting. Den skedde till enbart
persontrafiksmått.
c) Värtabrons självständiga identitet markerades länge för
Lidinöbanornas resenärer genom
den broavgift som fanns angiven på biljetten.
Källor/Litteratur
- Järnvägsdata 2009, Svenska Järnvägsklubben, SJK.
Einar Nordendahl, Beskrivning över Nya Lidingöbron, 1928.
Carl-Henrik Ankarberg, Södra Lidingöbanan,1986. Järnvägen överfördes
1986-08-24 efter ombyggnad av bron till Stockholm–Södra Lidingöns
järnväg (se härefter denna).
För trafikplatsdata se Norra Lidingöbanan
|
|